شهبازی در نشست «بهانه های آمریکایی»:

«FATF» سیاهچاله تحریم است / نابودی حکومت‌ها نتیجه مذاکره با آمریکایی‌هاست

کدخبر: 2282395

دبیر اسبق اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی با بیان اینکه با پذیرفتن معاهدهFATF ابزار تحریم هوشمند برای آمریکا فراهم می‌کنیم گفت: آنها می‌خواستند از این طریق حاکمیت ملی ما را در اختیار خود بگیرند.

محمدصادق شهبازی پژوهشگر و کارشناس مسائل سیاسی در نشست «بهانه های آمریکایی» که به همت جامعه رسانه اسلامی در دانشگاه صداوسیما برگزار شد با بیان اینکه آنچه انقلاب اسلامی ایران را دیدنی کرد نفی جهان تک قطبی و نابرابری موجود بود گفت: اگر بخواهیم در این جهان مقابله و ایستادگی کنیم باید دارای قدرت باشیم که می تواند قدرت نرم یا سخت باشد.

وی افزود: این در حالی است که اکنون در ماجرای اقتصاد زمین‌گیر و در قدرت نیمه سخت گرفتاریم.

شهبازی با طرح این پرسش که آیا بهانه‌های آمریکایی تمام می‌شوند؟ گفت: آمریکا، انگلیس و... هر یک کارنامه عملکرد و پیشینه ای دارند. به عنوان نمونه عراق و لیبی تضادهایی با آمریکا داشتتد. قذافی فضاهایی را در اختیار داشت، دخالت هایی در منطقه می کرد و مدعی رهبری جهان عرب بود و فعالیت های هسته ای و موشکی داشت به همین دلایل مشکلاتی با آمریکا پیدا کرد.

دبیر اسبق اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: قذافی با آمریکا وارد مذاکره شد و بتدریج تا سال 2010 همه توان نظامی و منطقه ای اش محدود شد. در 2011 بهار عربی یا به تعبیر ما بیداری اسلامی رخ داد و گروه‌های معارض وارد صحنه شدند و لیبی اشغال شد که تا امروز ادامه پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه این اتفاق در عراق هم رخ داد اظهار کرد: صدام جزئی از بلوک شرق بود، در ماجرای کویت تضادهایش با اعراب بیشتر و وارد فاز مذاکره با امریکا شد. نتیجه آن بود که وارد فضای خلع سلاح شد.

وی تصریح کرد: در واقع دهه 90 میلادی دهه خلع سلاح صدام بود و عراق به تحریم های سختی گرفتار شد و وضعیت "نفت در برابر غذا" تا 10 سال ادامه داشت تا جایی که 500 هزار کودک عراقی به علت سوءتغذیه در دوره تحریم و مذاکره از بین رفتند.

شهبازی افزود: صدام تا پایان جنگ با ما کماکان از مرفه ترین کشورهای عرب بود ولی بعد از حمله به کویت و مذاکرات با آمریکا به کشوری عقب افتاده تبدیل شد و وقتی صدام همه امتیازات را واگذار کرد آمریکا وارد عراق شد.

دبیر اسبق اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی با بیان اینکه موارد متعددی را در جهان سراغ داریم که تحریم ها بعد از مذاکرات با آمریکا رفع نشده اند گفت: از موارد دیگر می توان به چین اشاره کرد.

وی در ادامه به تجربه جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: امام خمینی در سال 58 پیامی صادر کرد مبنی بر اینکه جوانان به روستاها بروند و روستاها را بسازند که از همان جا جهاد سازندگی شکل گرفت. بچه های دانشجو دیدند که هرکجا ناآرامی وجود دارد دست آمریکا در کار است و در خارج از چارچوب عمل می‌کند که زمزمه های تسخیر لانه جاسوسی از همینجا شروع شد.

دبیر اسبق اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: دانشجویان ایرانی در پی تسخیر لانه جاسوسی تعدادی دیپلمات‌ آمریکایی را گروگان گرفتند. مبادله این گروگان‌ها در دولت ایران جریان یک مذاکره طولانی را شکل داد و بهزاد نبوی از سوی دولت شهید رجایی سرپرست این مذاکرات شد. ما گروگان ها را آزاد کردیم ولی تحریم نفت باقی ماند و هنوز هم آمریکا از ما نفت نمی‌خرد.

وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس هم فشارها شدید شد به گونه‌ ای که یک سیم خاردار هم وارد کشور نمی‌شد عنوان کرد: جنگ تمام شد اما برخی تحریم ها که در دوران جنگ وضع شده بود کنار نرفت.

شهبازی با اشاره به اینکه در دهه 70 و در دولت اصلاحات مذاکراتی شکل گرفت که اوج آن در سال 77 بود و حتی موجب اعتراض رهبری شد و از آن زمان مذاکره جدی اینگونه شکل نگرفت.

وی افزود: در سال 82 تا 84 مذاکرات هسته ای شروع و توافقاتی در تهران داشتیم که بعد از ان فشارها افزایش یافت و یک هفته دیگر شورای حکام علیه ما قطعنامه صادر کرد که در کتاب خاطرات آقای روحانی به آن اشاره شده است. آن موقع دوسال همه چیز را تعطیل کردیم اما باز هم تحریم ها برداشته نشد.

وی با بیان اینکه در ماجرای مذاکرات هسته ای، تحریم های اتحادیه اروپا تعلیق شد ولی برداشته نشد اظهار کرد: گفته می‌شود آمریکا تا امروز از محل تحریم های ثانویه 16 میلیارد دلار سود کرده است.

شهبازی با اشاره به اینکه ترس از بازگشت سریع تحریم های ثانویه امریکا، عامل عدم تعامل کشورهای دیگر با ایران بود گفت: در سال 91 همه سران اصولگرایی اغلب یک حرف را می‌زدند و معتقد بودند راه حل موجود، تنش زایی از روابط است.

وی اضافه کرد: البته همان موقع رهبری می‌گفتند این مسیر بی فایده است و بنده خوشبین نیستم. با این حال در آن شرایط شعار "انرژی هسته ای حق مسلم ماست" در آن زمان به یک گفتمان تبدیل شد و یک خواست ملی برای انرژی هسته ای شکل گرفت و هفت هشت سال جلو رفت.

دبیر اسبق اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: در سال 92 هم ماجرای خود برجام شکل گرفت اما تغییری در روند تحریم ها رخ نداد. کل بازه فشار تحریم سال های 90 و 91 و زمان تحریم های فلج کننده بود.

وی با اشاره به FTAF گفت: FATF خودش حدود 40 توصیه نامه دارد که برای ایران 41 توصیه خاص هم علاوه بر آن 40 مورد داشت که در زمان آقای طیب نیا ما حدود 32 مورد را اجرا کردیم. سازوکار FATF اجرایی است و ما هر را چه اجرا کنیم باید گام‌های بعدی را برداریم. آنها می‌خواهند بدانند ذینفع واقعی مبادلات ایران کیست تا تحریمش کنند. در واقع با پذیرفتن این معاهده ما با دست خودمان ابزار تحریم هوشمند برای آمریکا را فراهم می کنیم.

شهبازی افزود: در واقع این معاهده سیاهچاله تحریم است و آنها می‌خواهند به شکل هوشمند نهادهای داخل کشور را تحریم کنند و به این ترتیب حاکمیت ملی ما را در اختیار خود می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه حقوق هسته‌ای، حقوق بشر، موشکی و دفاعی و ایفای نقش در منطقه چهار مناقشه ما در روند مذاکرات بود، عنوان کرد: استقلال مهمترین محور انقلاب است و نباید فراموش کنیم که بهانه‌های امریکایی تمام نمی‌شوند و با مذاکرات تا کنون تحریم های آمریکایی برداشته نشده است.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: