تهدید برخی نمایندگان مناطق مرزی به "آبستراکسیون"

کدخبر: 1046718

جلسه علنی امروز مجلس در حالی آغاز شد که برخی نمایندگان به عدم تصویب لایحه مناطق آزاد تجاری و صنعتی اعتراض داشته و صحن علنی مجلس را ترک کردند

به گزارش «نسیم»، باشگاه خبرنگاران جوان نوشت:

سیصد و هشتاد و دومین جلسه علنی امروز مجلس در حالی آغاز شد که جمعی از نمایندگان به عدم تصویب لایحه مناطق آزاد تجاری صنعتی اعتراض کردند.

براساس این گزارش، احمد شوهانی اولین نماینده‌ای بود که تذکر و اخطار خود مبنی بر عدم تصویب لایحه مناطق آزاد تجاری و صنعتی در مجلس ابراز کرد.

این در حالی بود که سایر نمایندگان هم با وی هم مسیر شدند.

شوهانی: لایحه مناطق آزاد تجاری و صنعتی مغایرتی با برنامه نداشت / تهدید به "آبستراکسیون" !

شوهانی طی تذکر خود به هیئت رئیسه مجلس گفت: وی افزود: در چند سال گذشته چند لایحه ایجاد مناطق آزاد بررسی شده‎، ولی هیچ کس آن زمان به فکرش نرسید که این لایحه‌ها مغایر با برنامه‌های توسعه‌ای است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: من مشروح تصویب بسیاری از آن لوایح گذشته را از اداره قوانین مجلس تهیه کردم و این موضوع را مورد بررسی قرار دادم و همچنین به هیئت رئیسه مجلس اعلام کردم که همه آن لایحه‌های گذشته با نصف بعلاوه یک آراء تصویب شده‌اند نه دو سوم آرا.

شوهانی ادامه داد: در ابتدای جلسه روز گذشته گفته شد که لایحه مناطق آزاد تجاری وصنعتی نیاز به نصف بعلاوه یک رأی دارد اما پایان جلسه هیئت رئیسه نمایندگان را غافلگیر کرد و گفت این لایحه به دو سوم آرا نیاز دارد.

نماینده مردم ایلام تصویب کرد: معتقدم لایحه بررسی شده روز گذشته به هیچ وجه مغایرتی با قانون برنامه ندارد و فقط به نصف بعلاوه یک رأی نیاز داشت.

شوهانی در ادامه تأکید کرد: نمایندگان تفسیر دیگری از بررسی این لایحه دارند و اگر جوابی مبنی بر این موضوع از هیئت رئیسه مجلس نگیرند مجلس را ترک خواهند کرد. (تهدید به آبستراکسیون)

ابوترابی‎فرد: موضوع را در هیئت رئیسه مجلس بررسی خواهیم کرد

در ادامه محمدحسن ابوترابی فرد که ریاست جلسه علنی امروز مجلس را برعهده داشت در واکنش به اظهارات شوهانی گفت: این سخنان زیبنده مجلس نیست.

وی افزود: ما براساس برداشتمان از قانون عمل کردیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مدیریت جلسه بر اساس برداشت که از آیین نامه داشته روز گذشته جلسه را اداره کرده و نقصی به آن وجود ندارد، ممکن است موارد متعددی بوده که ما از آیین‌نامه برداشت متفاوت داشته باشیم اما در نهایت در بررسی تکمیلی به این نتیجه رسیده‌ایم که آن برداشت قابل تفسیر هستند.

ابوترابی فرد در ادامه بیان داشت: هر قانونی که پیش از این تصویب شده مشمول درآمدهای مالیاتی و حقوقی گمرک می‌شود که این امر باعث کاهش درآمدهای دولت بوده و ممنوع است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: جز مواردی که به آن اشاره شد دلیلی بر ادامه این بحث‌ها دیده نمی‌شود ولی با همه این اوصاف ما مجددا این موضوع را در هیئت رئیسه مجلس بررسی خواهیم کرد.

اعتراض دسته جمعی/خروج چند تنی !

اما این پایان ماجرا نبود و جمعی از نمایندگان از صندلی‌های خود برخاسته و نسبت به تصمیم رئیس جلسه اعتراض داشتند.

این در حالیست که نمایندگان پس از خاتمه موضوع بررسی لایحه از سوی رئیس جلسه دست از اعتراض خود برنداشته و به سمت میز رئیس جلسه حرکت کردند.

براین اساس، پس از چند دقیقه بیش از 80 نماینده دور میز رئیس جلسه علنی امروز جمع شده و خواستار بررسی موضوع بدون توجه به بررسی هیئت رئیسه در مجلس شدند.

در همین حین اما نوابین رئیس نمایندگان را به سوی صندلی‌های خود دعوت می‌کردند، رئیس جلسه هم مجددا خواستار این بود که نمایندگان اجازه دهند این موضوع در هیئت رئیسه مجلس بررسی شود.

اما این پایان ماجرا نبود و برخی از نمایندگان که به صندلی‌های خود بازگشته بودند، مرحله جدیدی از اعتراض خود را با برداشتن کیف‌های خود و خروج از صحن علنی مجلس به تصویر کشیدند.

براساس این گزارش، نمایندگانی از جمله احمد شوهانی، منصور حقیقت‌پور، سیدباقر حسینی ، کمال‌الدین پیرموذن لحظاتی پیش با برداشتن کیف‌های خود صحن علنی را ترک کردند.

اما در ادامه رئیس جلسه از نمایندگان ترک کننده جلسه علنی خواست تا به جایگاه خود بازگردند و اذعان داشت که قطعا این موضوع مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

سرانجام نمایندگانی که چند لحظه پیش مجلس را ترک کرده بودند، مجددا به صحن علنی مجلس بازگشتند.

این در حالیست که هنوز چندتن از آن نمایندگان معترض به مجلس بازنگشته‌اند.

ارسال نظر: