ناگفته‌های صادق محصولی از انقلاب فرهنگی

دانشگاه باید تعطیل می‌شد/ آنان که مخالف بودند، نظرشان با سازمان منافقین یکی بود

کدخبر: 2039220

عضو اسبق انجمن اسلامی دانشجویان با اشاره به سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی و اصغرزاده در مخالفت با انقلاب فرهنگی گفت: جای سوال است که چرا جریانی تلاش می‌کند با تخریب اهمیت انقلاب فرهنگی در افکار عمومی جامعه، از آن به عنوان یک حرکت "بگیر و ببند" و مخالف با حقوق اجتماعی و نابودی آزاداندیشی یاد کند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، خبرنامه دانشجویان ایران نوشت:

اگرچه بعد از انقلاب اسلامی ایران دانشگاه رنگ و لعاب اسلامی پیدا کرد، لیکن ریشه های آن عموماً از غرب باقی ماند و همین امر پارادوکس های فراوانی را در ذهن جامعه ای که انتظار داشت دانشگاه یکی از موتورهای اساسی حرکت در جهت آرمان های انقلاب اسلامی باشد، ایجاد نمود.

همین مسائل باعث شد تا تعدادی از دانشجویان که عموماً از اعضای انجمن های اسلامی دانشجویان در دانشگاه ها بودند به دنبال تصفیه محیط علمی دانشگاه از لوث جریان هایی افتادند که دانشگاه را تبدیل به سنگرهایی نظامی و اسلحه خانه کرده بودند و مانع حرکت دانشگاه در مسیر انقلاب اسلامی و تبدیل دانشگاه به محل فکر و اندیشه شده بودند که این تصمیم با پشتیبانی امام امت عملیاتی گردید.

اما شاید اگر زمانی که درب دانشگاه ها بسته شد و حیات سیاسی کمونیست‌ها و توده‌ای ها در معرض خطر جدی قرار گرفت، حامیان اصلی و پیش‌غراولان طرح انقلاب فرهنگی که بعدها در قالب شورای عالی انقلاب فرهنگی روی ریل افتاد، مخالفت خود را اظهار می‌کردند، دیگر امروز در هیچ خواستگاه اجتماعی پذیرشی برایشان وجود نداشت.

در همهمه بازار داغ تکذیب و تحریف تاریخ درخشان انقلاب اسلامی، سالروز فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی در 23 خردادماه سال 1359 بهانه‌ای شد تا از زاویه‌ای جدید، ابعاد اظهارات اخیر و البته عجیب برخی از مسئولین و دست‌اندرکاران را برای واکاوی بیشتر سیر این جریان حیاتی در بدنه انقلاب مورد بررسی قرار دهیم.

ستاد انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس‌جمهور، اولین بار با فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شد؛ گسترش نفوذ فرهنگ اسلامی در شئون جامعه و تقویت انقلاب فرهنگی و اعتلای فرهنگ عمومی و تزکیه محیط‌های علمی و فرهنگی از افکار مادی و نفی مظاهر و آثار غربزدگی از جمله اهداف این شورا است. البته این ستاد در ادامه به شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر نام داد.

صدور پیام نوروزی امام خمینی(ره) را در اول فروردین 1359، باید نقطه عطفی در تاریخ انقلاب فرهنگی دانست. ایشان در بند «11» این پیام بر ضرورت ایجاد «انقلاب اساسی در دانشگاه‌های سراسر کشور»، «تصفیه‌ى اساتید مرتبط با شرق و غرب» و «تبدیل دانشگاه به محیطی سالم برای تدوین علوم عالی اسلامی» تأکید کردند.

پس از تعطیل رسمی دانشگاه ها در خردادماه، امام خمینی(ره) در 23 خرداد 1359 فرمانی را مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی صادر نمودند که در قسمتی از فرمان ایشان آمده است: «مدتی است ضرورت انقلاب فرهنگی که امری اسلامی است و خواست ملت مسلمان می‌باشد، اعلام شده است و تاکنون اقدام مؤثری انجام نشده است و ملت اسلامی و خصوصاً دانشجویان با ایمان متعهد نگران آن هستند و نیز نگران اخلال توطئه‌گران که هم‌اکنون گاه‌گاه آثارش نمایان می‌شود و ملت مسلمان و پایبند به اسلام خوف آن دارند که خدای نخواسته فرصت از دست برود و کار مثبتی انجام نگیرد و فرهنگ همان باشد که در طول مدت سلطه رژیم فاسد کارفرمایان بی‌فرهنگ، این مرکز مهم اساسی را در خدمت استعمارگران قرار داده بودند. ادامه این فاجعه که مع‌الاسف خواست بعضی گروه‌های وابسته به اجانب است، ضربه‌ای مهلک به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی وارد خواهد کرد و تسامح در این امر حیاتی، خیانتی عظیم بر اسلام و کشور اسلامی است.»

در این فرمان، امام(ره) به عده‌ای از اساتید حوزه‌ها و دانشگاه‌ها مأموریت دادند تا ستادی تشکیل دهند و از افراد صاحب‌نظر و متعهد، از میان اساتید مسلمان و کارکنان متعهد و با ایمان و دیگر قشرهای تحصیلکرده، متعهد و مؤمن به جمهوری اسلامی برای تشکیل شورایی دعوت کنند و برای برنامه‌ریزی رشته‌های مختلف و خط‌مشی فرهنگی آینده دانشگاه‌ها، براساس فرهنگ اسلامی انتخاب و آماده سازی اساتید شایسته، متعهد و آگاه و دیگر امور مربوط به انقلاب آموزشی - اسلامی اقدام نمایند.

ستاد انقلاب فرهنگی طبق فرمان امام(ره) ملزم بود که در برخورد با مسائل دانشگاهی فعالیت‌های خود را بر چند محور متمرکز کند:

- تربیت استاد و گزینش افراد شایسته برای تدریس در دانشگاه‌ها - گزینش دانشجو - اسلامی کردن جو دانشگاه‌ها و تغییر برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها، به صورتی که محصول کار آنها در خدمت مردم قرار گیرد.

حال اما بعد از گذشت نزدیک به چهار دهه از انقلاب اسلامی، اکبر هاشمی رفسنجانی در مراسم سی و چهارمین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد با اشاره به این که تعطیلی دانشگاه کار اشتباهی بود و من با آن مخالف بودم، گفته است: «سال‌های بعد از پیروزی انقلاب شرایطی پیش آمد که اسلحه‌ها از کلانتری‌ها وارد دانشگاه شده بودند و در همه دانشگاه‌ها اتاق جنگ وجود داشت. در نتیجه اداره دانشگاه‌ها سخت شده بود. اگر چه من مخالف این امر بودم اما نمی‌شد کاری کرد و دانشگاه‌ها تعطیل شدند.»

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش ابراز عقیده کرده است که ما به نام علم و قرآن و خدا انقلاب کردیم، اما دانشگاه‌ها تعطیل شد. (اینجـــــــا)

از طرفی ابراهیم اصغرزاده، نماینده دوره سوم مجلس شورای اسلامی و از فعالین اصلاح طلب، درست 10 روز قبل از اظهارات هاشمی رفسنجانی، در دانشگاه صنعتی اصفهان گفته بود: اگرچه جنبش‌های دانشجویی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان مهم‌ترین مرجع اجتماعی جامعه شناخته می‌شدند اما وقوع انقلاب فرهنگی پس از انقلاب سال 1357، محیط دانشگاهی را به یک گسست عمیق با گذشته خود وادار کرد. (اینجــــا)

هنوز چند روز از اظهارات هاشمی درباره مخالفت با انقلاب فرهنگی نگذشته بود که سیدعباس نبوی، از مؤسسین دفتر تحکیم وحدت و فعالین دانشجویی آن برحه از تاریخ انقلاب در واکنش به سخنان وی درباره "جلسه منزل قلهک" نوشت: "خدمت حضرتعالی عرض کردیم که ما صرفا برای قانع کردن حضرتعالی خدمت نرسیدیم بلکه درخواست مان از شما این است که در ملاقات حضوری خدمت امام(ره) برسید و نظر معظم له را جویا شوید. فرمودید ملاقات لازم ندارد، همین الان تلفن می زنم. همه ما تعجب کردیم و حضرتعالی به مزاح تعابیری برای رفع استعجاب ما بیان کردید و گوشی تلفن کنار دستتان را برداشتید و به جماران زنگ زدید. مرحوم حاج احمد آقا تلفن را برداشتند. پس از سلام و احوالپرسی، فشرده ای از طرح ما در مورد انقلاب فرهنگی را برای ایشان توضیح دادید و گفتید که مطالب به سمع مبارک حضرت امام(ره) برسد و نظر ایشان را جویا شدید. تا جایی که به یاد می آورم گوشی تلفن را به انتظار در دست خود نگاه داشتید و در دقایقی که شاید نزدیک ده دقیقه شد، منتظر پاسخ امام(ره) شدید.

در این فاصله با جمع مشغول گفتگوهای کوتاه و منقطع بودید. مرحوم حاج احمد آقا به پای تلفن برگشت و حضرتعالی نظر امام(ره) را شنیدید و تا حدی تغییر رنگ و روحیه دادید و سپس گوشی را گذاشتید و لحظاتی در خود تأمل فرمودید و گفتید امام(ره) فرموده اند این حرکت باید انجام شود و حتی اگر دانشجویان برای تحقق آن خون بدهند ارزش دارد. سپس دقایقی زوایای این بحث در میان جمع مطرح شد و نهایتا حضرتعالی گفتید حالا صد در صد موافق و تسلیمم بروید حرکت خود را آغاز کنید! (عین عبارت حضرتعالی)." (اینجــــــا)

از طرفی صادق محصولی که از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در آن سالها بود، درباره اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی و ابراهیم اصغرزاده در گفتگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» با بیان اینکه دانشگاه به عنوان محلی که می بایست اصلی ترین بدنه اجتماعی و خصوصاً مدیریتی جامعه را برای نیل به آرمان های انقلاب اسلامی تربیت نماید، از اهمیتی خاص و قابل توجه برخوردار است.

محصولی با اشاره به سخنان حضرت امام(ره) که فرمودند: «ما از حصر اقتصادی نمی ترسیم، ما از دخالت نظامی نمی ترسیم. آن چیزی که ما را می ترساند وابستگی فرهنگی است. ما از دانشگاه استعماری می ترسیم ما از دانشگاهی می ترسیم که آنطور جوانان ما را تربیت کنند که به غرب خدمت بکنند. ما از دانشگاهی می ترسیم که آنطور جوانان ما را تربیت کنند که خدمت به کمونیسم کنند.» می افزاید: باید دید که چه رخدادی می بایست به عنوان محصول انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها رخ دهد تا بتوان براساس آن مسیر صحیح آن را مهندسی نمود و براساس آن سیاست های صحیح را طراحی کرد.

وی ابراز عقیده کرد: به نظر می رسد دانشگاه اسلامی به عنوان مهترین محصول حرکت در جهت اهداف و آرمان های انقلاب فرهنگی مورد نظر باشد و نکته ای که می بایست در طراحی مسیر برای رسیدن به آن مورد نظر داشت اینکه دانشگاه اسلامی معنایی کامل از مدل آموزشی و تربیتی نیروهایی است که در عین دارا بودن از تخصص از تعهد در انجام وظایفی که در قبال جامعه دارند نیز بهرمند باشند.

وی با اشاره به سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی و اصغرزاده در ابراز مخالفت با انقلاب فرهنگی گفت: در این میان سئوالی که ذهن هر فردی را به خود مشغول می کند اینکه چرا جریانی تلاش می نماید با تخریب اهمیت انقلاب فرهنگی در افکار عمومی جامعه، از آن به عنوان یک حرکت «بگیر و ببند» و مخالف با حقوق اجتماعی و نابودی آزاد اندیشی یاد نماید و در این بین چه منافع و مصالحی را دنبال می نماید و چرا تا هر صحبتی از اهمیت این ضرورت در جامعه مطرح می شود به سرعت در مقابل آن موضع می گیرد و حیات سیاسی خود را در عدم تحقق اهداف و آرمان های انقلاب فرهنگی دنبال می نماید؟

محصولی در تکمیل این بخش صحبت های خود گفت: من از آقای هاشمی رفسنجانی درخواست می کنم، سخنرانی که در دانشگاه علم و صنعت به دعوت بنده که در آن زمان مسئول انجمن اسلامی دانشگاه بودم در سالن ورزشی سرپوشیده داشت را منتشر کند و یا یک سند از روزنامه های آن زمان بیاورد که نشان دهد وی با این اقدام دانشجویان مخالفت کرده است. برخی از همین اصلاح طلبان امروزی که در آن زمان مخالف انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه ها بودند و حتی طراحی و عملیات انقلاب فرهنگی را به منافقین لو دادند و کارشکنی می کردند و نظرشان با نظر سازمان مجاهدین یا همان منافقین در مخالفت با انقلاب فرهنگی یکی بود و ما مانده بودیم که چه کار کنیم و الحمدالله چون خدا با ما بود حرکت برکت پیدا کرد. البته ما آن ها را هم نیت با منافقین نمی دانیم. ولی حتما در بین آن ها نفوذی بود و در آن زمان بخشی از دفتر تحکیم مخالفت کرد مثل دفتر دانشگاه امیرکبیر که مخالفت کرد ولی در نهایت با همت دانشجویان انقلابی آنجا هم تعطیل شد. امروز آقایانی که در گذشته هم مخالف انقلاب فرهنگی نبودند چرا تغییر نظر داده اند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال با رجوع به فرمایشات امام خمینی(ره) و نوع نگاه ایشان به بحث وابستگی کشور به غرب اشاره کرد و گفت: زمانی که ایشان فرمودند: «اگر دانشگاه در خدمت غرب واقع شود، کشور در خدمت غرب است.» این رهنمود بسیاری از مبهمات ذهنی ما را پاسخ خواهد داد و نشان می دهد آنهایی که دانسته در مقابل انقلاب فرهنگی مخالفت می کنند و یا می کردند عمدتاً نگاهی جز حرکت در جهت خدمت به غرب را در ذهن نمی پرورانند.

وزیر اسبق کشور ادامه داد: در مسئله انقلاب فرهنگی با دو کلمه «انقلاب» و «فرهنگ» روبرو می شویم و بنده فکر می کنم از ابعاد مختلفی قابل بررسی باشد و اگر امروز مسئله اصلی کشور اقتصاد و فرهنگ باشد کل انقلاب اسلامی از قبل از تاسیس جمهوری اسلامی و تا وقتی که پرچم به دست صاحب اصلی آن داده شود، فرهنگ یک محور و موضوع اساسی در رابطه با دیدگاه انقلاب ماست و رهبر انقلاب نیز در بیانات اخیر خود نسبت به دیدی که به موضوع اقتصاد داشتند آن را در کنار فرهنگ آوردند و این در مبانی اسلام ناب محمدی است و بروز و ظهور عینی این موضوع با امام(ره) و بیانات ایشان شکل گرفته و ما در حال حاضر با گفتمانی که رهبر انقلاب مطرح می کنند داریم.

محصولی در ادامه این بحث خود تصریح کرد: در آن موقع تازه انقلاب شده بود و 2500 سال حکومت شاهنشاهی بر کشور حاکم بود و فرهنگ مسلط بر مردم نیز فرهنگ حاکم شاهنشاهی بود که از نقاط بارز آن وابستگی به غرب بود و در فرهنگ و آموزش این موضوع را می توان به وضوح دید و الان هم کمی از این فرهنگ باقی مانده است. در آن موقع جوانانی که در جریان انقلاب بودند احساس کردند که با این فرهنگ آموزشی نیروهای لازم برای حفاظت از انقلاب و تشکیل دولت اسلامی در نمی آید و ضرورت را در این دیدند که دانشگاه ها باید با این مبانی فرهنگ شاهنشاهی باید جدا شود تا بتواند نیروی متعهد انقلابی بسازد.

عضو اسبق انجمن اسلامی دانشجویان در ادامه با بیان این مطلب که "از طرفی دیگر دانشگاه در اوایل انقلاب مأمنی شده بود برای ضدانقلاب هایی که در سراسر کشور علیه انقلاب می جنگیدند"؛ تاکید کرد: در دانشگاه اتاق فکرهایی داشتند و در آن زمان هر گروهی که اعلام موجودیت می کرد با هر نام و عنوانی دانشگاه موظف بود ساختمانی را به آن ها برای انجام فعالیت سیاسی بدهد حال آنکه این فعالین علیه نظام باشد یا نباشد.

وی افزود: مثلا گروه های پیکار، اقلیت، اکثریت، توده ها و دیگر گروه های حاضر در دانشگاه علیه انقلاب بودند و تنها مأمن دانشجویان انقلابی، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بود و حتی گروه های معاند نظام در دفاتر خود اسلحه هایی داشتند که بعد از انقلاب فرهنگی کشف شد. یکی از برکات دیگر انقلاب فرهنگی زمان آن بود، که قبل از جنگ اتفاق افتاد و دانشجویان انقلابی در دانشگاه ها توانستند آن ها را که مخالف بودند روشنگری کنند و نیروی عظیمی را آزاد کردند.

محصولی در ادامه به اظهارات اخیر ابراهیم اصغرزاده اشاره کرد و گفت: در خصوص اینکه آقای اصغرزاده گفته اند که اعضای تشکیل دهند انقلاب عضو انجمن حجتیه و عضو انجمن اسلامی دانشگاه علم و صنعت بودند کاملا نادرست است چرا که بنده خودم به عنوان یکی از سه نفر اصلی اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت حتی یک ثانیه در جلسات انجمن حجتیه حضور نداشتم و دیگر عزیزان هم همین طور بودند و بسیاری از شورای مرکزی انجمن اسلامی توسط گروه های داوطلب به جبهه اعزام و شهید شدند. البته این را نباید زیاد جدی بگیریم چرا که این دوستان وقتی کم می آورند با اتهام و برچسب زنی سعی می کنند که اهداف خود را پیاده کنند و همه آنان را شناخته اند. در آن دمان هم همین طور بود وقتی ما می خواستیم. حرکتی انقلابی انجام دهیم، به ما برچسب ارتجاعی می زدند و همیشه حرف های آمریکایی ها را بلغور می کردند که امام(ره) در همان زمان گفتند: اگر مبارزه با آمریکا ارتجاع است ما همگی مرتجعیم.

وی افزود: بعد از گذشت 5 سال از انقلاب فرهنگی وقتی یکی از اعضای دفتر تحکیم وحدت را در جایی دیدم به او گفتم دیدید شما این حرکت را ارتجاعی می دانستید و اما این اقدام چقدر برکت برای انقلاب داشت و در آنجا باز هم آن شخص گفت: من هنوز هم این اقدام شما را ارتجاعی می دانم، و این در حالی است که امام(ره) چقدر از این حرکت پشتیابنی کرده بودند و اینها خط امام(ره) را خودشان تعریف می کنند و خط امامی که در صحیفه آمده است را قبول ندارند.

ارسال نظر: