کارگزاران "پروژه تغییر در ایران" را بشناسید/ بخش اول

"علیرضا امیدوار" با پوشش سامسونگ در ایران چه می‌کند!؟

کدخبر: 2070135

در حالی علیرضا امیدوار از مدیران سامسونگ در تهران به اتهام همکاری با دولت آمریکا به ۱۰ سال حبس محکوم شده است که سامسونگ در ایران فعالیت گسترده ای از عرصه اقتصادی تا امور اجتماعی و آموزشی را بدون هیچ‌گونه نظارتی انجام می‌دهد.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »:: شاید بتوان فرآیند دسترسی به قشر جوان و بویژه نخبگان جوان کشور، تعامل و جذب آنها را یکی از راهبردی ترین اهداف سازمان های اطلاعاتی غربی دانست، فرآیندی که همزمان با بازگشایی مرزهای سیاسی کشور و غالبا در مدرنترین حالت خود از بستر فضای مجازی آغاز می شود.

سرویس‌های اطلاعاتی خارجی به‌ویژه CIA در مدرن‌ترین روش‌های کاری خود با شبکه‌سازی از جوانان در غالب فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی از کمپین‌های محیط زیستی و خیریه گرفته تا برگزاری استارتاپ های مختلف و طراحی و راه اندازی ایده‌های کسب‌وکار مبتنی بر فناوری‌های نوین تلاش می‌کنند نخبگان جوان و فعال کشور را به مسیر مورد نظر خود هدایت کنند.

مسئولان ایالات‌متحده مدت‌هاست که از حضور مستقیم در ایران منصرف شده‌اند و مکرر تأکید کرده‌اند که باید با استفاده از مجموعه‌های خارجی فعال در ایران پروژه‌های خود را عملیاتی کنیم.

سامسونگ یکی از غول‌های سازنده لوازم صوتی و تصویری به‌ویژه گوشی‌های تلفن همراه است، شرکت بزرگی از کره جنوبی که سالهاست در ایران فعالیت خود را آغاز کرده و بخش قابل‌توجهی از بازار ایران را قبضه خودکرده است.

شاید نام این شرکت بزرگ این روزها به خاطر انفجارهای پی‌درپی گوشی‌های مدرنش بیش از هر زمان دیگر بر سر زبان‌ها افتاده باشد و در میان مردم کوچه و بازار احتمالاً کمتر کسی را بتوان یافت که گوشی هوشمندی در دستش باشد و از ماجرای انفجارهای نوت 7 های سامسونگ بی‌اطلاع باشد.

اما اگر در کنار انبوه خبرهای دنیای فناوری جستجوی بیشتری شود، نام "سامسونگ" بازهم قابل‌مشاهده است.

اواخر هفته گذشته دادستان تهران از تعیین تکلیف پرونده‌ اطلاعاتی- امنیتی بزرگی که ماه‌ها دستگاه‌های امنیتی و قضایی کشور را درگیر خود کرده بود خبر داد. این پرونده بخشی از "پروژه تغییر" در ایران و "نفوذ" در لایه‌های مختلف حاکمیتی و همچنین اقشار مختلف جامعه بود که طی آن سرپل‌های مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی ایالات‌متحده آمریکا که در پوشش پروژه‌هایی نظیر کارآفرینی، استارتاپ و خیریه‌ها و حتی برخی امور اجتماعی و فرهنگی، به بسترسازی و پیشبرد پروژه تغییر در جامعه ایرانی می‌پرداختند، شناسایی و بازداشت شدند.

جعفری دولت‌آبادی هفته گذشته گفته بود: "باقر و سیامک نمازی، فرهاد عبد صالح، کامران قادری، نزار زکا و علیرضا امیدوار به اتهام جاسوسی و همکاری با دولتِ متخاصم امریکا هر یک به ۱۰ سال حبس محکوم شدند." (اینجا را بخوانید)

در میان افرادی که دادستان تهران از آن‌ها نام‌برده بود نام "علیرضا امیدوار" به‌عنوان یکی از مسئولان نمایندگی سامسونگ در ایران هم به چشم می‌خورد. امیدوار پیش از دستگیری و بازداشت مدیر بخش "توسعه مشارکت اجتماعی شرکت سامسونگ در ایران" بوده است.

خبرنگار « نسیم آنلاین » طی روزهای پس از اعلام خبر محکومیت علیرضا امیدوار، بارها به نمایندگی‌های سامسونگ در تهران از جمله شرکت سام الکترونیک (سام سرویس) مراجعه کرد تا جویای جزئیات همکاری امیدوار با سامسونگ در ایران شود که البته هر بار با امتناع مسئولان این شرکت از پاسخگویی درباره این موضوع مواجه شد به طوری که بعضاً این نمایندگی‌ها تلاش می‌کردند هرگونه ارتباط خود با سامسونگ را از پایه تکذیب کنند.

اما شرکت سامسونگ طی سال‌ها حضور خود در ایران علاوه بر حجم گسترده از فعالیت‌های اقتصادی که از طریق کارخانجات تولیدی مانند تکوین الکترونیک و یا مجموعه‌هایی چون داتک ، سام الکترونیک و پارس سامتل انجام می‌شده است، فعالیت‌های اجتماعی را نیز آغاز کرده است و فعالیت‌هایی که با نام علیرضا امیدوار مدیر بخش "توسعه مشارکت اجتماعی" این شرکت در ایران گره‌خورده است.

صِرفِ فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی توسط شرکت‌های و موسسه‌های اقتصادی بین‌المللی در کشورهای مختلف، شاید امری طبیعی و چه‌بسا از منظر افکار عمومی امری پسندیده تلقی شود، اما وقتی این فعالیت‌ها و اقدامات در پیوستگی پنهان با چهره‌ها و جریان‌های مرموز سیاسی و متصل به بخشهای امنیتی و سرویس‌های جاسوسی دولت‌های متخاصم صورت می‌گیرد، حساسیت برانگیز و چه‌بسا دلهره‌آور جلوه می‌کند. اقدامات گسترده چهره‌هایی نظیر سیامک و باقر نمازی و علیرضا امیدوار - که پیوندهای بسیار قوی با نهادها و مراکز پیش‌برنده پروژه تغییر در ایران از جمله نایاک دارند- در قالب پروژه‌های اجتماعی و فرهنگی و بعضاً حضور و تأثیرگذاری این چهره‌ها در لایه‌های مهم تصمیم سازی و تصمیم‌گیری نظام، حساسیت این پرونده را دوچندان می‌کند.

یکی از فعالیت‌های علیرضا امیدوار که تحصیلات خود را در دانشگاه‌های تهران، ناتینگهام و هاروارد گذرانده است اجرای "کمپین کودکان امید سامسونگ" بوده است. (اینجا را ببینید) فعالیتی که از طریق آن تلاش ویژه‌ای برای حضور در میان اقشار مختلف جامعه به‌خصوص کودکان و دانش‌آموزان شده است. این کمپین یکی از پروژه‌های مسئولیت اجتماعی سامسونگ است که گفته‌شده برای تجهیز مدارس به کلاس‌های هوشمند، راه‌اندازی کتابخانه‌های گویا برای نابینایان و کم‌بینایان و یک مرکز مهندسی با عنوان مرکز آموزش تخصصی برای اشتغال جوانان فعالیت می‌کند. این کمپین با همکاری اداره کل آموزش‌وپرورش استان تهران، سازمان فنی و حرفه‌ای استان تهران، سازمان بهزیستی کل کشور و نهادهای دولتی مرتبط، سازمان‌های غیردولتی چون انجمن نابینایان، مؤسسه عصای سفید و انجمن تعالی صورت پذیرفته است .

سامسونگ در بخشی از این فعالیت خود با به راه انداختن استودیو سیار ضبط صدا در تهران، رشت، مشهد، زنجان، کرمانشاه، اصفهان و اهواز تلاش می‌کرد تا با ارتباط گرفتن با مردم به بهانه ضبط صدا و قصه‌گویی برای کودکان نابینا و کم‌بینا، جایگاه بهتر و بیشتری بین آن‌ها کسب کند. (اینجا را بخوانید)

یکی دیگر از فعالیت‌های اجتماعی سامسونگ که علیرضا امیدوار در آن نقش محوری داشته است برگزاری مراسمی با عنوان المپیاد تکنسین‌های ایران است، رقابتی رایگان برای شناسایی تکنسین‌های برتر ایرانی. به گفته امیدوار این برنامه با ابتکار شرکت سامسونگ و همیاری سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود .

او البته در سخنانی در همین زمینه از راه‌اندازی آکادمی مهندسی سامسونگ با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در دی‌ماه 93 در میدان بهمن تهران و جذب چند صد دانشجو و کارآموز خبر می‌دهد.

علیرضا امیدوار همچنین در سخنرانی دیگری در تشریح اهداف برنامه‌های اجتماعی سامسونگ می‌گوید: هدف ما از افتتاح مرکز مهندسی سامسونگ در تهران ایجاد فرصت آموزش برای جوانان با امکان آموزش حدود یک هزارتا یک هزار و ۵۰۰ نفر در سال است. این امر در قالب کمپین «امید برای جوانان» شکل می‌گیرد. (اینجا را بخوانید)

او در همین زمینه اظهار می‌کند: بخشی از افراد آموزش داده‌شده در این مجتمع توسط پارتنرهای سامسونگ، برخی در بازار کار و دیگر افراد نیز در شرکت‌های فنی و مهندسی جذب می‌شوند. در مرکز تخصصی مهندسی، کارآموزان توسط بهترین مربیان در رشته‌های تخصصی آموزش می‌بینند.

سامسونگ اما در این سال‌ها فعالیت خود را به امور اجتماعی دیگری مانند امور خیریه و ورود به مسئله بیماران اوتیسم نیز گسترش داده است. برای مثال سامسونگ با مشارکت موسسه روان پژوهان مفید نمایشگاهی را با موضوع بیماران اوتیسم در گالری آریانا برگزار کرده و هدف از برپایی آن را، اطلاع‌رسانی درباره اوتیسم و آگاه‌سازی خانواده‌های ایرانی نسبت به سلامت فرزندان‌شان معرفی کرده است. نمایشگاهی که با سخنرانی فرهاد جمال‌پور، معاون ارشد بازاریابی شرکت سامسونگ در ایران همراه بود. علاوه بر اینکه از دیگر بخش‌هایی که سامسونگ در این سال‌ها در آن ورود کرده، تلاش برای کسب جایگاهی برای مشارکت در واردات اقلام و تجهیزات پزشکی و تجهیز بیمارستان‌های ایران است.

علاوه بر همه این‌ها علیرضا امیدوار در این سال‌ها با گسترش دامنه فعالیت اجتماعی خود، توانسته به‌نوعی به دایره تصمیم سازان و تصمیم گیران شورای شهر تهران نیز ورود کند. او مدت‌ها در جایگاه مشاورت فاطمه دانشور عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران قرار داشت و البته از طریق فاطمه دانشور فعالیت‌های خود را تا اتاق بازرگانی ایران گسترده کرد و به‌عنوان مشاور کمیسیون اخلاق کسب‌وکار وارد اتاق بازرگانی ایران شد.

البته فعالیت‌های علیرضا امیدوار در ایران به همین چند پروژه همکاری اجتماعی با سامسونگ و شورای شهر تهران ختم نمی‌شود. دامنه فعالیت‌های امیدوار از فعالیت‌های اجتماعی تا اقتصادی گسترده است. او کسی است که نامش با نام افرادی چون سیامک نمازی و بیژن خواجه پور و حتی مهدی هاشمی رفسنجانی گره‌خورده است. امیدوار مدیر شرکت نفت و گاز شل در ایران، مشاور بانک جهانی در ایران، از شرکای قدیمی سیامک نمازی و بیژن خواجه پور در مجموعه "گروه آتیه" است و همچنین مؤسس مرکز "ترویج حاکمیت مسئولیت شرکتی" به عنوان تسهیل‌کننده روابط مجموعه‌های درونی کشور با برخی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی است.

امیدوار ورای همه این‌ها پژوهشگر گروه اقتصاد مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام هم بوده است و آثار او در پژوهش‌نامه‌های مرکز تحقیقات مجمع آمده است. برای مثال در شماره 21 پژوهش‌نامه مرکز تحقیقات استراتژیک که به همت "مرکز ترویج حاکمیت شرکتی" منتشرشده مقالاتی از او و همکار قدیمی‌اش بیژن خواجه پور در مجموعه گروه آتیه که دلال پرونده کرسنت هم بودند منتشر شد. سیدرضا صالحی امیری مشاور حسن روحانی سردبیر این پژوهش‌نامه در مقدمه از تلاش‌های وی تشکر کرد.

ارسال نظر: