بودجه سال ۹۹ بسیار فریب‌دهنده است

کدخبر: 2343532

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ گفت: بودجه سال ۹۹ اشکالات فراوانی دارد و بسیار فریب‌دهنده است و باید آن را در مجلس اصلاح کرد.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 مجلس شورای اسلامی درباره ایرادات و مشکلات اساسی لایحه بودجه سال آتی گفت: تغییراتی که ما بنا داریم در بودجه سال 99 بدهیم بسیار زیاد است. ولی وقتی دولت حجم زیادی آب به لایحه بودجه 99 بسته است و اشکالاتی فراوانی هم مشهود است که خود دولتمردان هم به آن ایراد می‌گیرند نمی‌توان انتظار داشت که معایب این بودجه رفع شود.

وی افزود: در بودجه سال آتی پیش‌بینی شده که 70 هزار میلیارد تومان کار عمرانی در سال 99 صورت گیرد و منابع آن هم از فروش نفت باشد؛ اگر ما روزی یک میلیون بشکه نفت بفروشیم میزان درآمد ما 48 هزار میلیارد تومان خواهد شد در حالیکه دولت پیش‌بینی کرده که 70 هزار میلیارد تومان کار عمرانی انجام شود و اصلاً مشخص نیست که قوه مجریه 22 هزار میلیارد تومان مابقی را از کجا آورده و چگونه می‌خواهند آن را تأمین کند.

وی با بیان اینکه بودجه سال آینده اشکالات فراوانی دارد،گفت:‌ بودجه مهم‌ترین سند کشور محسوب می‌شود که مهم‌ترین سند هر دولت برای هر سال است ضمن اینکه بودجه سیاست‌های دولت‌ها عملاً در آن اجرا می‌شود.

پژمانفر افزود: وقتی برنامه‌ها و وعده‌هایی از سوی دولتمردان انجام می‌شود باید اجرای این وعده‌ها را در بودجه سنواتی دید. ضمن اینکه ممکن است در تریبون‌ها حرف‌های مختلفی بزنند اما مهم اجرای آن است که برنامه‌ریزی مالی آن در بودجه سنواتی پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه دولت در بودجه 99 پیش‌بینی کرده است می‌تواند نابسامانی زیادی را در سال آتی ایجاد کند ضمن اینکه عدم پاسخگویی نسبت به انتظارات مردم را هم به وجود می‌آورد. همچنین نگرانی بسیار زیادی را نسبت به تأمین خواسته‌های مردم در پی خواهد داشت. بودجه سال 99 بسیار نگران‌کننده و فریب‌دهنده است.

وی افزود: ما با حجم زیادی از استقراض دولت از بانک مرکزی در لایحه بودجه سال آینده مواجه هستیم و باید دیون دولت نسبت به این موضوع مشخص بوده و تعیین تکلیف شود. این در حالی است که به تأمین اجتماعی و سایر صندوق‌ها و سازمان‌ها دیون زیادی را دارد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 گفت:‌ وقتی 74 هزار میلیارد تومان اعتبار مالی نیازمندی وزارت آموزش و پرورش در سال 99 است اما در لایحه بودجه این رقم فقط 54 هزار میلیارد تومان دیده شده است معنایش آن است که بحران و مشکلات اساسی برای این وزارتخانه به وجود خواهد آمد. ضمن اینکه به نظر می‌رسد که اینگونه بنا دارند که وزارت آموزش و پرورش را به سمت پول‌سازی هدایت کرده و اهمیتی به کیفیت آموزش ندهند و کم و کاستی مالی این وزارتخانه را از مردم بگیرند.

پژمانفر با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه سال 99 بودجه دفاعی را کاهش داده است، افزود: وقتی قوه مجریه اعتبارات فصل نظم و امنیت عمومی و توسعه امور دفاعی و امنیتی را کاهش داده پیامی خاص را منتشر کرده است.

وی افزود:‌ وقتی دولتمردان با شانتاژهای مختلف توانستند کلیات لایحه بودجه 99 را تصویب کنند آیا می‌توانیم چشم خود را بر واقعیات ببنیدم و بگویم که بودجه سال آتی می‌تواند آرامش ایجاد کرده و امید در بخش کشاورزی، صنعت و آموزش و پرورش ایجاد کند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 گفت:‌ دولت در سال آتی می‌تواند پیش‌بینی تأمین منابع مالی مختلفی را داشته باشد که یکی از آن راه‌ها جلوگیری از فرارهای مالیاتی است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: