نهاوندیان:

انتخابات آمریکا یک نتیجه قطعی داشت و آن اعلام شکست اخلاقی نظام سیاسی این کشور بود

کدخبر: 2073336

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه رقابت اخلاقی در صحنه جهانی در حال رخ دادن است، گفت: حاصل انتخابات آمریکا هرچه بود یک نتیجه قطعی داشت و آن اعلام شکست اخلاقی نظام سیاسی آمریکا بود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور در مراسم اختتامیه بیست و دومین دوره نمایشگاه مطبوعات با بیان اینکه مطبوعات هم چشم جامعه هستند و هم آیینه جامعه، اظهارداشت: مطبوعات چشم بیدار جامعه است. اعتلای مطبوعات آیینه رشد جامعه است. اگر ما در مطبوعات مان اخلاق،آگاهی و روشنایی ببینیم،این تجلی آگاهی و روشنایی جامعه است که بر آگاهی جامعه هم می افزاید. مطبوعات وظیفه روشنگری هم دارند.

وی با اشاره به شعار امسال نمایشگاه مطبوعات گفت: شفافیت نیاز رشد جامعه است. در پنهان کاری و ناآگاهی ، رشد نمی شود جست. لازمه رشد پایدار شفافیت است. اگر در اقتصاد رشد پایدار می خواهیم باید در اطلاعات مالی شفافیت باشد. اگر مشارکت سیاسی می خواهیم باید شفافیت سیاسی داشته باشیم.

رییس دفتر رییس جمهور ادامه داد: آنچه لازم است، عمق و گستردگی شفافیت است. نمی شود در شفافیت گزینشی عمل کرد و نمی شود تنها به بخشی از واقعیت پرداخت. اگر من در رسانه ای که هستم، ذایقه را تیتر محور کردم و بجای تبیین، انتخاب کردم، درحقیقت بجای مخاطب در مسند داوری نشستم و به قوه تحلیل جامعه کمکی نکرده ام.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: اگر من با تیتر درشت و صدای بلند خواستم چیزی را فریاد کنم، شاید خواننده به این قضاوت برسد که من با فریاد می خواهم مخاطب صدای دیگری را نشنود.

وی ضمن رد برخورد دوگانه با شفافیت گفت: اینکه یکجا نورافکن بی اندازیم و یک جایی پرهیز کنیم، به روشنگری جامعه کمک نکرده ایم. اگر از کسی نام بردید حتما تریبون به او بدهید که او از خودش دفاع کند که اگر مطلبی دروغ بود بتواند بگوید که این مطلب دروغ است.

رییس دفتر رییس جمهور تاکید کرد: اینکه کسانی با انگیزه هایی دروغ پراکنی کنند، افتخار رسانه نیست. هرکسی سلیقه ای دارد و البته انگیزه های سیاسی و جناحی که مشکلی نیست اما نمی شود برای پیشبرد اهداف از دروغ استفاده کرد که اگر چنین باشد آن اهداف حتما رسوا خواهد شد.

نهاوندیان در ادامه افزود: یکی از چالش های جدی که جامعه ما را تهدید میکند این است که به سرمایه اجتماعی با تقه ها و ضربه هایی که به آن میزنیم، آسیب برسانیم. باید معیارهای اخلاقی را در تحلیل رعایت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه رقابت اخلاقی در صحنه جهانی در حال رخ دادن است، گفت: حاصل انتخابات آمریکا هرچه بود یک نتیجه قطعی داشت و آن اعلام شکست اخلاقی نظام سیاسی آمریکا بود.

رییس دفتر رییس جمهور ادامه داد: نحوه مناظره آنها و نحوه پرداختن رسانه های آنان به این موضوع یک چشم گشایی برای جامعه جهانی داشت. آیا نمی خواهیم عظم کنیم که مطبوعات ما هم در مسابقه اخلاق مطبوعاتی برنده شوند؟ و نشان دهیم که در رسانه هایمان فضای آزادی بیان داریم اما از بی ادبی پرهیز می کنیم.

نهاوندیان با بیان اینکه اخلاق باید معیار پیشرفت کار ما در عرصه مطبوعات باشد، گفت: باید همانطور که به اهداف مقید هستیم، به روش ها نیز مقید باشیم. ما معتقدیم هدف وسیله را مباح نمی کند. حق نداریم با انگیزه دینی دیگران را متهم کنیم بدون اینکه به آنان اجازه تبیین دهیم، آزادی مسوولانه یعنی این. اگر می خواهیم عدالت رعایت شود، مسیرش جز اعتدال نیست.

وی با تاکید بر اینکه حیات مطبوعات جدای از حیات جامعه نیست، گفت: اگر برای جامعه ای نسخه می نویسیم باید به اصلی ترین موضوع آن جامعه بپردازیم و در حال حاضر اقتصاد است.

رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه شکوفایی اقتصادی با امیدواری حاصل می شود، گفت: با پراکندن بذر یاس و سیاه نمایی که حرکتی صورت نمی گیرد. امروز باید بر نقاط مشترک تاکید کنیم.

نهاوندیان با اشاره به وظیفه دولت در امر مطبوعات گفت: وظیفه نخست دولت حراست از فضای آزادی بیان است. همه ارکان حکومت وظیفه دارند از این فضا حراست کنند. لازمه این حراست حق دسترسی به اطلاعات است.

وی ادامه داد: حمایت از توسعه رسانه و توانمندسازی رسانه ها وظیفه دیگر دولت است. در بحث یارانه مطبوعات تخصیص صد در صدی صورت گرفت و ظرف ۱۰ روز آینده به رسانه ها پرداخت خواهد شد.

رییس دفتر رییس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه سوم دولت این است که به مسابقه بهتر شدن کمک کند.

ارسال نظر: