مصباحی مقدم در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران:

‌نمی‌توانیم در شرایط تحریمی دست از معاملات پوششی برداریم/ مبنای ما مصلحت نظام است و نه هوا و هوس‌ها

کدخبر: 2316378

عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: برای دور زدن تحریم‌ها مجبوریم معاملات پوششی انجام دهیم و با پیوستن به پالرمو باید از معاملات دست برداریم.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه تهران، با اشاره به شعار سال ۹۷ مبنی بر «حمایت از کالای ایرانی» گفت: دولت امسال لیست ۳ هزار و ۵۰۰ قلمی که در داخل با کیفیت مطلوب تهیه می شد را به گمرک و فعالان وارد کننده داد و واردات این کالا ها را ممنوع کرد که این حمایت خوبی بود و آثار خود را گذاشت.

وی افزود: بعد از یک سال در آمار واردات کالا های گمرکی شاهد لیستی از اقلامی هستیم که در آن لیست وجود داشت، از جمله سنگ پا که با وجود اینکه به اروپا صادر می شود، اما در سال اخیر به کشور وارد شده است.

مصباحی مقدم تصریح کرد: واردات گل زیر پای گربه و غذای سگ و گربه، خیلی مایه تعجب و مسخره است که ارزی که باید سختی به دست می آید را برای آن هزینه کرد، صادر کننده باید نسبت به واردات رعایت الگوی واردات را داشته باشد و رخنه موجود در این رابطه را گمرک باید بگیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: تراز تجاری ایران خوشبختانه مقداری مثبت بوده به ایران معنا که صادرات کالا های غیر نفتی از واردات بیشتر بوده و در سال های آینده باید صادرات خیلی بیشتر از این ها شود.

وی ادامه داد: حمایت از کالای ایرانی مقداری در عمل خواسته یا ناخواسته اتفاق افتاده که اگر اراده جدی پشت این کار بود، نتایج درخشان تر از این می بود.

مصباحی مقدم با بیان اینکه صادرات پتروشیمی و فولاد به خارج افزایش یافته است، گفت: صادرات کالا های غیر نفتی از آغاز سال بیش از ۴۰ میلیارد دلار بوده، البته یکی از اشکالاتی که به سیاست های اجرایی وارد است، موضوع پیمان سپاری ارزی صادرات است، پیمان سپاری به این معناست که صادر کننده باید تعهد دهد که ارزی که از طریق فروش کالا ها به دست می آورد را به کشور وارد کند، این مهم به صورت ناقص انجام شده درحالی که باید صد در صد اجرا می شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: پتروشیمی ها و فولادی ها عمده ترین صادر کننده هستند که تاکنون ۶ و نیم میلیارد دلار به سامانه نیمایی دادند درحالی که این ها نزدیک ۳۰ میلیارد دلار صادرات داشتند. سامانه نیمایی تحت نظارت دولت و بانک مرکزی است، اما خارج از آن نیز دیگر تحت نظارت نیست.

وی ادامه داد: بانک مرکزی و وزارت صمت باید این رخنه را ببندد و جلوی هر تصمیم که صادرکننده نسبت به ارز خود دارند را بگیرد، چراکه ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم.

مصباحی مقدم تاکید کرد: کیفیت کالا های ایرانی هم از نظر استاندارد ها بهبود پیدا کرده و خانواده ها بهتر می توانند تصمیم بگیرند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره الحاق ایران به کنواسیون پالرمو در شرایط تحریم گفت: دولت اصرار دارد که ایران به این کنوانسیون ملحق شود و مزیت آن را شفافیت بین المللی درباره داد و ستد های خارجی و افزایش اعتماد بانک های خارجی می داند که در شرایط غیر تحریمی سخن درستی است.

وی ادامه داد: ما در شرایط تحریمی هستیم که در این شرایط مجلس دو قانون مبارزه با تروریسم و پولشویی را که داخلی هستند، تصویب کرده است، این دو قانون قانون داخلی شفافیت های داد و سند های مالی را برای ما فراهم میکند و البته شفافیت برای FATF هم مورد نظر بوده است.

مصباحی مقدم تصریح کرد: این دو لایحه دقیقا همان دو قانون برای مناسبات بین المللی است، اما اگر این دو قانون تصویب شود هیچ حسنی در شرایط تحریمی برای ما ندارد و این را آقای ظریف و رئیس جمهور تاکید کرده اند که تضمینی برای بهتر شدن نمیدهند، اما من معتقدم بدتر هم خواهد شد؛ این دو قانون به مصلحت نظام نیست که داد و ستد های خود را برای آمریکا، اسرائیل و عربستان که عضو ناظران FATF هستند، آشکار و شفاف کنیم چراکه آن ها میخواهند اهرم لازم را برای مهار داد و ستد های ایران را پیدا کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: شرایط کنونی اینگونه است که ما از دور زدن تحریم ها نفت را می فروشیم و ارز آن را به داخل کشور می آوریم، این سخن آقای زنگنه وزیر نفت است، یکی از جرم های قانون پولشویی معاملات پوششی است که فروشنده و خریدار واقعی نیستند.

وی افزود: ما برای دور زدن تحریم ها مجبوریم در ایران و در کشور ها دیگر معاملات پوششی انجام دهیم و معنای پیوستن به این لایحه این است که از اینگونه معاملات دست برداریم، اگر می توانیم، بسم الله؛ اما اگر در شرایط تحریمی نمی توانیم چه اصراری است که دولت و رئیس جمهور و رسانه های جریان خاص بر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام فشار بیاوردند؛ مبنای ما مصلحت نظام است و نه هوا و هوس ها.

این خبر در حال تکمیل است...

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: