اروپا از کدام برجام کوتاه نمی‌آید؟

کدخبر: 2360873

نشریات حامی برجام، همچنان در حال تحریف واقعیت‌های مربوط به این موضوع هستند چنان که روزنامه آرمان مدعی شد اروپا از برجام کوتاه نمی‌آید و به همین دلیل نشست کمیسیون مشترک برجام مثبت است.

این روزنامه از قول فریدون مجلسی نوشت: به نظر می‌رسد کمیسیون مشترک برجام به دنبال حفظ برجام و مقابله با آمریکاست تا این کشور نتواند مکانیسم ماشه را فعال کند. این امر اگر به صورت صد درصدی محقق شود به یک پیروزی بزرگ برای ایران تبدیل خواهد شد. در این میان، یک جنگ حقوقی بزرگ شکل گرفته است. ایران و سایر اعضای برجام و شورای امنیت بر این باور هستند که به علت اینکه آمریکا از برجام خارج شده است نمی‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند اما ایالات متحده بر این باور است که به علت اینکه امضا کننده قطعنامه بوده می‌تواند از حقوق و ابزار آن استفاده کند.

وی می‌افزاید: نتیجه جلسه کمیسیون مشترک برجام بسیار مهم است و البته باید خوشبین بود، زیرا طرفین به همدیگر نزدیک‌تر شده‌اند. متأسفانه امروزه در ایران نیز برخی برای برجام اهمیتی قائل نیستند و از آغاز نیز در مسیر آن موانعی ایجاد کردند. استدلال آنها این است که برجام امتیازاتی به طرف مقابل داده و برای ما امتیازات تجاری نداشته است. ایران در واقع برای فرار از اقدامات خطرناک جهانی علیه خود امتیازاتی به طرف مقابل داد و اینگونه هم نبود که هیچ امتیازی برای ما نداشته باشد و یک شکست کامل باشد. اگر برجام برای ایران یک شکست کامل بود ترامپ از آن خارج نمی‌شد و به حفظ آن علاقه ‌نشان می‌داد. مبادلات بانکی ایران پس از برجام تسهیل شد و تجارت ایران رونق گرفت اما برخی اقدامات سبب شد تا برجام به سرانجام نرسد.

این یادداشت تحریف‌آمیز در حالی است که برجام، دو سویه دارد؛ ۱- تعهدات ایران ۲- تعهدات طرف مقابل برای لغو تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی. آنچه اروپا و حتی آمریکای خارج شده از برجام(!) می‌خواهندادامه تعهدات ایران بلکه افزایش آن است؛ چنان که مقامات سه دولت اروپایی حتی درباره تمدید برخی محدودیت‌های برجامی ایران با آمریکا همراهی نشان داده‌اند. اما همین طرف اروپایی تعهدات برجامی خود را کاملاً متوقف کرده و حتی وعده‌های تقریباً هیچ راه‌اندازی کانال اس‌پی‌وی و اینستکس را هم عملی نکرد.

در مقابل، طرف غربی با مشاهده انفعال دولت روحانی، پا پیش گذاشته و پس از متوقف کردن اجرای تعهدات خود، از ایران طلبکاری هم می‌کند با این تفاوت که آمریکا نقش پلیس بد و اروپا نقش پلیس خوب را - یکی در داخل برجام و دیگری خارج از آن- ایفا می‌کنند! در این شرایط به جای این که مسئله واقعی مد نظر تحلیل‌ها و مطالبات باشد (لغو تحریم‌ها)، «مکانیسم ماشه هراسی» تبدیل به مسئله اصلی شده و تحلیل‌گران مأمور به تحریف، همین دروغ را برای افکار عمومی ایران فاکتور می‌کنند. جالب این که آمریکا عملاً همه تحریم‌های قبلی را به اضافه تحریم‌های جدید برگردانده و تقریباً هیچ تحریم جدیدی باقی نمانده که علیه کشورمان اجرایی نشده باشد یا اروپایی‌ها از آن تمکین نکرده باشند.

درباره ثبات امنیتی کشور نیز، این برجام نیست که امنیت و ثبات کشور را حفظ کرده بلکه اقتدار نظامی و سیاسی و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی است که دشمن را ناکام گذاشته و اگر بنا بود کار به برجام ۲ و ۳ برسد، دیگر از این اقتدار بازدارنده خبری نبود.

«روزنامه کیهان»

ارسال نظر: