روحانی: شاهد تحولات مثبت در اقتصاد کشور هستیم

کدخبر: 2367867

رییس جمهوری گفت: ‌پیام بودجه این است که سال ۱۴۰۰ با امسال و سال قبل متفاوت خواهد بود؛ هم از نظر سیاسی، هم اقتصادی و هم در تحولات بودجه عمرانی که نشان می‌دهد که شرایط چگونه است و انتظار مردم را مثبت کرده و در سایه این انتظار مثبت، شاهد تحول مثبت در اقتصاد، کشاورزی و خدمات هستیم.

حسن روحانی، ‌رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه ۳ دی‌ماه) در جلسه هیأت دولت با تبریک میلاد با سعادت حضرت عیسی مسیح (ع) گفت: این روزها ایام مبارکی برای همه پیروان این پیامبر بزرگوار و همه مسیحیان هم‌وطن ماست. جای تبریک برای بشریت است که این پیامبر، پیامبر صلح، دوستی و مهربانی بود و خوشحالیم آثار آن پیامبر بزرگ در زندگی و اذهان بخش بزرگی از بشریت تاثیرگذار است.

رییس جمهور با بیان اینکه بخش بزرگی از اخلاقی که در جوامع انسانی مشاهده می‌کنیم، مدیون پیامبران آسانی و از جمله عیسی مسیح است، اظهار کرد: تولد و زندگی این پیامبر معجزه بود. این مسئله نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از خداپرستی، خدمت به هم‌نوعان است. بشارت پیامبر اسلام (ص) را او داد که به صورت صراحت در قرآن مجید آمده است.

روحانی گفت: علی‌رغم فشارهایی که از ناحیه جنگ اقتصادی و ویروس کرونا پیش رو داشتیم، بحمدلله حرکت‌های خوبی را در سایه حضور، ایثار و فداکاری مردم و خادمان مردم در دولت و قوای دیگر شاهد بوده‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از نکات مهمی که این ایّام برای جامعه حائز اهمیت بود، بودجه ۱۴۰۰ بود که پیام‌های بسیار مهمی برای اقتصاد سال آینده داشت و جامعه امروز در عمل این پیام را دریافت کرده است. پیام بودجه این است که سال آینده با امسال و سال‌های قبل متفاوت خواهد بود، هم از لحاظ سیاسی هم اقتصادی و تحولاتی که در زمینه بودجه عمرانی خواهد بود، کاملاً این بودجه نشان می‌دهد شرایط چگونه است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تغییر لایحه بودجه انتظارات مردم را نسبت به سال آینده به انتظاری مثبت تبدیل کرده، گفت: در هفته‌های اخیر هم تحول مثبت را در کشاورزی و خدمات و صنعت می‌بینیم و از لحاظ رشد اقتصادی، شش ماهه اول ما مثبت بوده و تا پایان سال هم علی رغم همه مشکلات مثبت خواهد بود و تورم هم اولین نقطه اثر خود را در آذر نشان داد که اولین حرکت در تورم نقطه به نقطه بوده و کاهش تورم ادامه خواهد داشت.

روحانی، با بیان اینکه جلسه با رئیس‌مجلس و برخی نمایندگان مجلس درباره بودجه، جلسه خوبی بود، اظهار داشت: بحمدلله با مباحثی که دیروز داشتیم نظرات به‌هم نزدیک تر شد.

وی ادامه داد: اصول و چارچوب بودجه به‌گونه‌ای است که می‌تواند برای سال آینده هم دستگیری خوبی برای قشری داشته باشد که کم برخوردار هستند. یکی از ویژگی‌های بودجه این است که هم برای حقوق بگیران هم بازنشستگان و هم مستمری‌بگیران که تصریح شده حدود ۲۵ درصد افزایش خواهند داشت هم برای همسان‌سازی و برای اقشاری که در جامعه باید برای مبارزه با فقر مطلق به آنها کمک شود که رقم قابل ملاحظه‌ای پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر صنعت نفت یک تحرک بسیار خوبی خواهد داشت و در بودجه کاملا مشهود است که رقم تولید و صادرات نفت را با شرایط سال آینده پیش بینی کردیم و خود این یک تحرک بزرگی را در زمینه اقتصادی به وجود خواهد آورد. همچنین منابع مورد نیاز ارزی و ریالی که برای ما به وجود خواهد آورد.

روحانی با بیان اینکه ارزش پول ملی در بودجه سال آینده مدنظر بوده که حایز اهمیت است برای این که در سال آینده اقتصاد ثبات بیشتری شاهد باشد، گفت: امیدواریم بتوانیم با چابک سازی دولت و واگذاری سهام و توسعه بازار سرمایه که امسال نقش بسیار ارزشمندی برای شادابی اقتصاد بورس داشت.

وی افزود: البته طبیعت بورس این است که فراز و نشیب دارد تا به ثبات برسد، ولی در مجموع وقتی بورس را با یک سال گذشته مقایسه می‌کنیم معلوم است که در مجموع رشد خوبی داشته است و بازار بسیار مهمی برای جامعه است.

روحانی در ادامه با اشاره به جلسه با رئیس مجلس گفت: در جلسه دیروز در بسیاری از نقطه نظرات، نقطه نظر مشترک داشتیم و در برخی مواردی که مورد بحث و سوال بود به یک جمع بندی خوبی رسیدیم که امیدواریم که در کمیسیون تلفیق با حضور سازمان برنامه و بودجه بتوانیم بودجه را در زمان مناسب با تصویب نمایندگان دریافت کنیم و برای سال آینده برنامه ریزی کنیم.

وی با اشاره به برخی نگرانی‌ها نسبت به کرونا گفت: ما در زمینه کرونا هیچ نگرانی برای آینده حتی نسبت به تولید و تهیه واکسن نداریم. ما پا به پای دنیا در زمینه مقابله با این ویروس پیش رفتیم و حتی نسبت به بعضی کشورها حرکت ما مناسب‌تر و مثبت‌تری بود.

روحانی با بیان اینکه در هفته‌های گذشته موج سوم کرونا کنترل شد و ما شاهد بودیم که حدود ۵۰ درصد از فوتی‌ها کاهش پیدا کرد، اظهارد اشت: در زمینه واکسن همه اقدامات انجام می‌گیرد و این بشارت را می‌دهم که هم بانک مرکزی و هم وزارت بهداشت و درمان برنامه ریزی کردند تا هم واکسن از خارج در اختیار مردم قرار بگیرد و هم واکسن داخلی در ماه‌های آینده امیدواریم به تولید برسد.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: یکی از اهدافی که از آغاز دولت دنبال می‌کردیم و امسال بیشتر به آن توجه داریم بخش سلامت مردم است. در طول این هفت سال و چند ماه وقتی به آمار و ارقام نگاه می‌کنیم، توان ما و تخت‌های بیمارستانی ما نسبت به قبل از سال ۹۲، دو برابر شده است. یعنی حدود ۳۶ هزار تخت بیمارستانی جدید آماده شده و حدود ۵۰ درصد تخت‌های قدیمی ما به طور کامل بازسازی شده است.

روحانی افزود: توانمندی سلامت در بخش بهداشت و درمان علاوه بر توسعه‌ای به لحاظ فرستادن متخصصین به بخش‌های و شهرستان‌های دوردست و همچنین مراکز بهداشتی، در این دولت دو برابر کل تاریخ ایران خواهد بود. یعنی از ابتدای تاریخ ایران هر چه بوده، قبل از انقلاب از قرن‌های گذشته تا سال ۹۲ از ۹۲ تا پایان دولت، این توانمندی به دو برابر افزایش پیدا می‌کند که این یکی از افتخارات ما است.

وی با بیان اینکه تخت آی‌ سی‌ یو ما نسبت به سال ۹۲ بیش از دو برابر شده است،‌ اظهار داشت: الان حدود ۹ هزار ۵۰۰ تخت آی‌ سی‌ یو در اختیار داریم و بیش از ۲ برابر تعداد تختی است که ما در گذشته داشتیم.

رییس‌جمهوری با اشاره به تولید تجهیزات مورد نیاز در شرکت‌های دانش بنیان اظهارکرد: در بخش داروسازی همینطور و در بخش تربیت استاد، تربیت پزشکی و متخصص و پرستار هم ما پیشرفت خوبی داشتیم.

روحانی افزود: بسیار خوشحالیم که توانستیم در روز پرستار به همه پرستاران جامعه بشارت بدهیم که دریافتی آنها نسبت به یک سال گذشته، بیش از دو برابر شده یعنی آنچه که یک سال قبل دریافت می‌کردند اکنون نزدیک به دو و نیم برابر شده و اگر بخواهیم از ابتدای دولت درنظر بگیریم دریافتی پرستاران بیش از ۶ برابر شده است و به این معناست که دولت به بخش بهداشت و درمان و بار سنگینی که بر دوش آنهاست، توجه دارد و همه توانمان را در این زمینه به‌کار خواهیم گرفت.

روحانی یکی از اهداف دولت را در هفت ماه پایانی دولت، تقویت بخش بهداشت و درمان دانست و گفت: این موضوع هم ناشی از کرونا است و هم به خاطر مسئله سلامت مردم که برای ما حائز اهمیت است.

رییس‌جمهور دومین موضوع حائز اهمیت برای دولت را مسئله معیشت مردم عنوان کرد و افزود: من از همه رسانه‌ها تقاضا می‌کنم به همه آمار و ارقام از ابتدای امسال توجه کنند. علیرغم مشکلات، فشار اقتصادی و علیرغم کرونا، دولت در این ۹ ماه با همه توانی که داشته به صحنه آمد تا آنهایی را که در این بخش کرونا آسیب دیدند را یاری کند.

روحانی با بیان اینکه ما صدهزار میلیارد تومان چه تسهیلات و چه بلاعوض در ماه‌های اولیه پیش‌بینی کردیم و آنها را عمدتاً پرداخت کردیم، اظهار داشت: مقدار کمی از این مبالغ باقی مانده که پرداخت خواهیم کرد و این یک بخش از کار ما بود.

وی تصریح کرد: به خاطر کرونا تلاش کردیم سهام عدالت فعال شود و دست و بال مردم باز شود و این کار بزرگی بود که انجام شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این چند ماه اخیر یک حمایت معیشتی جدیدی برای آنهایی که از کرونا آسیب دیده‌اند مشخص کردیم، گفت: حدود ۳۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در چهار ماهه پایان سال مورد حمایت معیشتی قرار می‌گیرند که ماه آذر را دریافت کردند، و سه ماه دیگر هم دریافت خواهند کرد. برای آنهایی که در کمیته امداد و بهزیستی هستند، ۱۲۰ هزار تومان برای هر نفر و برای بقیه ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کردیم. این برای دولت بار سنگینی بود که به‌ خاطر اینکه بتواند بخشی از مشکلات مردم در بخش معیشتی را حل کند، آن را تحمل کرد.

رییس جمهور ادامه داد: امسال همه توانمان را به‌کار گرفتیم که مردم برای تهیه اجناس ضروری در زحمت مضاعف قرار نگیرند. البته فراز و نشیب هم داشتیم و متأسفانه در یکی دو ماه اخیر شرایط ما شرایط مناسبی نبود. وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و هم بانک مرکزی و سازمان برنامه بودجه که اینها را پشتیبانی می‌کردند همواره با همه توان در این صحنه بودند که به بازار ثبات ببخشند و امیدواریم در ماه‌های پیش‌رو و در سال آینده در بازار شاهد ثبات بیشتری باشیم.

روحانی تصریح کرد: دولت همه توان خود را برای کاهش آثار جنگ اقتصادی از یکسو و پایان بخشیدن به تحریم‌های ظالمانه به کار خواهد گرفت. هر روزی که بتوانیم تحریم را بشکنیم صیهونیسم، ارتجاع و تندروها را شکست داده‌ایم. این تحریم محصول صیهونیست‌ها، مرتجعان و تندروهای آمریکا بود.

روحانی با بیان اینکه هر روز که پشت صیهونیست‌ها را به خاک بمالیم، خوشحال‌تر می‌شویم، اظهار داشت: برخی می‌گویند چه عجله‌ای برای رفع تحریم دارید؟ یکی، دو روز عقب‌تر. شاید وضع این افراد خوب است. فشار تحریم روی مردم است و مردم روزانه، ساعتی و لحظه‌ای آن را تحمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی تاکید دارند آمریکا را تهذیب کرده و بگویند آمریکا خوب است و دولت بد است، اظهار داشت: واقعیت این است که دو موجود مجنون در تاریخ داشتیم که جنگ را بر مردم تحمیل کردند؛ یکی صدام بود و دیگری ترامپ. صدام جنگ نظامی و ترامپ جنگ اقتصادی را به ما تحمیل کردند. ما در جنگ نظامی دست به دست هم دادیم، متفق، متحد و یکصدا بودیم و صدام را شکست دادیم و روزی را دیدیم که آن مجنون به دار آویخته شد. سرنوشت ترامپ هم سرنوشت بهتری از صدام نخواهد بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دیدیم ملت با مقاومت و ایستادگی‌شان کسانی که با غرور منتظر شکستن ملت بودند، آنها را شکاندند، اظهار داشت: نگذاشتیم این جنگ اقتصادی به هدف خود برسد. همانطور که رهبری گفتند اثر تحریم را کاهش داده و باید از بین ببریم. بزرگترین هدف این بود که تحریم‌ها به هدف نرسد. هدف تحریم این بود که در همان سال اول به خیال خود پایان نظام را جشن بگیرند.

روحانی با اشاره به شکست آمریکا در مجامع بین‌المللی علیه ایران بیان کرد: آنها منزوی شدند. هر وقت به سازمان ملل و مجامع بین‌المللی آمدند، دوستان سنتی‌شان آنها را همراهی نکردند و اروپا هم حرف‌های آنها را نپذیرفت. نگذاشتیم تحریم به اهداف خود برسد هر چند که مردم را آزار داد و باید تلاش کنیم آثار تحریم را کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: اینکه امسال بتوانیم رشد اقتصادی مثبت داشته باشیم، معنای آن کاهش اثر تحریم است. اینکه امسال تولید را افزایش دهیم، معنای آن کاهش آثار تحریم است.

رییس ‌جمهوری با تاکید بر اینکه در کنار سلامت و معیشت مردم، هدف سوم ما رونق و جهش تولید است، یادآور شد: باید تولید را بالا ببریم. امروز شاهد حرکت‌های خوبی در زمینه‌های مختلف هستیم. شرکت‌های دانش‌بنیان فعال هستند. سرمایه‌گذاری‌ها در مسیر درست قرار گرفته‌اند. در بخش‌های مختلف روابط ما با همسایگان و کشورهای دنیا رو به رونق است.

روحانی در ادامه با بیان اینکه جنگ قره‌باغ منتهی شد به اینکه مرزهایی که در اشغال بودند، آزاد شوند، گفت: آزادی سرزمین‌های جمهوری آذربایجان در تحرکات اقتصادی موثر بود که اولین آن، توافق درخصوص سد خداآفرین بود که از برق و آب آن استفاده کنیم. این سد می‌تواند ۱۲۰ هزار هکتار سرزمین ما را آبیاری کند.

وی با اشاره به افتتاح راه‌آهن خواف - هرات هم گفت: در شرق هم آثار خوبی را شاهد بودیم. برای اولین بار با افغانستان از طریق ریل متصل شدیم. ان‌شاالله این ریل به مزارشریف رسیده و به آسیای مرکزی و ازبکستان می‌رسد. در جنوب شرق هم حرکت خوبی شروع شد. دو مرز توافق شد که یکی افتتاح و دیگری در آینده بازگشایی خواهد شد. روابط ما هم در شرق، هم در غرب و هم در شمال و هم در جنوب رونق می‌گیرد.

روحانی، مبارزه با فساد و موضوع شفافیت را برای دولت حائز اهمیت دانست و گفت: کار این دولت در مبارزه با فساد و شفافیت را با گذشته مقایسه کنید. اولین کار بزرگ ما همین بود که فضای مجازی مناسب را در اختیار مردم، هم برای کسب و کار و هم اطلاعات قرار دادیم. وقتی بودجه را به نمایندگان تقدیم کردیم، به کل مردم هم تقدیم شد. این مسئله قبلا نبوده است. شفافیت امروز برای این بود که همه فعالیت‌های اقتصادی را در کنار مردم قرار دهیم. راه مبارزه با فساد شفافیت و مطلع بودن همه است. در زمینه دولت الکترونیک یکی از تلاش‌های ما این است که دولت الکترونیک در بخش‌های مختلف رشد کند.

رییس جمهوری ادامه داد: این مسئله قبلا نبوده که همه مردم بتوانند بودجه را مشاهده کنند و در مورد آن بحث کنند. این کار بی‌سابقه بوده است که کل بودجه در اختیار مردم قرار بگیرد. شفافیتی که امروز هم در خدمات و هم در اطلاعات و این که ما بتوانیم همه فعالیت‌های اقتصادی را از طریق فضای مجازی و از طریق دولت الکترونیک در اختیار مردم قرار دهیم راه مبارزه با فساد است. راه مبارزه با فساد شفافیت است و همه مطلع باشند و همه بدانند. همه بتوانند نقد و بیان کنند.

روحانی با بیان اینکه یکی از تلاش‌های ما این است که تا پایان دولت، دولت الکترونیک در بخش‌های مختلف رشد کند، گفت: با این کار در سامانه تجارت، ‌حمل و نقل، مالیات و انبارها تحولی بزرگی خواهد شد. مردم در آینده نزدیک خواهند دید که همه کالاهای موجود از روی کشتی گرفته تا انبارهای مختلف اطلاعات آنها در اختیار مردم است که این جلوی فساد را می گیرد و این را دنبال می کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: ما در زمینه مبارزه با فساد چهار لایحه معروف به FATF را به مجلس ارایه کردیم که مجلس تصویب کرد و ۲ لایحه دیگر هنوز باقی مانده که دستور اخیر رهبر معظم انقلاب در این زمینه راهگشا است که آن بهترین راه مبارزه با فساد است یعنی جایی است که همه حرکت‌های مالی و پولی را روشن می کند. ممکن است بعضی‌ها خوششان نیاید اما این راه مبارزه با فساد است.

رییس دولت تدبیر و امید در ادامه گفت: با تاکید بر این که این دولت دو کار بزرگ انجام داد گفت: اول در زمینه موسسات اعتباری غیرمجاز بود. این موسسات غیرمجاز دکان‌های فساد بودند که دولت برای بستن آنها هم از لحاظ مالی و هم از جهات دیگر هزینه‌های سنگینی تحمل کرد.

روحانی افزود: کار دومی که این روزها تکمیل و نهایی شده است موضوع ادغام بانک‌های نیروهای مسلح است. که این کار هم بسیار مهم بود که همه بانکها یکجا جمع شوند و شرایط بهتری پیدا کنند. برخی از بانکها که دچار مشکل بودند با این ادغام همه بانکها یک شرایط مالی شفاف تر و روشن تر و مطمئن تری هم برای نیروهای مسلح و هم برای مردم بوجود خواهد آورد.

رییس جمهور ادامه داد: از مبارزه با فساد گرفته تا چابک سازی دولت تا مساله کرونا و معیشت مردم و رونق تولید و مبارزه با تحریم و شکست تحریم همه اینها اهدافی است که تا روزهای آخر دولت با کمک مردم و حمایت و ارشادات رهبر معظم انقلاب ادامه می دهیم.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: