ایزدی: بدهی دولت آمریکا از کل ثروت دنیا بیشتر است

کدخبر: 2364825

کارشناس ارشد مسائل آمریکا و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به بررسی ابعاد انتخابات ایالات متحده آمریکا پرداختند.

در گفت‌وگویی تلویزیونی ویژه برنامه پایش، فؤاد ایزدی کارشناس ارشد مسائل آمریکا و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و همچنین ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به بررسی ابعاد انتخابات ایالات متحده آمریکا پرداختند.

جمعیت سفیدپوست آمریکا ۲۵ سال آینده اقلیت خواهد شد

ایزدی با اشاره به وجود شکاف‌های اجتماعی و درگیری‌های فرهنگی در جامعه آمریکا گفت: رسانه‌های غربی در جهت کوچک‌نمایی و متعادل کردن فضای دوقطبی جامعه آمریکا تلاش می‌کنند. آمریکا کشوری رو به افول به شمار می‌رود که به دلیل وضعیت اقتصادی نابسامان و کم شدن سرویس‌های سنتی به مردم، دچار دوقطبی شده است. در نتیجه شخصی مانند ترامپ هم از این نابسامانی‌ها در راستای اهدافش و دامن زدن به این دوقطبی استفاده می‌کند.

او افزود: طبق مشاهده‌ها، در ایالتی مانند آریزونا که پیش از این جمهوری‌خواه بوده است، حالا دموکرات‌ها پیروز شده‌اند و دلیل آن، تغییر ترکیب جمعیتی است؛ طبق اعلام اداره آمار آمریکا، جمعیت سفیدپوست این کشور در ۲۵ سال آینده اقلیت خواهد شد.

اردوکشی‌های خیابانی، دو قطبی مشکل‌ساز

در ادامه عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ضمن تأکید بر دوقطبی بودن فضای سیاسی آمریکا و منازعه‌‎های انتخاباتی در این کشور توضیح داد: از گفته‌های دو نامزد انتخاباتی آمریکا و اردوکشی‌های خیابانی حامیانشان می‌توان به عمق این دوقطبی مشکل‌ساز پی برد که بخشی از آن، ناشی از سیاست‌های اقتصادی ایالات متحده و ناظر به جهانی شدن و تأثیرگذاری بر مناسبات اقتصادی بین‌المللی است.

این نماینده مجلس و دیپلمات وزارت خارجه بیان کرد: از جمله ضرر‌های دو قطبی یاد شده، حضور مهاجران و به تبعش کاهش فرصت‌های شغلی برای سفیدپوستان به دلیل سطح تحصیلات پایین‌تر است که این بخش از جامعه، نگران جایگاه اقتصادی و اجتماعی خود هستند. یعنی در جامعه‌ای که جایگاه فرد بر اساس شغل و درآمد تعیین می‌شود، یک آمریکایی خود را در کنار یک مهاجر می‌بیند که یا به دلیل توانایی و یا به دلیل دستمزد پایین‌تر حاضر به انجام یک کار شده است و این فضای رقابتی، حس ناخوشایندی به او می‌دهد؛ حال آنکه در بعضی ایالت‌ها این مهاجران حتی به صورت قانونی هم مهاجرت نکرده‌اند و همچنان فرصت‌های شغلی فراوانی پیش روی آن‌هاست.

ایزدی: ادعای مردم‌سالاری آمریکا پوچ است/ عمویی: طبقه فرودست آمریکا عمدتاً طرفدار ترامپ هستند

در بخش دیگری از برنامه، ایزدی با اشاره به جنگ داخلی آمریکا در قرن ۱۹ میلادی و کشته شدن ۶۲۰ هزار نفر اظهار کرد: آمریکا در بسیاری از مشکلات اجتماعی رتبه ۱ را دارد و درصد زیادی از مردم آن مسلح هستند. درگیری همیشه بوده و هست، وقتی کاخ سفید در این روزها سومین لایه امنیتی‌اش را با قرار دادن فنس ایجاد می‌کند، نشان از احتمال یک درگیری خیابانی و پوچی ادعای مردم‌سالاری آمریکا دارد که از این طریق، مردم را از مسئولان جدا می‌کند. بر خلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که در آن مردم رأی می‌دهند و رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنند، در آمریکایی که ادعای مردم‌سالاری دارد، رئیس‌جمهور مستقیماً با رأی مردم انتخاب نمی‌شود.

عمویی تصریح کرد: می‌توان آقای ترامپ را نماینده سفیدپوستان آمریکا و آقای بایدن را هم نماینده مهاجران و سیاه‌پوستان آمریکا دانست، زیرا سیاست‌های دموکرات‌ها به نفع رنگین‌پوست‌ها طراحی شده و از ابتدا مخالف برده‌داری در آمریکا و قائل به روند‌های مبتنی بر تنوع زیستی بوده‌اند. اما در حال حاضر طبقه فرودست و حاشیه‌نشین عمدتاً طرفدار ترامپ هستند که آرای کنونی این نامزد هم بیشتر از پیش‌بینی نظرسنجی‌ها بود؛ چراکه طبقه فرودست در رسانه‌ها و نظرسنجی‌ها نادیده گرفته می‌شود.

بدهی دولت آمریکا از کل ثروت دنیا بیشتر است

ایزدی درباره فرهنگ مصرف‌گرایی در جامعه آمریکایی و نظام سرمایه‌داری این کشور گفت: جنس مطالبات شرکت کنندگان در انتخابات آمریکا، عمدتاً اقتصادی است. مجموع بدهی کنونی دولت و مردم آمریکا چیزی حدود ۶۰ تریلیون دلار است که طبق گفته اقتصاددان‌ها، این رقم از کل ثروتی که در دنیا وجود دارد بیشتر است.پس مدیریت در کشور در حال افول، سخت می‌شود و درگیری‌ها بالا می‌گیرد. بخش زیادی از مردم آمریکا تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و آن بخش مشمول هم به طور ضعیفی تحت پوشش هستند. چرا کشوری که ادعای ابرقدرت بودن را دارد، در این موضوع هنوز نتوانسته مردم خود را تحت پوشش بیمه قرار دهد؟ یکی از دلایل محبوبیت ترامپ در بین طبقه فرودست، وارد جنگ شدن با شرکت‌های داروسازی و شرکت‌هایی با عقبه بیمارستان‌های خصوصی هست. ترامپ خود را ضد جنگ و ضد وال استریت می‌داند و در مقابل، جریان دموکرات را متهم به دریافت پول از شرکت‌های دارویی و وابسته به وال‌استریت می‌کند که این متناقض با سابقه جمهوری‌خواهان و دموکرات‌هاست.

بایدن گفته بهتر از ترامپ می‌تواند به ایران فشار وارد کند/ آمریکا پس از تنش‌ها به کشور معمولی تبدیل می‌شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: تحریم به یک کالا و ابزار استراتژیک علیه ایران برای آمریکا تبدیل شده است؛ با بررسی‌هایی که از اندیشکده‌های آمریکایی به عمل آمده، می‌توان دریافت که تفاوت چندانی بین این دو نامزد انتخاباتی از منظر بازگشت به برجام و اتخاذ سیاست خارجه در قبال با ایران دیده نمی‌شود. بایدن در مقاله‌ای که یک ماه پیش منتشر شده بود، گفت که من بهتر از ترامپ می‌توانم بر ایران اعمال فشار کنم و من کسی هستم که از طریق بازسازی ائتلافات فرا آتلانتیکی، فشار‌های بیشتر و قوی‌تری به ایران وارد می‌کنم.

در پایان برنامه ایزدی ضمن اشاره به آغاز روند نزولی و شکست هژمونی آمریکا بیان کرد: پس از این تنش‌ها در سطح بالای مملکتی، آمریکا به یک کشور معمولی تبدیل می‌شود و رابطه ما با آن مانند دیگر کشور‌های معمولی مثل پرتغال و اسپانیا خواهد بود. عمویی هم بر لزوم ایجاد ثبات در بازار‌های داخلی و مقاوم‌سازی در برابر تحریم تأکید کرد و گفت: رابطه ما با کشور‌های همسایه باید به صورت دوجانبه و از طریق پول ملی دو کشور باشد. همچنین باید به ظرفیت تجارت تهاتری توجه ویژه‌ای داشت. طبق گزارش‌های کارشناسی می‌توان گفت زیر ۱۰ درصد از مشکلات اقتصادی کشور ما وابسته به انتخابات آمریکاست.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآوری کرد: مساله خودتحریمی بسیار جدی است. طرح اقدام متقابل که در مجلس تصویب شد، در واکنش به تحریم‌های اخیر بود و پیامی نگران کننده برای طرف مقابل مخابره می‌کرد که در اقدام‌های راهبردی‌اش تجدیدنظر کند.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: