معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور:

حاشیه‌نشینی نتیجه برنامه‌ریزی نادرست مسئولان است

کدخبر: 2028870

واعظ‌‌‌مهدوی حاشیه‌نشینی در شهرها را نتیجه برنامه‌ریزی نادرست مسئولان دانست و گفت: توانمندسازی اجتماع‌محور راهکار برون‌رفت از مسائل این مناطق است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: محمدرضا واعظ‌‌‌مهدوی معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، چهارشنبه شب در هشتاد و یکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کردستان که در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و با دستور اقتصاد مقاومتی و مسأله حاشیه‌نشینی برگزار شد، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی که رهبری بر آن تاکید دارند، جدای از اینکه یک دستور لازم‌الاجراست، یک مفهوم کاملا علمی نیز هست.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی راهبردی است که امروز در دنیا تمامی نظام‌های برنامه‌ریز با هدف واکنش در مقابل تغییرات سریع و غیرقابل پیش‌بینی به آن توجه دارند.

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: به نظر کارشناسان، تحولات در دنیا به گونه‌ای است که به روش‌های سنتی نمی‌توان با آن مقابله کرد لذا نیاز است که برنامه‌هایی راهبردی و کاربردی در دستور کار قرار بگیرد.

واعظ‌‌مهدوی خاطرنشان کرد: اتفاقات غیرقابل پیش بینی‌شده شرایطی را ایجاد کرده است که تنش‌ها دائمی و آنی شود و در چنین شرایطی، اقتصاد باید بتواند در مقابل طوفان‌های جهانی مقاوم باشد و این لازمه امروز کشور ماست.

وی افزود: در کشورهای دیگر هم به دنبال مقاومت‌پذیری اقتصاد هستند که در مقابل تنش‌ها مقاومت کنند که ما با برگشت به تولید و سیاست‌گذاری برای رشد تولید می‌توانیم به اهداف اقتصاد مقاوم برسیم.

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با یادآوری فرمایشات رهبری که "60 درصد ظرفیت تولید کشور تعطیل است" گفت: باید تلاش کنیم تا این ظرفیت‌ها فعال شوند و این نیاز به ساز و کارهایی دارد که با شناسایی علل و عوامل آن امکان‌پذیر می‌شود.

وی گفت: جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی با 60 درصد ظرفیت تعطیلی تولید جواب نمی‌دهد چون سرمایه‌گذاری جدید نیز به چنین سرنوشتی مبتلا خواهد شد.

واعظ‌مهدوی تصریح کرد: برنامه ششم و نظام برنامه‌ریزی باید هم‌راستا و هماهنگ با اقتصاد مقاومتی باشند تا به اهداف آن رسید.

وی به محورهای لازم در بحث اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و فرهنگ تولی، فرهنگ حمایت از تولید با خرید کالای ایرانی، فرهنگ کاهش واردات، فرهنگ رعایت الگوی مصرف، فرهنگ قانون‌گرایی و تبعیت از قانون، فرهنگ هویت و اتکا به نفس و فرهنگ صرفه‌جویی و پرهیز از تجمل‌گرایی را از محورهای لازم برای رسیدن به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برشمرد.

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همچنین اقتصاد مقاومتی را مقاومت‌پذیری در مقابل تنش‌ها و نوسانات پیش‌رو دانست که ترویج فرهنگ کار و تلاش و تولیدمحوری، زمینه‌ تحقق آن را فراهم می‌کند.

واعظ‌مهدوی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله حاشیه‌نشینی اشاره کرد و گفت: طرح جامع ساماندهی فضای فیزیکی و اجتماعی و خدماتی توسط شرکت عمران و بهسازی شهری در دست اجراست که در قالب آن، وضعیت حاشیه‌ شهرها با یک احساس مثبت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی یادآوری کرد: به گونه‌ای برچسب حاشیه‌نشین به ساکنان این مناطق زده شده است که زندگی آنان را دچار اخلال کرده است، در صورتی که گناه افراد ساکن در این مناطق عدم توانمندی آنان است.

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، حاشیه‌نشینی در شهرها را نتیجه برنامه‌ریزی نادرست مسئولان دانست که توانمندسازی اجتماع‌محور راهکار برون‌رفت از مسائل این مناطق است.

وی، اصلاح نظام اولویت‌گذاری، صرف‌نظر از برخی تصمیمات که بعد از چند سال کارکرد آنها منفی است، دیده‌شدن ساکنان سکونتگاه‌های فقیرنشین و ارتقای شاخص‌ها در این مناطق، به‌کارگیری ظرفیت‌های محلی، دخالت ساکنان حاشیه شهر در تصمیم‌گیری برای آنها، به‌کارگیری رویکرد توانمندسازی به‌جای گداپروری و اجتماع‌محور بودن را از عوامل رفع حاشیه‌نشینی در شهرها ذکر کرد.

ارسال نظر: