عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با نسیم آنلاین:

دیوان محاسبات در مقاطع گذشته سیاسی عمل کرده است

کدخبر: 2358275

نقد جدی که به دیوان محاسبات وارد است برخوردهای غیر کارشناسی با عملکرد دولت‌ها است. به عنوان مثال در اوایل دولت یک نوع برخورد صورت می‌گیرد و در آخر دولت‌ها برخورد دیوان متفاوت می‌شود که این اقدام شایسته ای نیست و دیوان باید کار تخصصی خود را انجام دهند و وارد مباحث سیاسی و جناحی نشود و عملکرد تخصصی داشته باشد. 

نسیم آنلاین: دیوان محاسبات اصلی‌ترین بازوی نظارتی مجلس در حوزه نظارت بر عملکرد نهادهای منتفع از بودجه دولتی است. از این رو این نهاد نظارتی از اهمیت به سزایی برخوردار است.

با شکل گرفتن کمیسیون های تخصصی مجلس، کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان کمیسیون متولی معرفی نامزدهای انتخابات رئیس دیوان محاسبات لطف الله فروزنده و مهرداد بذرپاش را به عنوان گزینه‌های خود به صحن معرفی کرد. انتخاب صحن بذرپاش بود. هر چند این انتخابات با برخی مخالفت‌ها و حواشی مواجه شد.

همواره نقدی که به عملکرد دیوان محاسبات وارد می‌شود مسئله ضمانت گزارش‌های این نهاد است. به این معنا که افکار عمومی شاهد نتیجه گزارش‌ها و برخورد با متخلفین نیست.

از سوی دیگر در حالی نگاه ها معطوف به ریاست دیوان محاسبات می شود که این نهاد نظارتی از شان حقوقی هم برخوردار است و دادستان مستقل خود را دارد. بنابراین عدم پیگیری گزارشات این نهاد با توجه به این ظرفیت حقوقی و قضایی پذیرفته نیست.

آیا در دوره جدید عزمی برای اصلاح این روندهای اشتباه وجود دارد یا همچنان در بر همان پاشنه سابق خواهد چرخید. عملکرد دیوان محاسبات از آن‌رو در مقطع فعلی مهم است که طبق اعلام دیوان محاسبات دولت در عمل به قانون بودجه تخلفات زیادی دارد.

برای بررسی این موضوعات با «جعفر قادری» نماینده شیراز و عضو کمیسیون برنامه و و بودجه گفتگو کرده ایم. او هم منتقد عملکرد سیاسی دیوان محاسبات در مقاطع گذشته است.

قادری در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از عملکرد دیوان محاسبات در مقاطع گذشته چیست، گفت: در مقاطع گذشته تلاش های خوبی برای بهبود عملکرد دیوان محاسبات صورت گرفته است. یکی از این تلاش مسئله توجه نظارت الکترونیکی در دیوان محاسبات است که توانسته سیستم خود را بروز کند. مسئله دوم بحث غنای کارشناسی قوی دیوان محاسبات است که کارشناسان برجسته و باسوادی در آن حضور دارند.

وی با بیان اینکه دیوان محاسبات در ارائه مشاوره‌های کارشناسی به مجالس هم نقش مهمی داشته، گفت: البته نقد جدی که به دیوان محاسبات وارد است برخوردهای غیر کارشناسی با عملکرد دولت‌ها است. به عنوان مثال در اوایل دولت یک نوع برخورد صورت می‌گیرد و در آخر دولت‌ها برخورد دیوان متفاوت می‌شود که این اقدام شایسته ای نیست و دیوان باید کار تخصصی خود را انجام دهند و وارد مباحث سیاسی و جناحی نشود و عملکرد تخصصی داشته باشد.

نماینده شیراز ادامه داد: در دوره جدید انتظار داریم به دور از حب و بغض ها دیوان محاسبات در مسیر اصلی خود قرار گرفته و به موقع بتواند به تخلفات واکنش نشان دهد و حتی بتواند جلوی بروز تخلفات را بگیرد. نظارت دیوان محاسبات باید پیشینی و لحظه به لحظه باشد نه اینکه منتظر باشد فساد رخ دهد بعد بخواهد آن را شناسایی و برخورد کند.

قادری در پاسخ به این پرسش که چرا گزارش های دیوان محاسبات منجر به برخورد با متخلفان نمی‌شود هم گفت: این نقیضه که حتما متوجه دیوان محاسبات است. دیوان متاسفانه فقط گزارش تنظیم می کند این در حالی است که ساختار دیوان محاسبات به گونه ای تنظیم شده که با استفاده از تشکیلات قضایی خود می تواند با تخلفات برخورد کند. و اگر در جایی خلاء قانونی هم داریم که باعث شده این برخورد ها صورت نگیرد دیوان می تواند به نمایندگان پیشنهاد دهد تا قوانین مورد نیاز تصویب شود. بنابراین در دوره جدید انتظار داریم دیوان فقط اشکالات را طرح نکند بلکه علاوه بر این امر با اشکالات و تخلفات برخورد هم انجام دهد.

ارسال نظر: