تخت روانچی: عملکرد شورای امنیت ضعیف و منفعلانه است

کدخبر: 2365597

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل بر اصلاح ساختار شورای امنیت تأکید کرد و گفت: این نهاد به خاطر عملکرد ضعیف، منفعلانه و در برخی موارد غیرقانونی و فراقانونی، با بحران مشروعیت و اعتبار مواجه است.

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در نشست روز دوشنبه مجمع عمومی این سازمان که به منظور بحث درباره اصلاحات شورای امنیت برگزار شده بود، گفت: این نهاد به خاطر عملکرد ضعیف، منفعلانه و در برخی موارد غیرقانونی و فراقانونی، با بحران مشروعیت و اعتبار مواجه است.

وی افزود: شورای امنیت عمدتاً تحت سلطه کشور‌های غربی قرار داشته، مورد سوء استفاده برخی اعضای دائم قرار گرفته و در قبال عملکرد خود نیز پاسخگو نبوده است و همچنین به خاطر حضور ضعیف کشور‌های در حال توسعه در ترکیب اعضای آن، غیردموکراتیک می‌باشد. تخت روانچی با اشاره به استفاده زیاد و سریع شورای امنیت از اختیارات خود تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل، از جمله اعمال تحریم، عنوان کرد: شورا باید فقط به عنوان آخرین وسیله و زمانی که تمام مسیر‌های حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات را طی و آثار و تبعات آن‌ها را ارزیابی کرده باشد، از این اختیارات استفاده کند. وی در مورد اعمال تحریم بر کشور‌ها نیز اظهار داشت: تحریم روشی نسنجیده است که کارآمدی و مشروعیت اخلاقی آن به خاطر هدف قرار دادن اقشار آسیب پذیر در کشور‌های هدف به شدت زیر سئوال رفته است. وی بر لزوم اصلاح روش‌های کار شورای امنیت تأکید کرد و گفت: شورای اصلاح شده باید قانونمند بوده و طبق منشور عمل کند و در برابر اقدامات و تصمیمات خود نیز پاسخگو باشد.

نماینده دائم ایران، اصلاح ساختار شورای امنیت برای افزایش کارایی این نهاد، در چارچوب قوانین بین الملل و برای تأمین منافع عادلانه تمامی کشور‌های جهان را یک ضرورت برشمرد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: