راغفر: دولت هیچ پایبندی به منافع مردم ندارد

کدخبر: 2367542

عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا در مورد تورم‌زا بودن لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: این بودجه تورم شدیدی ایجاد می‌کند و قطعاً تورم‌زا است. لایحه‌ای که دولت نوشته بحرانی کنونی جامعه را به شدت گسترده‌تر و عمیق‌تر خواهد کرد و آسیب‌های اجتماعی و سیاسی گسترده‌ای به دنبال خودش خواهد داشت.

حسین راغفر کارشناس مسائل اقتصادی و استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در مورد ارزیابی از لایحه تقدیمی دولت تدبیر و امید به مجلس برای بودجه سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: بودجه‌ای است که نزدیک دو برابر منابع و درآمدهایش، هزینه ایجاد کرده و این موضوع اصطلاحاً یک خطای فاحش بودجه‌نویسی است

وی افزود: منابع بودجه ۱۴۰۰ عمده از طریق فروش اموال و دارایی‌های دولت و همچنین انتشار اوراق که ایجاد تعهدات و بدهی برای دولت بعدی، تأمین می‌کند.

چشم داشت سیاسی از بودجه ۱۴۰۰/ تحویل زمین سوخته به دولت سیزدهم

این استاد اقتصاد دانشگاه گفت: دولتی که توانایی‌هایی ایجاد درآمد کافی برای هزینه‌هایش را ندارد، نباید تعهدات گسترده‌ای جدید ایجاد کند که در این لایحه بودجه به گستردگی شکل‌گرفته است و به نظر می‌رسد تهیه‌کنندگان این لایحه چشم داشت سیاسی برای انتخابات از بودجه دارند.

راغفر تصریح کرد: نکته دوم در مورد لایحه بودجه این است که عملاً یک زمین سوخته را تحویل دولت بعدی (سیزدهم) می‌دهند که قادر نباشد این ریل‌گذاری که طی سال‌های گذشته صورت‌گرفته را تغییر مسیر بدهد؛ بنابراین آن را هم وادار کنند که همین مسیری که تاکنون طی شده و منافع گروه‌هایی خاصی را تأمین کرده؛ همین مسیر ادامه پیدا کند.

با اخذ مالیات، نیازی به فروش نفت نداریم

وی در مورد راهکارها توضیح داد: خیلی روشن و ساده و اتفاقاً به نفع و صلاح کشور است که اخذ مالیات و گسترش پایه‌های مالیاتی است که درآمدهای خیلی بزرگی در همین مدت و در این بحران اقتصادی، این برنده‌ها (اشخاصی که مالیات نمی‌دهند) داشتند که این برنده‌ها کاملاً شناخته شده هستند و دولت فقط بایستی عزم داشته باشد که از این‌ها مالیات بگیرد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: ظرفیت‌های مالیاتی بسیار گسترده‌ای در کشور وجود دارد؛ ضمن اینکه عملاً دولت می‌بایست هزینه‌هایش را کنترل می‌کرد و با کم کردن هزینه‌ها و اخذ مالیات، ما حتی نیازی به فروش نفت هم نخواهیم نداشت.

مجلس لایحه بودجه را رد کند

راغفر با توجه به عمر کمتر از یک سال دولت فعلی، گفت: به نظرم مجلس بایستی لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به دولت برگرداند تا اصلاحات موردنظر را انجام دهد؛ در غیر این صورت بایستی مطابق قانون بودجه ۹۹ که صورت‌گرفته به‌صورت دو دوازدهم، هر دو ماه بودجه‌ای در اختیار دولت قرار دهد.

وی توضیح داد: این خطر وجود دارد که دولت عملاً که در سال آینده فقط ۵ ماه سرکار است، عملاً درآمدها و منابعی بیشتر خرج و هزینه کند و بعد منابع بسیار کمی برای بقیه سال برای دولت بعدی باقی بماند و قطعاً بایستی مجلس دولت را در این رابطه کاملاً مخارج دولت را کنترل و مدیریت کند. لایحه بودجه ۱۴۰۰ تورم شدیدی ایجاد می‌کند

عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا در مورد تورم‌زا بودن لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: این بودجه تورم شدیدی ایجاد می‌کند و قطعاً تورم‌زا است. لایحه‌ای که دولت نوشته بحرانی کنونی جامعه را به شدت گسترده‌تر و عمیق‌تر خواهد کرد و آسیب‌های اجتماعی و سیاسی گسترده‌ای به دنبال خودش خواهد داشت.

راغفر ادامه داد: به نظرم اهداف سیاسی بیشتر قالب بر بودجه بوده و اگر از منظر اقتصاد سیاسی به این بودجه نگاه کنیم، بودجه‌ای است که حافظ منافع برندگان همین سال‌های گذشته می‌باشد و نه منافع مردم. دولت عملاً نمایندگی منافع گروه‌ها نمایندگی کرده است. گروه‌هایی که ذی‌نفع هستند و ثروت و قدرت را در اختیار دارند که احزاب سیاسی، بانک‌های خصوصی و شرکت‌های خصولتی اند و این بودجه حافظ منابع اینهاست. دولت هیچ پایبندی به منافع مردم ندارد

وی با انتقاد از مجلس گفت: همین‌که بتواند این لایحه را به دولت برگرداند و بخواهند یا اصلاحات در این انجام شود و یا اینکه تعیین بودجه دو دوازدهم در سال آینده به دولت مطابق عملکرد امسال با افزایش ۲۰ یا ۳۰ درصدی موافق کنند؛ در غیر این صورت این دولت هیچ نوع پایبندی به منافع عمومی و مردم از خودش نشان نداده است

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دولت دوازدهم آسیب خیلی بزرگی به ظرفیت‌های تصمیم‌گیری دولت بعدی وارد کرده و لایحه بودجه ۱۴۰۰ آن را تشدید خواهد کرد.

«راه دانا»

ارسال نظر: