واکنش‌ نمایندگان به سخنان روحانی:

آقای رئیس‌جمهور! از تورم، معیشت و اشتغال بگو

کدخبر: 2367778

سخنان دیروز حسن روحانی درباب نظارت مجلس با واکنش تند و کنایه‌های توئیتری نمایندگان مواجه گردید. اکثریت نمایندگان با اشاره با ناکارامدی دولت در حل مشکلات اقتصادی و معیشتی سخنان روحانی را فرار به جلو و حاشیه سازی قلمداد کرده اند.

نسیم آنلاین : سخنان دیروز حسن روحانی درباب نظارت مجلس با واکنش تند و کنایه‌های توئیتری نمایندگان مواجه گردید. اکثریت نمایندگان با اشاره با ناکارامدی دولت در حل مشکلات اقتصادی و معیشتی سخنان روحانی را فرار به جلو و حاشیه سازی قلمداد کرده اند.

روحانی: مجلس حق نظارت بر دولت ندارد

رئیس جمهور در نشست حقوق اساسی و شهروندی با بیان اینکه متأسفانه فهم ما از قانون اساسی یکسان نیست گفت: درست است که قانون مشخص کرده که چه نهادی قانون را تفسیر کند امّا تا قبل از آن، برداشت و فهم از قانون مهم است. حتی ارکان حکومت یعنی دولت، مجلس و قوه قضائیه، فهم‌شان مشترک نیست؛ مثل هم نمی‌اندیشند. گاهی حتی در مسائل مهم ممکن است اختلاف نظر باشد.

روحانی توضیح داد: گاهی مثلاً برخی نمایندگان می‌گویند باید بر کار وزرا نظارت کنیم. این برداشت ناقص از قانون اساسی است؛ ما اصلاً‌ نظارت بر کار دولت نداریم در قانون اساسی. نظارت به مفهوم سوال و مواردی نظیر آن داریم ولی کلمه‌ای به نام نظارت نداریم در قانون اساسی. چیزی که در قانون اساسی آمده، این است که نظارت بر وزیر وظیفه رئیس‌جمهور است. حل اختلاف بین دو وزیر و هماهنگی بین آن‌ها را رئیس جمهور انجام می‌دهد. جایی نداریم که مجلس نظارت کند. بله؛ سؤال، استیضاح و تحقیق و تفحص اگر نیاز باشد می‌توانند استفاده کنند، اگر این موارد را نظارت تلقی کنیم می‌شود گفت نظارت است، امّا کلمه‌ای به‌‌نام نظارت نداریم.

این سخنان با واکنش تند نمایندگان مجلس مواجه گردید. ان‌ها در توئیت‌های پر کنایه با اشاره به حقوق‌دان بودن روحانی، او را به بازخوانی قانون اساسی فراخواندند. آن‌ها با این تحلیل که کارکرد این سخنان حاشیه سازی و فرار رو به جلوی انتخاباتی دولت خواهد بود اولویت مجلس در ماه‌های اتی را تعامل با دولت برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی عنوان کردند.

دولت به جای حاشیه سازی به فکر معیشت و تورم و اشتغال باشد

برخی توئیت‌های دیروز نمایندگان بدین شرح است؟

احمد امیرآبادی فراهانی: کسی که سابقه نمایندگی داشته و خود را حقوقدان معرفی کرده بعید است که حق نظارت مجلس را نفی کند!! ولی آقای روحانی این روزها برای فرار از پاسخگویی هرحاشیه‌ای را طرح می‌کند. مجلس از دولتمردان می خواهد که در این ماههای پایانی حداقل به فکر معیشت، تورم و اشتغال جوانان باشند. محسن زنگنه: مطالب امروز (۹۹/۱۰/۱) دکتر روحانی را دیدم. چیز جدیدی نبود!! از امروز تا خرداد ۱۴۰۰ مراقب باشیم در تله حاشیه سازی دولت گرفتار نشویم. اولویت امروز بودجه۱۴۰۰ و جهشتولید و معیشتمردم است. احمد نادری: آقای رییس جمهور؛ جناب حقوقدان؛ ما نظارت مجلس را تعطیل می کنیم؛ بخشی از اصل ۱۳۷ قانون اساسی را حذف می کنیم. اصلا نظارت بر همه چیز و همه جا با جنابعالی. همه ما بد و شما خوب. فقط فکری به حال معیشت مردم و طبقات فرودست که گرفتار تدبیر جنابعالی و دولتتان شده و هزار مشکل دارند کنید.

زهره الهیان: آقای رئیس جمهور حقوقدان فرصت اندک باقیمانده خدمت به مردم را غنیمت شمارید و بجای طرح موضوعات تفرقه افکن به نص صریح قانوناساسی توجه کنید. اصول ۸۸و۸۹ قانون اساسی صراحت برصلاحیت نظارتی وحق مطالبه‌گری نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به کابینه و وزرا دارد. آقای رئیس جمهور تفسیر قانون اساسی را به شورای نگهبان بسپارید، شما بهتر است به مشکلات مردم برسید. الهام آزاد: حاشیه سازی برای فرار از پاسخگویی شگرد نام آشنایی است که برخی آقایان به آن عادت کرده‌اند. مجلس در تعامل و همکاری و همدلی با سایر قوا از منافع مردم کوتاه نخواهد آمد و از ابزارهای تقنینی و نظارتی خود نیز استفاده خواهد کرد. پیگیر شکایت در خصوص سند ننگین۲۰۳۰ در بودجه هستیم. روح‌الله نجابت: کسی که با ادعای «من حقوقدان هستم» بر سر کار آمد، بدیهی‌ترین اصول قانون اساسی را انکار می‌کند! آقای روحانی! امروز و بعد از ۷/۵سال زنگ انشا تمام شده و زنگ حساب است.پس سعی نکنید با صحبت‌های شاذ ناکارآمدی‌های خود را پنهان کنید. مطابق اصل۱۳۷ قانون اساسی وزرا در برابر مجلس مسئول هستند.

بهروز محبی: اصل ۱۳۷ قانون اساسی وزیر را در مقابل مجلس مسئول دانسته است.رئیس جمهور برداشتش از این اصل این است که مجلس ناظر بر وزیر نیست، چگونه این برداشت از یک حقوقدان ممکن است؟ مدعیان اصلاح طلبی نمیخواهند، صوری هم که شده از نماد جمهوریت دفاع کنند؟ یا مثل ۸۸ معیارهاشان دوگانه است. علیرضا سلیمی: اقای روحانی؛ لطفا اصل ۸۸ و ۸۹ قانون اساسی را دوباره بخوانید!! گویا فراموش کرده اید و یا مشاورین شما را با این موارد آشنا نکرده اند .راستی ۲۰ سالی که مجلس بودید آیا از ابزار سوال از وزرا واستیضاح استفاده نکردید!؟ فاطمه قاسم‌پور: قانون اساسی به صراحت حق نظارت و عزل وزرا و رییس جمهور را به مجلس داده و این حق با سخنان عجیب اقای روحانی سلب شدنی نیست. همین چند روز پیش مقام معظم رهبری همگان از جمله قوای حاکمیتی را به اتحاد دعوت کردند. معلوم نیست چرا رییس جمهور اینقدر به تضعیف سایر قوا و تفرقه دامن می زند.

ارسال نظر: