آیا مجلس به دولت چراغ سبز مذاکره داد؟

«طرح مجلس برای لغو تحریم ها» تصویب با تعدیل!

کدخبر: 2366756

در طرح نهایی در ماده 6 مهلت داده شده بجای یکماه که روز گذشته تغییر کرده بود مجددا اصلاح می شود به دوماه! و همچنین زمان آغاز این مهلت نه از زمان تصویب که به از زمان لازم الاجرا شدن تغییر یافت. تغییری منجر به کم خاصیت شدن طرح شد و روند و سازوکار تصویب آن نیز نمایندگان انقلابی مجلس را به یاد تصویب برجام انداخت.

نسیم آنلاین ؛ حسین رضایی: مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته ای و نامه رئیس جمهور ایران به کشورهای اروپایی،در پاسخ به روند اقدامات خصمانه امریکا علیه جمهور اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن، چندی پیش طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را با یک فوریت به تصویب رساندند. پس از شهادت دانشمند هسته ای شهید محسن فخری زاده که بنا به شواهد با گزارشات و جاسوسی های نهادهای بین المللی چون آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده، مجلس در اقدامی کلیات طرح را با دو فوریت به تصویب رساند.

ابتدا طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها دیروز با اصلاحاتی نسبت طرح اولیه مورد تصویب قرار گرفت. این اصلاحات شامل تغییراتی در ماده 6 طرح بود. ماده 6 این طرح که مورد مناقشه میان نمایندگان قرار گرفت به شرح زیر بود:« بر اساس ماده 6 مصوب این طرح، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای 1+4 (آلمان، فرانسه، انگلیس،چین و روسیه ) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، یک ماه پس از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی نظارت های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.»

در طرحی قبلی صرفا بنا بود نظارت های مشمول پروتکل الحاقی متوقف شود و هیچ اشاره ای به نظارت های فراپادمانی نشده بود. از طرفی از جهت زمانی نیز در طرح قبلی از زمان تصویب دوماه مهلت داده شده بود که با پیگیری نمایندگان انقلابی به یکماه کاهش یافت.

پس از تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی که با پیگیری جدی نمایندگان انقلابی و تشکل های دانشجویی و فعالان مردمی بود، فورا صدای مخالفت های غیرقانونی و قلدرمآبانه مقامات دولتی بلند شد. ابتدا علی ربیعی سخنگوی دولت و پس از آن حسن روحانی و اسحاق جهانگیری نیز به مخالفت با مصوبه بازدارنده مجلس به مخالفت پرداختند و اساسا تصویب این طرح در مجلس را فاقد شان قانونی قلمداد کردند.

در همین حین که مقامات دولتی مشغول فشار به مجلس و بقیه نهادها برای لغو یا حداقل اصلاح طرح بودند، شورای نگهبان طی نامه ای نسبت به ماده 6 اعلام ابهام کرد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هم پیرامون این مصوبه اعلام کرد: «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها رد نشده است. تنها ماده 6 برای ما ابهام داشت که مجلس باید آن را رفع ابهام کند.»

پس از اعلام ابهام شورای نگهبان امروز در مجلس اتفاقات خاصی افتاد. در جلسه علنی صبح مجلس امیرآبادی عضو هیات رئیسه اعلام می کند شورای نگهبان ایراد جدی به طرح نداشته و فقط یک ابهام به طرح گرفته است. در ادامه طرحی که گویا توسط کمیسیون امنیت ملی و با هماهنگی هیات رئیسه و مشورت مشاوران رئیس مجلس نوشته شده و تغییرات در آن اعلام شده بدون استماع نظرات مخالفین و موافقین در 8 دقیقه که تمامی آن هیاهو و اعتراضات منتقدین این گونه مدیریت در مجلس بود فورا رای گیری و به تصویب می رسد.

در طرح نهایی در ماده 6 مهلت داده شده بجای یکماه که روز گذشته تغییر کرده بود مجددا اصلاح می شود به دوماه! و همچنین زمان آغاز این مهلت نه از زمان تصویب که به از زمان لازم الاجرا شدن تغییر یافت. تغییری منجر به کم خاصیت شدن طرح شد و روند و سازوکار تصویب آن نیز نمایندگان انقلابی مجلس را به یاد تصویب برجام انداخت.

برای نمونه روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران که از مخالفان این تغییر بود در اینستاگرام خود می نویسد: «بنده فریاد زدم و گفتم پاس گُل به مذاکره مجدد ندهید و جلوی آقا نایستید و مجلس لاریجانی تشکیل ندهید.»

اما نهایتا این طرح با اصلاح ماده 6 به شرح زیر به تصویب رسید: «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد طرف توافق هسته‌ای در قبال ایران و عادی نشدن روابط بانکی و رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش 2 ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، در مجلس شورای اسلامی نظارت های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند ( پروتکل الحاقی) را متوقف کند . » گفتنی است؛ این اصلاحیه با 179 رأی موافق، 22 رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر در جلسه انجام شد .

در ادامه همین امروز شورای نگهبان طرح مجلس را با صلاحیه مذکور مورد تایید قرار گرفت و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را ابلاغ کرد.

ارسال نظر: