در پایان نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان؛

ظریف از تشکیل کمیته راهبری دائمی بین ایران، ترکیه و آذربایجان خبر داد

کدخبر: 2021271

وزیر امورخارجه اعلام کرد: مقامات سه کشور ایران، ترکیه و آذربایجان تصمیم گرفتند کمیته راهبری دائمی برای پیگیری و اجرایی کردن مصوبات نشست مورد اشاره و نشست‌های قبلی و آتی را تشکیل دهند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان بعد از پایان نشست با دو همتای ترکیه‌ای و آذربایجانی‌اش در جمع خبرنگاران اعلام کرد: مقامات سه کشور تصمیم گرفتند کمیته راهبری دائمی برای پیگیری و اجرایی کردن مصوبات نشست مورد اشاره و نشست‌های قبلی و آتی را تشکیل دهند.

ظریف اظهار کرد: همان طور که اطلاع دارید چهارمین نشست مشترک وزیران خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه امروز در رامسر برگزار شد. همکاران ما در طی دو سه روز گذشته بر روی دو سند کار کرده بودند که امروز در نشست وزیران خارجه دو سند مورد اشاره به تصویب و امضا رسید.

او سند اول را بیانیه اجلاس عنوان کرد و گفت: در این بیانیه بر اصول مشترک سه کشور و اهمیت پایبندی بر آن تاکید شده است. هم‌چنین در این بیانیه بر افزایش همکاری‌های سه کشور در زمینه‌های مختلف اشاره شده است.

وزیر خارجه کشورمان هم‌چنین سند دیگری را که امروز مورد توافق و امضای وزیران خارجه سه کشور قرار گرفت را برنامه مشترک کاری دو سال آینده عنوان کرد و گفت: در این سند تبیین شده است که سه کشور چه اقداماتی را در طول این مدت انجام دهند و چه همکاری‌هایی را با یکدیگر داشته باشند.

ظریف هم‌چنین با بیان این که در این راستا بر همکاری‌های سه کشور در زمینه‌های مختلف و عزم سه کشور برای تامین صلح و امنیت اشاره شده است، گفت: بحث‌های خوبی در این جلسه صورت گرفت که نتایج آن در بیانیه پایانی متبلور است.

وی به برخی دیگر از جزییات بیانیه پایانی این اجلاس و نکات مورد گفت‌وگو بین مقامات سه کشور اشاره کرد و گفت: سه طرف بر مواضع مشترک با رعایت اصول حقوق بین‌الملل و اجرای صحیح توافقات و تعهدات خود تاکید کردند.

وزیر خارجه کشورمان هم‌چنین با اشاره به این که در این جلسه بر اهمیت تضمین اتحاد کشورهای اسلامی به ویژه در آستانه برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول و هم‌چنین اهمیت ایجاد آتش‌بس در منطقه و حل و فصل مسائل اختلافی موجود در منطقه از جمله قره باغ بر اساس حقوق بین‌الملل تاکید کردیم، گفت: برای اطمینان از اجرای تصمیمات اتخاذ شده سه طرف تصمیم گرفتند که یک کمیته راهبری دائمی تشکیل دهند.

ظریف افزود: برخی از تصمیمات اجلاس‌های قبلی عملیاتی شده و برخی عملیاتی نشده است و ما برای اطمینان از اجرای این تصمیمات و تصمیمات نشست‌های آتی تصمیم گرفتیم که یک کمیته راهبری دائمی متشکل از معاونان سیاسی وزیران خارجه سه کشور تشکیل دهیم تا از طریق این کمیته در مورد اجرایی شدن تصمیمات اتخاذ شده اطمینان حاصل کنیم.

او هم‌چنین گفت: پنجمین نشست مشترک وزیران خارجه سه کشور ایران، آذربایجان و ترکیه در آذربایجان برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: