تورم برجامی را می‌خواهید در انتخابات ۱۴۰۰ فاکتور کنید؟!

کدخبر: 2367201

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم گفت: دنیا از پیروزی بایدن استقبال کرده اما اصولگرایان از آمدن بایدن و امکان مذاکره دوباره ناراحتند.

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم گفت: دنیا از پیروزی بایدن استقبال کرده اما اصولگرایان از آمدن بایدن و امکان مذاکره دوباره ناراحتند.

جلال میرزایی به روزنامه آرمان گفت: اصولگرایان بعد از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا احساس خطر کردند. این طیف ناراحت هستند که با آمدن جو بایدن در کاخ سفید وضعیت اقتصادی مردم ایران به سمت ثبات حرکت خواهد کرد. اصولگرایان از اینکه وضعیت اقتصادی ایران اعم از افزایش قیمت کالا و خدمات به سمت ثبات اقتصادی حرکت کند، ناراحت هستند. اصولگرایان نگران هستند که با پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا اقتصاد ایران به سمت رونق اقتصادی حرکت کند و در نتیجه پیروزی بایدن باعث این شود که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰مردم دوباره به اصولگرایان اعتماد نکنند و به‌دنبال کاندیدایی باشند که خواهان مذاکره با آمریکا باشد.

وی اضافه کرد: بعضی جریان‌های سیاسی در داخل کشور هستند که از شرایط پیش آمده برای مذاکره نگران هستند و به شدت در حال تلاش هستند تا از مذاکره ایران و آمریکا جلوگیری کنند. تجربه‌های گذشته نشان داده که مقام معظم رهبری برای مذاکره با آمریکا راه را باز گذاشته‌اند و من بعید می‌دانم که جریان اصولگرا بتوانند از انجام مذاکره ایران و آمریکا جلوگیری کنند.

میرزایی همچنین گفت: ما باید روابط جهانی خود را با کشورهای منطقه و حتی کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا گسترش دهیم تا مردم ایران از شرایط سختی که در آن گرفتار هستند، کمی رهایی پیدا کنند. مسئله تعجب‌آور این است که چرا برخی نخبگان به کارشکنی‌های آمریکا برای جلوگیری از روابط ایران و کشورهای منطقه توجهی نمی‌کنند و از سمتی دیگر دولت را متهم می‌کنند که چرا روابط خود را با کشورهای منطقه گسترش نمی‌دهد.

اظهارات این نماینده سابق مجلس از جهات مختلف مخدوش است. اولا کدام دولت است که دموکرات‌های آمریکا کلاهی مانند کلاه برجام را بر سرس گذاشته باشند و استقبال بکند؟ یا کدام دولت است که 7 سال معطل نشسته و تماشاچی آمد و رفت دولت‌ها در آمریکا باشد تا شاید از این طریق اتفاقی در اقتصادش بیفتد؟! اتفاقا همین بی‌عملی و گذاشتن همه تخم‌مرغ‌های خود در سبد مذاکره و تعلیق و انتظار است که موجب آسیب‌پذیری و بی‌ثباتی شدید اقتصادی در دولت فعلی شده است وگرنه قبل از این دولت و بدون تجربه برجام، هرگز چالش‌های اقتصادی مانند دوره فعلی (دولت برجام و دیگر هیچ) نبوده است. سند آن هم، رکوردهای منفی اقتصادی است که دولت در تمام عرصه‌های اقتصادی برجای گذاشته است.

ثانیا عجیب است که طیف مذکور، جز حرف تکراری آزموده شده و شکست خورده مذاکره (با آمریکا) هیچ حرف و طرح و برنامه و آورده‌ای برای مردم ندارند و با این همه برای خودشان هم در انتخابات 1400 نوشابه باز می‌کنند!! انگار که مثلا تورم و رکود و گرانی بی‌سابقه، نتیجه عمل دولت دیگری است و اینان از موضع منتقد دولت مستقر، قرار است از مردم دلربایی کنند(!) یا انگار مردم ما ثمره تلخ مذاکره و توافق عبرت‌آموز را از سر نگذرانده‌ و در سال 92 فریز شده‌اند و قرار است در آستانه انتخابات 1400 از فریز خارج شوند و با درک و فهم سال 92 (خالی‌الذهن از تجربه هفت هشت سال اخیر) رای بدهند!!

ثالثا ممنوعیت مذاکره مجدد، نه فقط تاکید رهبر معظم انقلاب است، بلکه الزام عقل است. همان‌گونه که آقای روحانی، مذاکره دوباره با طرف عهدشکن آمریکایی را دیوانگی خواند و آقای ظریف و عراقچی قبل از آن، بارها تصریح کردند نقض پیاپی برجام، در دولت اوباما اتفاق افتاد و ارزش توافق را از ارزش جوهر کاغذ هم بی‌ارزش‌تر کرد. بنابراین اگر کسی نسخه مذاکره دوباره با طرف کلاهبردار و بی‌عهد بپیچد، یا دچار سفاهت است یا ماموریت خیانت دارد.

نهایتا اینکه مذاکره و ارتباط با دنیا - به‌ویژه جهان غیرغرب، آسیا و آفریقا و آمریکای لاتین و همسایگان - اگر ضرورت است، 7 سال است معطل اخم و لبخند آمریکاست که بر زمین مانده است.

«روزنامه کیهان»

ارسال نظر: