سهمیه‌بندی بنزین در دولت نهم با حساب و کتاب انجام شده بود

کدخبر: 2340824

استاد جامعه‌شناسی سیاسی با یادآوری سابقه سهمیه‌بندی بنزین در دولت نهم گفت: از مدت ها قبل، کار اقناعی صورت گرفته و پول‌ها نیز به حساب مردم واریز شده بود.

محمدمهدی اسماعیلی، مدیر گروه جامعه‌شناسی سیاسی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، عصر امروز (چهارشنبه ۶ آذر) در نشست "شورش حاشیه بر متن" که با موضوع خوانش جامعه‌شناختی وقایع اخیر و از سوی برگزار شد، گفت: وقایع اخیر، عجیب نیست و اینطور نیست که تنها در ایران رخ داده باشد. در همه کشورها وقتی چنین تصمیماتی گرفته می‌شود، مردم نسبت به آن اعتراض می‌کنند.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب نیز شاهد چنین اتفاقاتی بودیم، گفت: پس از انقلاب نیز در سال ۷۱ و دولت هاشمی شاهد بودیم که در مشهد چنین حوادثی رخ داد و حتی باعث تسخیر استانداری شد که در نوع خود بی‌سابقه است.

اسماعیلی با بیان اینکه باید دید در چه دولت‌هایی و با چه سیاسیت‌هایی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد، گفت: جالب این است که اغتشاش و آشوب به این شکل، فقط در دولت هاشمی و روحانی رخ می‌دهد.

استاد جامعه‌شناسی سیاسی با انتقاد از طرح دولت برای مدیریت مصرف سوخت گفت: از سوی بخش‌هایی از نخبگان و اندیشمندان، طرح‌های خوبی آماده شده بود. به‌عنوان مثال، در طرح اندیشکده شریف همه ابعاد موضوع دیده شده بود و برخلاف طرح دولت که مبنا را ماشین قرار داده، آن طرح، فرد را مبنا قرار داده بود.

اسماعیلی با بیان اینکه طرح اندیشکده شریف توسط سازمان برنامه و بودجه پذیرفته شده بود، گفت: معلوم نیست چرا همه این طرح‌ها کنار گذاشته می شود و یکباره این طرح اجرا می‌شود.

وی با یادآوری سابقه سهمیه‌بندی بنزین در دولت نهم، به حضور خود در استانداری اصفهان اشاره کرد و گفت: از مدت ها قبل، کار اقناعی فراوانی صورت گرفته بود و شبی که قرار بود اجرا شود، همه در آماده‌باش کامل بودیم و پول‌ها نیز به حساب مردم واریز شده بود.

اسماعیلی با بیان اینکه دولت احمدی‌نژاد، کشور را با پنج میلیون خودرو و مصرف روزانه ۲۵ میلیون لیتر بنزین تحویل گرفته بود، گفت: در سال ۹۲ با ۱۸ میلیون خودرو و مصرف روزانه ۶۳ میلیون لیتر بنزین، دولت تحویل داده شد. اما اکنون چه اتفاقی افتاده که در دوران مدیریت زنگنه که ژنرال خوانده می‌شود، مصرف روزانه بنزین به ۹۸ میلیون لیتر رسیده است؟

وی، اصل تصمیم درباره مدیریت مصرف سوخت را تایید کرد و با اشاره به مخالفت‌ها با شیوه اجرای طرح دولت، گفت: مگر می‌شود وزیر امنیتی کابینه، روز چهارشنبه بگوید مخالف این طرح هستیم و استانداران هم نامه بنویسند و بگویند مخالف هستیم، اما با این وجود، چنین تصمیمی گرفته شود؟

استاد جامعه‌شناسی سیاسی، برخلاف عباس عبدی که معتقد بود وقایع پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، ناشی از شکاف در ساخت قدرت سیاسی است، اعتقاد داشت که این وقایع، ناشی از یک معضل مدیریتی است و نباید آن را در قالب مسائل انتزاعی مطرح کنیم.

اسماعیلی با انتقاد از وزیر کشور در ماجرای اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت گفت: رحمانی فضلی باید پاسخگو باشد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: