هتک حرمت ممنوع ؛ انتقاد آری

کدخبر: 2363856

توصیه رهبرمعظم انقلاب به رعایت انصاف و هشدار نسبت به عدم تخریب و هتک حرکت امری مسبوق به سابقه و از مسلمات اخلاق اسلامی است. و این امر هیچگاه نافی بیان انتقادات صریح، منطقی و بدون تخریب از سوی جریانات مختلف نبوده است، که اتفاقا ایشان بارها دانشجویان و جریان مومن انقلابی را به مطالبه گری آن هم از موضع طلبکارانه فراخوانده اند. مطالبه گری، عدالتخواهی و امربه معروف و نهی از منکر مسئولان همیشه در صدر مطالبات رهبری انقلاب بوده است.

نسیم آنلاین ؛ حسین رضایی: امروز رهبرمعظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای ستاد ملی کرونا با تأکید بر لزوم اتحاد و انسجام درونی در کشور، به اقدام اخیر برخی ‎ ها در مواجهه با دولت و شخص رئیس جمهور اشاره کردند و گفتند: اگرچه در میان این برادران، افراد خوبی هم هستند، اما این کار غلط بود و این موضوع را بطور صریح اعلام می‌کنم .

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انتقاد را غیر از هتک حرمت دانستند و افزودند: هتک حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، بخصوص در میان مسئولان بالای کشور .

ایشان خاطرنشان کردند: ممکن است انتقاد درستی داشته باشید، انتقاد کنید اشکالی ندارد اما انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است اینگونه رفتارها و هتک حرمت، روش امریکایی‌ها است

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: روش ما اسلامی و قرآنی است، یعنی انتقاد بیان می شود اما هتک حرمت انجام نمی گیرد.

اما پس از این بیانات جریانات سیاسی مختلف سعی کردند از آن به عنوان ابزاری جهت سرکوب منتقدین خود و اثبات مواضع جریان خود استفاده کنند. اصلاح طلبان که خود سابقه دیرینه ای در تخریب و هتاکی دارند تا جائیکه در دوره اصلاحات مرجعیت و مساله تقلید را تمسخر می کردند و حکم به راهپمایی علیه خدا می دادند و در دوره ای نیز مرحوم هاشمی را عالیجناب سرخپوش می خواندند و در دهه هشتاد و نود به رئیس جمهور وقت تهمت رمال و جن گیر می زدند و از هر تخریبی دریغ نکردند حالا در فرار به جلویی از این فرمایشات اصولی رهبرانقلاب سوءاستفاده کرده تا زمینه تبری خود و دولت روحانی را از هرگونه خطا و نقدی فراهم کنند.

از سوی دیگر جریان محافظه کار که با هر تغییر و تحولی در کشور مخالف است و همیشه سعی داشته با عنوان شرایط حساس کنونی کشور جریان انقلابی را از تحرک بیندازد و به انفعال بکشاند، فرمایشات رهبرمعظم انقلاب مستمسکی قرارداده تا جلوی انتقادات اساسی و اصولی جریان انقلابی برای تغییر وضع موجود را بگیرد. آنچنان که جریان محافظه کار اساسا به دنبال حفظ وضع موجود ولو به قیمت فشار به مردم است تا بتواند از این رهگذر بی کفایتی دولت روحانی، برای انتخابات 1400 برای خود کسیه ای بدوزد.

اما گفتمان امام و رهبری نشانگر آن است که این توصیه و هشدار نسبت به عدم تخریب و هتک حرمت مقامات و اساسا در میان اجتماع امری بدیهی و مسبوق به سابقه است و از سوی دیگر باز بودن باب نقد و پرسش و تغییر وضع موجود است که اتفاقا از مطالبات مهم و همیشگی ایشان از جریان مومن و انقلابی بوده است.

در میانه تبلیغات انتخاباتی سال 76 ، رهبرانقلاب در برابر تخریب ها و تهمت ها نسبت به سیدمحمد خاتمی واکنش نشان دادند، در سال 88 نسبت به بعضی حرف های بدون سند راجع مرحوم هاشمی و ناطق نوری در مناظرات انتخاباتی موضع گرفتند و فرمودند: «به طور خاص از آقای هاشمی رفسنجانی، از آقای ناطق نوری من لازم است اسم بیاورم و باید بگویم. البته این آقایان را کسی متهم به فساد مالی نکرده؛ حالا در مورد بستگان و کسان، هر کس هر ادعائی دارد، بایستی در مجاری قانونی خودش اثبات بشود و قبل از اثبات نمیشود اینها را رسانه‌ای کرد. اگر چیزی اثبات بشود، فرقی بین آحاد جامعه نیست؛ اما اثبات نشده، نمیشود اینها را مطرح کرد و قاطعاً ادعا کرد. وقتی اینجور حرفها مطرح میشود، تلقیهای نادرست در جامعه به وجود می‌آید، جوانها چیز دیگری خیال میکنند، چیز دیگری می فهمند.»

از طرف دیگر هم نسبت به تعدی و تهمت نسبت به احمدی نژاد رئیس جمهور وقت هم واکنش نشان دادند و بیان کردند: «از یک طرف صریحترین اهانتها به رئیس جمهورِ قانونی کشور شد. حتی از دو سه ماه قبل از مناظرات هم این سخنرانیها را برای من میآوردند و من میدیدم یا گاهی میشنیدم؛ تهمتهائی زدند، حرفهائی گفتند؛ به کی؟ به کسی که رئیس جمهور قانونی کشور است، متکی به آراء مردم است. نسبتهای خلاف دادند، رئیس جمهور مملکت را که مورد اعتماد مردم است، به دروغ‌گوئی متهم کردند! اینها خوب است؟ کارنامه‌های جعلی برای دولت درست کردند، اینجا آنجا پخش کردند، که ما که در جریان امور هستیم، میبینیم میدانیم که اینها خلاف واقع است؛ فحاشی کردند؛ رئیس جمهور را خرافاتی، رمال، از این نسبت‌های خجالت‌آور دادند؛ اخلاق و قانون و انصاف را زیر پا گذاشتند . »

حتی فراتر از این به حکم آیه شریف قرآن ایشان نسبت به تعدی و بی انصافی نسبت به مخالفان هم هشدار داده و اردیبهشت امسال فرمودند: «لا یَجرِمَنَّکُم شَنَئانُ قَومٍ عَلی اَلّا تَعدِلُوا؛ اگر با کسی مخالفید، با کسی دشمنید، این موجب نشود که درباره‌ی او بی‌انصافی کنید، درباره‌ی او ظلم و بی‌عدالتی به خرج بدهید. ببینید، این یک دستور کاربردی است. بله، شما ممکن است با کسی مخالف باشید امّا [این] موجب نشود که نسبت به او به خاطر مخالفتتان در آنجایی که حق با اوست، آن حق را پنهان بدارید، یا مخفی کنید، یا آن حق را ضایع کنید و بی‌عدالتی و بی‌انصافی نسبت به او به خرج بدهید. شما ملاحظه کنید در اجتماعات، [اصلاً] در اجتماع خود ما -خیلی جای دوری نرویم- اگر چنانچه ما با کسانی که مخالف هستیم، به همین آیه عمل بکنیم، یعنی درباره‌ی آنها بی‌انصافی نکنیم و آنها هم درباره‌ی ما بی‌انصافی نکنند.»

لذا توصیه رهبرمعظم انقلاب به رعایت انصاف و هشدار نسبت به عدم تخریب و هتک حرکت امری مسبوق به سابقه و از مسلمات اخلاق اسلامی است. و این امر هیچگاه نافی بیان انتقادات صریح، منطقی و بدون تخریب از سوی جریانات مختلف نبوده است، که اتفاقا ایشان بارها دانشجویان و جریان مومن انقلابی را به مطالبه گری آن هم از موضع طلبکارانه فراخوانده اند. مطالبه گری، عدالتخواهی و امربه معروف و نهی از منکر مسئولان همیشه در صدر مطالبات رهبری انقلاب بوده است.

ناگفته نماند عده قلیلی در بعضی جریانات سیاسی با بی خردی و بی تقوایی در ژست انقلابی گری با هتاکی و فحاشی سعی می کنند کاسه داغ تر از آش باشند، که همین افراد خود با این اقدامات مانع جدی و اساسی در اصلاح وضع موجود و طرح انتقادات اصولی هستند.

بنابراین جریان محافظه کار سنتی و اصلاح طلبان مدافع دولت نباید از این فرمایشات رهبری به عنوان اهرمی جهت لاپوشانی نقایص دولت استفاده کنند و جریان انقلابی نباید منفعل شده و مانند گذشته با رعایت اصول و موازین مطالبه گری به ادامه مسیر طرح سئوال و انتقادات خود از مسئولین و مقامات جهت اصلاح وضع موجود ادامه دهد.

ارسال نظر: