نوبخت در نشست خبری:

بودجه دفاعی را ٨٦ درصد افزایش دادیم/ فعلا هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت گاز و دیگر حامل‌های انرژی نداریم

کدخبر: 2089403

سخنگوی دولت گفت: میزان بودجه دفاعی و امنیتی ٨٦ درصد، بهداشت و سلامت ٧٥ درصد، آموزش و پژوهش ٨٢ درصد و رفاه و اجتماعی ٦٦ درصد در طول سال‌های ٩٢ تا ٩٥ افزایش داشته است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره عملکرد بودجه ای دولت گفت: هزینه های جاری در دولت یاردهم یعنی از سال ٩٢ تا ٩٥ حدود ٥٩ درصد افزایش داشته، همچنین اعتبارات عمرانی و تملک دارایی سرمایه ای در طول این مدت ٦٧ درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: میزان بودجه دفاعی و امنیتی ٨٦ درصد، بهداشت و سلامت ٧٥ درصد، آموزش و پژوهش ٨٢ درصد و رفاه و اجتماعی ٦٦ درصد در طول سال‌های ٩٢ تا ٩٥ افزایش داشته است.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری که آیا بر اساس قانون بودجه قیمت گاز و دیگر حامل های انرژی افزایش در سال آینده خواهد یافت یا خیر گفت: در قانون هدفمندی تصریح شده که هرگونه افزایش قیمت باید به تصویب مجلس برسد، مجلس که چیزی اضافه نکرد، ما هم تصمیمی همانطور که سال گذشته نداشتیم، امسال هم نداریم که قیمتی را اضافه کنیم. وی تاکید کرد: این ها بحث هایی است که باید در زمان بررسی آیین‌نامه اجرایی تبصره ١٤ راجع به آن صحبت کنیم، فعلا هیچ تصمیمی برای این افزایش نداریم.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا حضور اقای روحانی در انتخابات٩٦ قطعی شده است یا خیر گفت: در ارتباط با بحث اقای روحانی انشالله هر زمانی ایشان قطعی اعلام کرد ما هم خدمت شما قطعی اعلام می کنیم. اجازه دهید ایشان الان کارهای اجرایی و اداری که دارند را انجام دهند؛ هنگامی هم که خدمت رهبری رسیدیم ایشان تاکید فرمودند که دولت تمام همتش بر همین امور باشد.

سخنگوی دولت درباره نرخ ارز و نفت در بودجه ٩٦ گفت: در بودجه٩٦ نرخ دلار ٣ هزار و ٣٠٠ تومان و قیمت هر بشکه نفت هم بین ٥٠ تا ٥٥ دلار تعیین شده است.

وی درباره انتشار برخی خبرها مبنی بر وجود مدیران دو تابعیتی در دولت و معرفی ١٠ نفر از سوی دادستانی به وزارت اطلاعات تاکید کرد: معتبرترین مرجع از نظر اطلاعاتی وزارت اطلاعات است و هنگامی که وزیر اطلاعات سخنانی را بیان می کند مطمنا قدرت دفاع از سخنان دارد، اگر جایی لیستی دارد که در دولت دوتابعیتی وجود دارد، ان فهرست را ارائه کنند.

نوبخت در پاسخ به این سوال که، اینکه دولت قصد دارد بَعد از چند سال سود سهام عدالت را به مردم پرداخت کند، آیا این کار در آستانه انتخابات، تبلیغ انتخاباتی نیست؟ گفت: اگر قانون است که باید سال آینده یا امسال سود سهام عدالت پرداخت شود لذا ما می‌خواهیم این قانون را اجرا کنیم که همزمان شده است با انتخابات، دیگر قرار نیست پیشاپیش حرف‌هایی زده شود که ما آن کار را انجام ندهیم؛ بَعد هم بگویند ببینید پول به مردم داده نشد.

وی ادامه داد: البته ای کاش شب انتخاباتی که بخشداری‌ها و بهداری‌ها به پول توزیع می‌کردند، از این سوالات مطرح می شد که عده ای را به جایی برد که به اینگونه مسائل تشکیک کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که اخیرا آقای رئیس‌جمهور مخالفین سیاسی خود را به داشتن آلزایمر سیاسی تشبیه کرده‌آند از سوی دیگر صبح امروز آقای روحانی در سخنرانی‌شان در بانک مرکزی گفته‌ که کاهش تورم همراه با رشد اقتصادی برای نخستین بار پس از انقلاب در دولت یازدهم رخ داده این در حالی است که با توجه به آماری که بانک مرکزی در گذشته آن را منتشر کرده بر این اساس کاهش نرخ تورم همراه با رشد اقتصادی دو بار پس از انقلاب تکرار شده است لذا با این توصیف چرا آقای رئیس‌جمهور همچین مطلبی را بیان کرد؟ آیا مشاوران وی آمارهای غلط در اختیار وی قرار دادند نظرش چیست، گفت: بنده این سخنان را نشنیدم و در بخش اول جلسه که در جمع مجمع بانک مرکزی بود به عنوان عضو حضور داشتم و هنگام سخنرانی آقای رئیس‌جمهور جلسه را ترک کردم و خدمت شما در این جلسه رسیدم. بیخبرم چه مطالبی گفته شده است.

وی تأکید کرد: می‌دانم که آقای رئیس‌جمهور هم حافظه قوی دارند و هم اطلاعات ایشان به روز است، قطعا آمادگی را دارند که در خصوص صحبت ایشان مستند آن را ارائه کنیم لذا بنده این سخنان را ندیدم.

سخنگوی دولت گفت: می‌دانم که ایشان مسلط به اعداد و ارقام هستند و اطلاعاتشان هم بر پایه اطلاعات متقن است و با اطمینان می‌گویم که ایشان اشتباه نمی‌کنند و مکتوب هم به شما گزارش می‌دهند.

نوبخت درباره تعطیلی ۳۰ اسفندماه گفت: هنوز در این خصوص تصمیمی گرفته نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به قطع روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض و برخی پیام‌هایی که از سوی شورای همکاری خلیج فارس به رئیس‌جمهور ارائه شد و با توجه به سفری که آقای رئیس‌جمهور در روزهای آتی به پاکستان خواهند داشت، آیا در این سفر پیرامون برقراری رابطه میان تهران و ریاض مذاکره‌ای صورت خواهد گرفت یا خیر، اظهار داشت: موضع ما مشخص است. سیاست‌های ایران فعالانه است نه منفعلانه لذا دست پر را داریم و نفوذ منطقه‌ای ما بالا بوده و همچنین عربستان که در مظان کمک به داعش،‌گروه‌های القاعده و تکفیری و سلفی است قطعا باید از خودش دفاع کند زیرا با پول و اسلحه او تروریست‌ها تقویت نمی‌شوند.

وی افزود: موضع ایران در این ارتباط به ویژه در سوریه مشخص است همچنین در ارتباط با یمن هم آن کسی که بازنده اصلی این کودک‌کشی و حمله به مردم بی‌دفاع یمن، است، عربستان خواهد بود بنابراین آنها باید الان از خودشان دفاع کنند. بنابراین وقتی الان شما لفظ تندی در کلام آنها می‌بینید فرار به جلو است. اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس همسایگان می‌خواهند با ما روابط خوبی داشته باشند دقیقا این هم خواسته ایران است که در نظر دارد با همسایگان خود به خصوص با همسایگان جنوبی روابط خوبی داشته باشد.مواضع ما نسبت به عربستان با صراحت بیان شد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: اینکه سفر آقای رئیس‌جمهور به پاکستان برای این امر باشد اینطور نیست لذا رئیس‌جمهور برای گسترش روابط دوجانبه با پاکستان به این کشور سفر خواهد کرد ولی ممکن است در آنجا مطالب مختلفی مطرح شد که بخشی از آن قابل پیش‌بینی و بخشی غیر قابل پیش‌بینی است؛ لذا موضع ما نسبت به همسایگان‌مان و اراده و تلاش ایران برای حفظ صلح ثبات و امنیت در منطقه یک سیاست روشن و عملیاتی است. آنچه هم که به زبان می‌آوریم در اجرا عمل می‌کنیم همانند بیان‌مان در خصوص نفی تروریست و مقابله با گروه‌های مسلح تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره و ... که همیشه نسبت به مقابله با آنها تأکید و در عمل هم این کار را انجام می‌دهیم اما کسانی که از یک سو نفت دزدیده شده از داعش را می‌خرند و سپس به گونه‌ای اظهار می‌کنند که خواهان تقویت داعش نیستند لذا موضع ایران شفاف و فعالانه است.

سخنگوی دولت درباره تمهیدات پیش‌بینی شده نسبت به ایجاد ثبات در بازار شب عید، گفت: راجع به قیمت‌ها در شب عید امکان دارد نوساناتی پیش بیاید که نیاز به نظارت و کنترل دارد که خوشبختانه همکاران ما در قوه مجریه و حتی قضائیه از طریق سازمان تعزیرات و سایر نهادهای نظارتی برنامه منسجمی برای اعمال نظارت و کنترل قیمت‌ها را دارند تا اجحافی در حق مصرف‌کنندگان وارد نشود و بنده به عنوان یک کارشناس اقتصادی اصلا اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه که حدود 7.6 است تبدیل به دورقمی شود را محتمل نمی‌دانم.

ارسال نظر: