تناقض در گفتار مقام‌های دولتی

کدخبر: 2365725

رئیس‌جمهور در حالی صبح امروز از طرح یارانه‌ای جدید دولت به مردم خبر داد که دو روز پیش نوبخت معاون وی گفته بود: امروز مردم ایران به‌جای اعانه و یارانه، از مدیران خود خواهان رفع تحریم هستند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جلسه هیئت دولت از طرح جدید یارانه‌ای دولت پرده برداشت، وی گفت: باید به یک‌سوم جامعه برای چهارماه یک بسته کمک معیشتی ارائه دهیم که این موضوع را شنبه در ستاد ملی کرونا تصویب خواهیم کرد. افرادی که مشمول این کمک خواهند شد در آذر، دی، بهمن و اسفند ماهانه به‌ازای هر نفر 100هزار تومان کمک بلاعوض دریافت خواهند کرد، همچنین وام یک‌میلیونی هم برای همین خانواده‌ها که 10میلیون خانواده را شامل می‌شود در نظر گرفته می‌شود، شبیه وام یک‌میلیونی که قبلاً‌ داده شد، امّا این بار نه برای همه یارانه‌بگیرها،‌ بلکه فقط برای ده‌میلیون خانواده.

روحانی در حالی خبر پرداخت یارانه‌های جدید را مطرح کرده است که معاونان و مشاوران وی در طول چند روز گذشته به طرح معیشتی مجلس تاخته‌اند، از جمله محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه که در نامه‌ای به قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نوشته بود: "امروز مردم ایران به‌جای اعانه و یارانه، از مدیران خود رفع تحریم و برداشتن زانوی زور از گلوی اقتصاد ایران را با حفظ عزت ملی طلب می‌کنند."

حالا تنها یک روز پس از نگارش این نامه، رئیس‌ دولت عملاً با نقض ادعای معاونش از طرح یارانه‌ای دولت سخن گفته است. آنچه بی‌شک در این میان برای افکار عمومی روشن شده این است که دولت موضوع یارانه معیشتی را که پیشتر از سوی مجلس مطرح و کلیات آن تصویب شده بود به یک مناقشه سیاسی تبدیل کرده است، به‌عبارتی پول در دولت هست اما نمی‌خواهند اقدام پرداخت یارانه به نام مجلس زده شود.

بررسی اولیه از طرحی که دولت قصد اجرای آن را دارد نشان می‌دهد در مجموع، کمک معیشتی که امروز آقای رئیس جمهور از آن رونمایی کرده است، حداقل 22هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد.

به‌گفته رئیس جمهور، دولت در طرح معیشتی خود قصد دارد به یک‌سوم از جمعیت کشور برای مدت 4 ماه مبلغ 100هزار تومان پرداخت کند، با این حساب اگر جمعیت کشور را 85 میلیون نفر در نظر بگیریم، این یعنی حدود 28میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت این یارانه می‌شوند، در واقع با یک حساب سرانگشتی، دولت برای اجرای این طرح، بودجه‌ای در حدود 12هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است، علاوه بر این رئیس جمهور به پرداخت وام یک‌میلیون تومانی به 10میلیون نفر از خانوارها نیز اشاره کرد که تحقق این تصمیم نیز برای دولت 10هزار میلیارد تومان دیگر آب می‌خورد.

تصمیم دولت برای پرداخت یارانه معیشتی در شرایطی اتخاذ شده است که نمایندگان مجلس مدتی است طرحی را تحت عنوان تأمین کالاهای اساسی در دستور کار قرار داده‌اند، طرحی که در روزهای گذشته با استناد به ادعای دولت مبنی بر عدم وجود اعتبارات لازم برای تأمین بودجه آن، از سوی شورای نگهبان به مجلس بازگشت داده شد.

این‌که چطور در چند روز گذشته مقام‌های دولتی از سخنگوی دولت تا رئیس بودجه کشور مدام می‌گفتند "برای طرح معیشتی مجلس اعتبار نداریم" اما حالا این حجم از پول را برای پرداخت یارانه جدید تأمین کرده‌اند، جای سؤال برای افکار عمومی است.

مردم سؤال می‌کنند؛ چطور می‌شود که تنها چند روز پس از مخالفت قاطع دولت با طرح معیشتی مجلس آن هم به‌بهانه تنگناهای مالی و عدم بودجه لازم، رئیس جمهور از پرداخت یارانه‌ای نقدی سخن می‌گوید که نیاز به بودجه‌ای 22هزار میلیاردی دارد آن هم در شرایطی که هنوز یک روز از نامه شدیداللحن محمدباقر نوبخت به رئیس مجلس نمی‌گذرد؟!

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: