۱۰۲۳برنامه تلویزیونی ویژه ماه عزا آماده پخش از سیما شد

تلویزیون آماده ورود به محرم شد

کدخبر: 2258811

این روزها کم‌کم حال و هوای محرم در همه‌جا غلبه پیدا می‌کند. سیمای جمهوری اسلامی هم از این قاعده مستثنی نیست و با ساخت برنامه‌های مناسبتی خود را مهیای حضور در این ماه می‌کند. به همین مناسبت آقای محمدحسن محمدزاده، دبیر شورای معارف سیما طی نشستی به‌اعلام برنامه‌های ویژه در ماه محرم پرداخت

محمدحسن محمدزاده، دبیر شورای معارف سیما در این نشست درباره مأموریت و وظایف شبکه‌ها در برنامه‌سازی محرم گفت: امسال قرار شد هر شبکه براساس مأموریت و جنس کار خود، برنامه‌هایی را برای مخاطبان داشته باشد و نحوه ورود و حجم ارائه برنامه توسط شبکه‌های مختلف با برنامه ریزی خواهد بود و همه شبکه‌ها قرار نیست با حجم زیاد به محرم ورود کنند. شبکه قرآن امسال نخستین شبکه‌ای است که برنامه‌های ویژه محرم را آغاز خواهد کرد و بعد از آن شبکه‌های یک، دو، سه، چهار، افق، مستند، سلامت، امید، جام جم، ورزش، تماشا، نمایش، نسیم و کودک به ترتیب برنامه‌های مناسبتی این ماه را عهده‌دار خواهند بود. یکی از آسیب‌هایی که در سال‌های گذشته برخی مخاطبان را گله‌مند کرده بود، برنامه‌ریزی نداشتن بود که امسال به آن دقت کرده‌ایم. مثلاً امسال کودکان قرار نیست از سهم انیمیشن و کارتون‌های خود محروم شوند. شبکه‌های کودک و دو که سهم قابل توجهی برنامه کودک دارند جدول برنامه‌ریزی شده خاص خود را دارند و جدول پخش شبکه‌ها کاملاً آسیب‌شناسی شده است.به گفته دبیر شورای معارف سیما، سبک زندگی حسینی به‌عنوان شاخصی در سبک زندگی اسلامی مثل صبر، مقاومت، باور دینی بالا، امیدبخشی و... محوریت برنامه‌های محرم را تشکیل می‌دهد. از سوی دیگر به اماکنی که در آن‌ها سخنرانی‌ها برگزار می‌شود نیز چنین موضوعاتی ابلاغ شده است.

طبق پیشنهادهای ارائه شده قالب سخنرانی‌ها موردنیاز و مورد علاقه مخاطبان خواهد بود و تا حدود ۲۴ درصد از مخاطبان تلویزیون نسبت به سخنرانی در این ایام علاقه نشان دادند و نوع کارشناس و زمان پخش سخنرانی‌ها در همه شبکه‌ها با هماهنگی صورت گرفته است و تکراری نخواهد بود. جدولی هم برای ذاکرین و مداحان در نظر گرفته شده و تا جایی که امکانپذیر بوده است ما سعی کرده‌ایم همپوشانی بین مداحی در شبکه‌ها وجود نداشته باشد.‌ برای حضور مداح‌ها در شبکه‌ها تقسیم بندی صورت گرفته است. ما از مداح‌های جوان برای برنامه‌های ماه محرم استفاده کردیم که البته خبره نیز هستند. باید سعی شود بسته‌هایی که از سوی برگزار‌کنندگان مجالس ذکر مصیبت به‌دست ما می‌رسد، بسته کاملی باشد و بریده بریده نباشد و صرفاً مرثیه‌سرایی در این بسته‌ها تبلیغ نشود.

یکی از نکاتی که در این نشست ارائه شد بحث آسیب‌شناسی مداحی‌های سال قبل بود که محمدزاده درباره آن گفت: برایمان مهم است که در این مراسم‌‌ به پخش فعالیت‌های گروه‌های مؤثر بپردازیم‌، اتفاق خوبی که امسال افتاده تعاملی است که مرثیه‌سازان با شبکه‌های مختلف دارند و از اشعار آیینی و دینی و مرتبط با این ماه استفاده کردند و خود شاعران از این موضوع مطلع شدند و از سال گذشته این آسیب به صفر رسیده است. پوشش برنامه‌‌ها و اجتماعات هیات ها در سراسر کشور خصوصاً در ایام تاسوعا و عاشورا از جمله محورهای دیگر این نشست بود. به گفته محمدزاده تا جایی که شرایط مهیا باشد، پوشش رسانه‌ای این اجتماعات محرمی را که از ۸ تا ۱۰ محرم برگزار می‌شود خواهیم داشت؛ مثل همایش شیرخوارگان حسینی که از شبکه‌های یک، دو، سه و چهار پخش می‌شود‌. همچنین همایش «احلی من العسل» را که در حرم امام خمینی؟ره؟ و در ۲۴۴ نقطه در کشور برگزار می‌شود،‌ پوشش می‌دهیم.

امسال ۱۰۷ عنوان برنامه برای محرم در قالب‌های مختلف تلویزیونی تدارک دیده شده است. این عنوان کلی برنامه‌های سیما در محرم بود. دبیر شورای معارف سیما در این باره توضیح داد: در کل ۱۰۲۳ برنامه داریم که ۳۳۹۶۱۱ دقیقه برنامه خواهد بود‌. اگر برنامه‌های اختصاصی روز دهم و نهم را به آنها اضافه کنیم ۶۰۸ ساعت برنامه تقدیم مخاطبان می‌شود و به نسبت سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ ساعت افزایش برنامه داشتیم.شبکه یک سیما با هفت عنوان برنامه در ۳۵۰۰ دقیقه به استقبال محرم می‌رود. شبکه یک سیما، علاوه بر برنامه اذانگاهی تسبیح صبا، اشعه ایکس، ارتباط با استان‌ها با نام «با کاروان» از ۸ تا ۱۰ محرم و ویژه برنامه «شور شیرین» هر شب ساعت ۲۳ ‌روی آنتن می‌برد.

شبکه دو با هشت عنوان برنامه و شبکه چهار با پنج عنوان برنامه در ماه محرم مهمان مردم خواهد بود. شبکه پنج با ۱۰‌عنوان برنامه، شبکه آموزش با سه عنوان برنامه، شبکه قرآن با ۱۶‌عنوان برنامه، شبکه کودک با ۱۴‌عنوان برنامه، شبکه مستند با چهار عنوان برنامه، شبکه افق با ۶۶‌عنوان برنامه، شبکه امید با ۱۶عنوان برنامه، شبکه جام‌جم با هشت عنوان برنامه و شبکه نسیم با ۴۴عنوان برنامه به استقبال ماه محرم می‌رود.محمدزاده از پخش «فرمول یک» از روز ۶ محرم و «صبح به‌خیر ایران» نیز در ایام از شبکه یک خبر داد: «کوی محبت»، «حب الحسین» و «از لاک جیغ تا خدا» و همچنین «مستند پیرغلامان» در ماه محرم از شبکه دو پخش خواهد شد. همچنین شبکه سه برنامه «در آستان خورشید» را از کربلا به‌طور مستقیم پخش می‌کند، سمت خدا، مسیر کربلا، مستند نوحه‌های ماندگار، بدون توقف، مستند ادب حضور معرفی هیأت‌های انقلابی و برنامه کوتاه چله از دیگر برنامه‌های شبکه سه هستند.

«مستند پیرغلامان» و مستند ترکیبی «راویان گنجینه اسرار» نیز از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. همچنین «بهشتیان زمین»، «مسیر»، «جاماندگان حسینی»، «سوگواره»، «محشر واژه‌ها»، «‌یارای شیدای حسینی»، «مستند سیاه پوشان»، «جامانده تا نیایش»، «حوالی امروز»، «عطر عاشقی»، «به خانه برمی‌گردیم» نیز از عناوین برنامه‌های شبکه پنج سیما در ماه محرم است.

وی «صبحی دیگر»، «همیشه خونه» و «هفت آسمان» را از عناوین برنامه‌های شبکه آموزش سیما عنوان کرد و افزود: از شبکه کودک نیز برنامه‌هایی همچون سر سفره خدا، یکی از چهار نفر داستان مذهبی سینمایی، نقش و نقاش، مقتل خوانی، مجموعه داستانی، سینمایی عاشوراییان، ستار‌ه‌های آسمون، پویه من امام حسین را دوست دارم، نقاشی نقاشی، فتو کلیپ مامان گلی و فرشته‌های آسمون پخش می‌شود. دبیر شورای معارف سیما به برنامه‌های شبکه امید اشاره کرد و گفت: داستان خوبان، بفرمایید روضه، نوجوانان عاشورایی، احلی من العسل،دوربین امید، گپ و گفت، مسابقه شبستان، به توان خدا، پای منبر، پویش مثل قاسم، نور ابدی نیز در این ایام از شبکه امید پخش می‌شود.

محمدزاده درباره برنامه‌های شبکه قران گفت: روزنه، مستند عزاداری، جاودانگی، نغمه عشاق، مسابقه بشارت همان مسابقه ۱۴۵۲ است که به طور ویژه از ۶ محرم با موضوع امام‌حسین(ع) پخش می‌شود. وضو با مهتاب ویژه برنامه محرمی برنامه عطر محرم است و به برگزاری جلسه‌های اصیل حسینی می‌پردازد‌. سید احرار برنامه برند شبکه و ترکیبی است، پرسمان یکی از برنامه‌هایی است که به شبهات محرم پاسخ می‌دهد. احباب الحسین مستندی است که به معرفی خادمان حسینی می‌پردازد، ویژه برنامه کودک، کلیپ و نماهنگ نوجوان، روی بوم عاشورا، ارث‌خانوادگی از دیگر برنامه‌های این شبکه است. شبکه جام جم نیز در این ماه برنامه‌های ویژه دارد. سید احرار، روشنا برنامه مناسبتی همایش شیرخوارگان حسینی که در روز تاسوعا و عاشورا به انعکاس مراسم مذهبی می‌پردازد.

عقیق، کودکان آب، راه عاشقی و همچنین تاریخ شفاهی، میراث مرثیه، اسب سفید سرزمین من، محرم در قاب مستند از برنامه‌های شبکه مستند هستند.

محمد‌زاده با بیان اینکه در طراحی برنامه‌های شبکه‌های سه، پنج و قرآن سعی کردیم ویژه برنامه‌های جدیدی را ارائه کنیم و از جهت قالب و کیفیت ساخت در طراز شایسته‌ای قرار بگیریم، افزود: یکی از کارهایی که شبکه قرآن معارف سیما در قالب تخصصی به آن می‌پردازد و جزو ماموریت‌هایش است بحث تولید تلاوت است که از این به بعد تلاوت‌های جدیدی را در شبکه‌های تلویزیونی شاهد خواهیم بود. در ماه محرم نیز کلیپ‌هایی درباره نغمات عاشورایی از سمت شورای معارف سیما در اختیار شبکه‌ها قرار گرفته است که در فواصل برنامه‌های دیگر از شبکه‌ها پخش می‌شود.

ارسال نظر: