در مناظره دانشجویی در خصوص مستند شبنامه در دانشگاه صنعتی اصفهان مطرح شد

شبکه نفوذ بر زنان، جوانان و کارآفرینان متمرکز شده است

کدخبر: 2075129

دانشگاه صنعتی اصفهان میزبان مناظره تهیه کننده مستند "شب نامه" و سردبیر هفته ­نامه "شنبه" (مجله مورد علاقه گروه­ های استارت آپی و کارآفرین) بود.

به گزارش « نسیم آنلاین » با گذشت حدود یک ماه از رونمایی مستند «شب نامه»، اکران­های دانشگاهی این مستند با استقبال چشمگیر مخاطبان همراه شده و ادامه دارد. در ادامه این اکران­ها، دانشگاه صنعتی اصفهان به منظور تحلیل مباحث مطرح شده در مستند، پس از اکران «شب نامه» میزبان پژوهشگر موسسه سفیرفیلم و سردبیر هفته ­نامه «شنبه» (مجله مورد علاقه گروه­های استارت آپی و کارآفرین) بود.

در ابتدای این نشست اکبر هاشمی سردبیر هفته نامه شنبه به تعریف واژه "استارت آپ" پرداخت: «استارت‌آپ یک روش کسب و کار است که با استفاده از یک ایده خلاقانه شکل می­گیرد. مولفه مهم استارت­آپ سرعت رشد آن است که احتمال دارد تا 500 درصد رشد داشته باشد. استارت­آپ تنها در بستر وب شکل نمی‌گیرد، به عنوان مثال سُس بهروز یک استارت­آپ است که بصورت ناگهانی رشد کرده است.»

وی در ادامه با بیان اینکه افراد و گروه­های مختلفی قصد نفوذ و خلل در مباحث امنیتی را دارند، افزود: در جمهوری اسلامی ایران روی حوزه امنیت بسیار خوب کار شده است و بحث جاسوسی و نفوذ که در مستند مطرح شده را کاملا پذیرا هستم. بنده بشخصه در مورد امنیت کشور و خانواده­ام اگر جاسوسی ببنیم که به امنیت کشورم ضربه می‌زند یقینا معرفی میکنم. ممکن است که جاسوس باشد و بنده هم پی به جاسوسی وی نبرم.»

هاشمی با ورود به نقد مستند، 80 درصد مستند را بی­عیب و نقص دانست و ادامه داد: حدودا 20 دقیقه فیلم که بحث آی بریج ( iBRIDGES ) را مطرح می­کند از صداقت دور می‌شود و به نوعی ژورنالیسم یا پروپاگاندای با هدف می‌پردازد. این نوع ژورنالیسم را خوشبختانه بعد از انقلاب کمتر داشتیم.»

روزنامه­ نگار سابق روزنامه جمهوری با بیان اینکه اکثر انتقادات به کانال شب نامه https://telegram.me/shabnaameh و پوستر مستند است و نه مستند «شب نامه»، اضافه کرد: «پوستر مستند صورت آقای نمازی است که به عنوان یک جاسوس دستگیر شده، اگر اسم شما را در پیشانی یا چشم جاسوس بنویسند چه حسی به شما دست میدهد؟ آیا دی جی کالا که اسم آن را در چشم سیامک نمازی درج کردید جاسوس است؟ چرا باید یک برند با گردش مالی یک میلیون دلار در روز را به عنوان یک جاسوس معرفی کنیم؟ آیا عدله‌ای برای جاسوس بودن این نام‌ها و اسامی دارید؟»

پس از صحبت­های اولیه اکبر هاشمی، علیرضا مهری از پژوهشگران موسسه سفیرفیلم پروژه «شب نامه» را همچون کوه یخی تصویر کرد که تنها قلۀ آن از آب بیرون زده که بتدریج بدنه اصلی این کوه نمود خارجی پیدا خواهد کرد.

مهری با بیان اینکه مسئله اول ما اصلا این نیست که چه کسی جاسوس است یا نیست، ادامه داد: «ما تاکید داشتیم که عبارت استفاده شده از شبکه نیرو انسانی که خارج ایران در حال فعالیت هستند، نفوذ نباشد و به کسی برچسب نزنیم. در پژوهش‌های این پروژه کلیدواژه­ای با محوریت اختلال دستگاه محاسباتی شکل داده شد و ما به چرایی این اختلال پرداختیم. اتفاقات فعلی کشور مبتنی بر برنامه­ای است که ما آن را ذیل برنامه جامع و هوشمند تغییر قرار دادیم. این برنامه می‌گوید آمریکا پس از انجام جنگ سخت و ارسال جاسوس و ... به کشورهای دنیا، تصمیم دارد ماهیت دستگاه تصمیم‌گیری سیاسی و دستگاه تصمیم گیری مردم ایران را دچار اختلال کند. این برنامه­ایست که آمریکا بصورت رسمی در اسناد امنیت ملی خودش ثبت کرده است.»

این پژوهشگر عملکرد برنامه هوشمند تغییر را نامحسوس ارزیابی می­کند و می­گوید: «ممکن است عملکردهای شخصی در پازل برنامه دشمن تعریف شود، بدون اینکه ما در جریان این شبکه باشیم. نقطه تمرکز برنامه جامع تغییر روی قشر پیش رویی است که آینده رهبری جهان را بدست خواهد گرفت و به گفته آن‌ها سه قشر زنان، جوانان و کارآفرینان به عنوان «جامعه مدنی» شکل خواهند گرفت.»

در ادامه مهری سندی از برنامه­های امنیت ملی آمریکا را بیان می­کند: «برنامه امنیت ملی آمریکا در سال 2014 می­گوید ما در حال بدست گرفتن ابتکار عمل برای ایجاد روابط با جوانان جهان، شناسایی رهبران جوان در دولت، کسب و کار و جامعه مدنی، و اتصال آن ها به یکدیگر برای رشد کردن هستیم. ما تحقیقات خود را ذیل این برنامه تعریف کردیم و به مجموعه­ای به نام رهبران جوان جهان (YGL) به عنوان زیرمجموعه مجمع جهانی اقتصاد که برگزار کننده کنفرانس داووس (IDRC Davos) است، رسیدیم. این مجمع تحت عنوان آموزش، ارتباطی چندساله با افراد گزینش شده به عنوان رهبران جوان جهان برقرار می‌کند.»

مهری در ادامه مسئله اصلی شبکه تغییر را «تغییر ذائقه، تغییر ماهیت تصمیم‌گیری دولت و ملت» عنوان کرد و افزود: «ما مشکلی با پدیده استارت آپ نداریم. «برنامه جامع و هوشمند تغییر» مسئله کلانیست که یک بخشی از آن حوزه استارت‌آپ‌ها هستند و بخش­های بزرگتر و متنوع­تری را شامل می­شود.»

وی گریزی به صحبت­های هاشمی زد و بیان داشت: «در صحبت­های ایشان لفظ دروغ و تهمت بیان شد و خواهش می‌کنیم برای صحبت‌های خود مصداق بیاورند. اینکه به یک سوژه‌ای بگوییم در برنامه تغییر قرار دارید، تهمت تلقی نمیشود، و این یک تحلیل است؛ چرا که تغییر بار معنایی مشخصی دارد.»

هاشمی، دبیر ارشد مجلات روزنامه همشهری در ابتدای بخش دوم صحبت­های خود به رشد استارت­آپ­ها در ایران پرداخت و افزود: «5 سال پیش اگر می‌خواستیم به کسی بگوییم استارت آپ یعنی چه؟ باید می‌گفتیم زاکربرگ را میشناسی که فیس بوک را راه انداخته؟ استارت آپ یعنی این و امروز افتخار می‌کنیم که در جواب آن سوال باید بگوییم برادران محمدی را میشناسی که دی جی کالا را راه انداخته؟»

وی با انتقاد شدید به کانال تلگرامی مستند «شب نامه»، بیان داشت: «کجای دنیا 4 تا دانشجو برای ساخت یک مستند، 8 ماه خواب و خوراک اکوسیستم استارت آپ را بهم می‌زنند. نگرانی این اکوسیستم از این است که تجارت آن‌ها در بستر یک سایت انجام می­شود و اگر سایت آن‌ها را فیلتر کنند، تمام تجارت آن‌ها به بن­بست می‌خورد. الان یک فضای ناامیدی در میان فعالین استارت آپی شکل گرفته است.»

در پاسخ به این انتقاد، علیرضا مهری دوباره به تعریف تغییر می­رپردازد و می­گوید: «تاکید می­کنیم که منظور ما از تغییر، جاسوسی و نفوذ نیست. ادبیات تغییر در آمریکا مشخص است و همین آقای سیامک نمازی در این مورد سخنرانی مفصلی دارد. شما می­فرمایید دوستانی که از ایران رفتند می­گویند فضا تغییر کرده و بهتر شده و در حال بازگشت هستند؛ ما با یک قرائتی می‌گوییم به این بهتر شدن دقت کنیم.»

روزنامه ­نگار سابق روزنامه­ های شرق و آفتاب با بیان اینکه با برگزاری آی بریج ( iBRIDGES ) موافق نیست، بیان داشت: «ما خودمان بزودی کنگره بزرگی با محوریت نفوذ برگزار خواهیم کرد و با فعالین استارت آپی صحبت خواهیم کرد.»

وی با انتقاد به بحث ارائه اطلاعات مردم به دشمن در فیلم، اطلاعات ثبت شده مردم را عمومی تلقی کرد و گفت: «در فیلم آمده است که اطلاعات مردم در اختیار دشمن قرار میگیرد، این سایت‌ها چه اطلاعاتی از مردم میگیرند؟ نام، نام خانوادگی، ایمیل و شماره تلفن. آیا این اطلاعات را بیگانگان ندارند؟ چرا شما نگران تلگرام و اطلاعاتی که دارد، نیستید؟ شما چرا به راکت اینترنت اشاره نمی‌کنید؟ تنها به دی جی کالا و آواتک اشاره می‌کنید؟»

علیرضا مهری، پژوهشگر موسسه سفیرفیلم در پاسخ به این پرسش هاشمی، تجمیع اطلاعات عمومی مردم را یک big data دانست و ادامه داد: «آیا این‌ها فقط اسم و شماره تلفن ما را دارند؟ اطلاعات رفت‌وآمد ما با نرم افزار اسنپ در روز و تاریخ مشخص با شماره همراه مشخص ثبت می‌شود. این اطلاعات را بگذارید کنار خریدها، موسیقی‌ها، غذا و خوراک و این اطلاعات در واقع یک big data نام میگیرد و این big data آیا باید در داخل حفظ شود یا خیر؟ با این اطلاعات ذائقه افراد کامل مشخص می‌شود.»

هاشمی با بیان اینکه باید big data در ایران باقی بماند، گفت: «قانون­گذار قانونی در این مورد وضع نکرده و مشکلات قانونی داریم؛ دوستان پیگیری کنند تا big data به ایران منتقل شود.»

مهری در ادامه با اشاره به فضای ناامیدی مطرح شده گفت: «سرمایه‌گذار داخلی که به واسطه یک پست تلگرامی از سرمایه‌گذاری منصرف می‌شود، اصلا وجود خارجی ندارد. ناامیدی جوانان از کسب و کار در کشور ریشه در فرهنگ، دانشگاه، اقتصاد دارد و نمی‌توان به این راحتی عزیمت این افراد به خارج مرزها را به 4 تا پست تلگرامی ربط داد.»

وی در پایان این نشست در انتقاد به شرکت سرمایه­گذاری توسعه صنعتی، ادامه داد: «ما با نگاه اقتصادی آقای مشایخی، استاد اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف مشکل و به آن انتقاد داریم. نگاه اقتصادی شما به عنوان شرکت سرمایه­گذاری در زمان تحریم اینست که کل سرمایه خود را از کسب و کار خارج می‌کنید و به دلالی مالی وارد می‌کنید. ما نه با سرمایه‌گذار خارجی مخالفیم و نه سرمایه‌گذار داخلی، بحث بر روی برنامه جامع و هوشمند تغییر است.»

تا به حال بیش از 50 نوبت مستند «شب نامه» در دانشگاه­ها، مساجد، فرهنگسراها و ... به نمایش عمومی درآمده است و علاقه­مندان می­توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی این مستند http://shabnaameh.ir درخواست اکران این مستند را ثبت نمایند.

ارسال نظر: