‫۱۶ آذر "فلفلی" در تهران؛ پای زندانیان سیاسی و اقتصادی هم به دانشگاه باز شد

کدخبر: 1043023

گزارش «نسیم» از حواشی برنامه‌های روز دانشجو، در دانشگاه‌های تهران؛ "سردار اقتدار" نیامد/ ضرغامی در شهید بهشتی به رئیس جمهور پاسخ داد/ کرباسچی به امیرکبیر رفت؛ فائزه هاشمی هم جایگزین ابراهیم یزدی شد‬

برنامه‌های روز 16 آذر که به عنوان روز دانشجو منسوب است با سخنرانی رئیس جمهور در دانشگاه صنعتی شهید شریف کلید خورد؛ روحانی در این مراسم اظهار داشت: قبل از این دولت کسی جرات نمی‌کرد بگوید "جنبش دانشجویی"، وی همچنین در این مراسم با بیان اینکه نقد برخی قوا سخت است گفت: فعلا از دولت و رئیس‌جمهور شروع کنید.

اظهارات روحانی که در این مراسم بارها توسط مخالفین قطع شد و باعث گردید وی در واکنش به شعارهایی که داده می‌شد به شوخی بیان کند: شما شعار می‌دهید، صدای من گرفته است.

در ادامه روایت «نسیم»، از حواشی برگزاری مراسم 16 آذر در برخی دیگر از دانشگاه‌های تهران آمده است:

1. دانشگاه امیرکبیر

شهردار اسبق و معزول تهران در دهه هفتاد سخنران روز دانشجوی این دانشگاه بود. در هنگام سخنرانی غلامحسین کرباسچی شهردار اسبق تهران در آمفی تئاتر دانشگاه علامه در برنامه مشترک "انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه"، "انجمن فرهنگ و سیاست" و "مجمع اسلامی دانشجویان مسلمان" برخی با سردادن شعارهای ساختارشکنانه خواستار رفع حصر سران فتنه شدند؛ همچنین عده‌ای در این مراسم از نمادهای جنبش سبز استفاده کردند.

در این مراسم همچنین عده‌ای از دانشجویان در اعتراض به حضور کرباسچی در دانشگاه امیرکبیر پلاکاردهایی با عنوان "مفسد اقتصادی چه به روز دانشجو" در دست داشتند.

2. دانشگاه علامه طباطبایی

عصر امروز در برنامه ای که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی به مناسب بزرگداشت روز دانشجو برگزار شده بود درگیری بین اعضای کانون و انجمن اسلامی علامه که از یک طیف فکر هستند رخ داد که ناگهان در سالن همایش دانشکده توسط شخصی نامعلوم گاز اشک آور استفاده و باعث لغو مراسم انجمن اسلامی دانشگده شد.

برخی از دانشجویان حاضر در مراسم اعتقاد براین داشتند که گاز توسط حراست دانشگده استفاده شد وباعث اعتراض آن ها شد که با حضور دکتر سلیمی در سالن این اعتراض پایان یافت.

3. دانشگاه تهران

امروز قرار بود مراسم 16 آذر در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با سخنرانی ابراهیم یزدی وزیر امورخارجه دولت موقت برگزار شود که اجازه ورود وی به دانشگاه داده نشد؛ بعد از این اتفاق فائزه هاشمی به جای یزدی سخنرانی کرد.

همچنین در این مراسم اجازه قرائت پیام یزدی توسط عماد بهاور از محکومین فتنه داده نشد.

امروز مجید توکلی که در دوران فتنه و در دانشگاه امیرکبیر در لباس زنانه دستگیر شده بود فائزه هاشمی در دانشگاه تهران همراهی می کرد.

از سوی دیگر در مراسم "استقلال در حصار تردید" که از سوی بسیج دانشجویی در دانشگاه تهران برگزار شد فؤاد ایزدی استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران اظهار داشت: تفکر بازرگان، هاشمی، خاتمی و روحانی می‌گوید باید با آمریکا بسازیم.

4. دانشگاه شهید بهشتی

امروز در دانشگاه شهید بهشتی دو مراسم به مناسبت روز دانشجو برگزار شد.

در ابتدای مراسمی که توسط انجمن اسلامی دانشجویی آزادی‌خواه دانشگاه شهید بهشتی با سخنرانی محمدرضا خاتمی و علی مطهری برگزار شد بیانیه‌ای قرائت گردید که در آن خواستار رفع حصر سران فتنه شده بودند؛ همچنین در ادامه این مراسم برخی از حاضرین شعارهایی را در حمایت از رئیس جمهور دولت اصلاحات و برخی از سران فتنه داده شد.

در مراسم دیگری که توسط بسیج دانشجویی در این دانشگاه برگزار شد ضرغامی در واکنش به اظهارات صبح امروز اظهار داشت: یکی از بیشترین کلماتی که در سال‌های اخیر در رسانه‌ها بکار رفته جنبش دانشجویی بوده؛ وی افزود: اگر می‌خواهیم عادلانه صحبت کنیم بهتر است گزارشی ببینیم که کلمه جنبش دانشجویی چندبار در رسانه‌ها در سال‌های اخیر بکار برده شده است.

5. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مراسم روز دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با مناظره علی خضریان و صادق زیباکلام پیرامون موضوع جنبش‌های دانشجویی و همت انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه برگزار شد؛ در این مناظره خضریان اظهار داشت: لیبرال‌ها در داخل تفکر بستن با کدخدا را دارند و همچنین در بخشی دیگر از اظهارات خود خاطر نشان کرد: در دانشگاه آزاد با مدیریت آقای هاشمی فضای کاملاً امنیتی حاکم است؛ زیباکلام نیز در این مناظره اظهار داشت: بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم، فضای امنیتی دانشگاه‌ها فرو ریخته است.

6. دانشگاه علم و صنعت

از دیگر مناظره‌هایی که امروز به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه‌های تهران برگزار شد مناظره سید نظام الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس با داریوش قنبری نماینده سابق مجلس از جریان اصلاح طلب بود که با عنوان "نقش جنبش دانشجویی و تاثیر آن بر دولت یازدهم" انجام شد.

در این مناظره موسوی اظهار داشت: عقبه واقعی جنبش دانشجویی در ایران شعار "مرگ بر آمریکا" است و همچنین با بیان اینکه دیکتاتور کسی است که ۱۱ میلیون را از ۲۲ میلیون بیشتر می‌داند گفت: این دولت بنده را به دلیل انتقاد از اردوغان دادگاهی و به علت انقاد از کرسنت محاکمه کرد.

از سوی دیگر قنبری در این مناظره اظهار داشت: با بیان اینکه بابک زنجانی کاسب تحریم بود و الان کاسبان تحریم نگرانند که قطعنامه علیه ما تصویب نمی‌شود و آنها نمی‌توانند کاسبی کنند گفت: اگر برجام نبود سرنوشت ما سرنوشت عراق می‌شد.

7. دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز امروز در دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی به مناسبت روز دانشجو سخنرانی کرد؛ وی در این مراسم با بیان اینکه اگر به این فکر باشیم کسی از بیرون و خارج برای ما کاری انجام دهد، اشتباه است گفت: آمریکا با تسلط به حوزه علم و صنعت توانسته به دنیا زور بگوید.

ارسال نظر: