اخبار آرشیوی

کدخبر: 270067

رئیس شرکت "روس اتم"، پیمانکار روسی نیروگاه اتمی بوشهر در مراسم جشن بهره‌برداری این نیروگاه، از امضا پروتکل همکاری بین متخصصین ایرانی و روسی خبر داد

"سرگئی کرینکو" در مراسم جشن بهره‌برداری این نیروگاه که امروز (دوشنبه) در محل نیروگاه بوشهر در حال برگزاری است، با بیان اینکه امروز روز جشن بزرگی است و واقعه‌ای اتفاق افتاد که ایران 30 سال منتظر آن بود، گفت:‌ این پروژه منحصر به فردترین پروژه در دنیاست که نظیر ندارد.
خبرگزاری فارس نوشت: رئیس روس اتم (پیمانکار نیروگاه اتمی بوشهر) از امضای پروتکل همکاری بین متخصصین ایرانی و روسی خبر داد. سرگئی کرینکو رئیس روس اتم (پیمانکار روسی نیروگاه اتمی بوشهر) در مراسم جشن بهره‌برداری این نیروگاه که امروز (دوشنبه) در محل نیروگاه بوشهر در حال برگزاری است، با بیان اینکه امروز روز جشن بزرگی است و واقعه‌ای اتفاق افتاد که ایران 30 سال منتظر آن بود، گفت:‌ این پروژه منحصر به فردترین پروژه در دنیاست که نظیر ندارد. وی با ذکر این نکته که این پروژه بر روی پایه‌ای طراحی شد که متفاوت با پروژه روسیه است، یادآور شد: هیچ کس حاضر به انجام چنین کاری در دنیا نبود و متخصصین ایرانی و روسی این وظیفه غیرممکن را تقبل کرده و از عهده آن برآمدند. رئیس روس اتم افزود: تجهیزات نیروگاه از بیش از 10 کشور دنیا تامین شده در حالی که ایران تحت شدیدترین کنترل‌های بین‌المللی قرار داشت. کرینکو با اشاره به نظارت‌های آژانس بر روی نیروگاه بوشهر خاطرنشان کرد: ارگان‌های نظارتی ایران و روسیه نیز شدیدترین کنترل‌ها را روی آن داشتند که تا به حال هیچ نیروگاهی اینگونه نبوده است. وی نیروگاه بوشهر را به عنوان سمبل استفاده و حق همه کشورها از انرژی صلح‌آمیز اتمی خواند و اظهار داشت: این پروژه مطابق با استانداردهای بین‌المللی بوده و تحقق آن سمبل توافقات ایران و روسیه در شرایط سخت سیاسی است که نشان داد روسیه همواره متعهد به انجام وظایف خود است. کرینکو اهمیت به مسائل ایمنی را نکته‌ای دیگر خواند و افزود: ‌علیرغم اینکه راه‌اندازی نیروگاه با تاخیر روبرو بود، همواره برای مسائل ایمنی بیشترین اهمیت‌ها را قائل بوده‌ایم و هر زمانی اگر کوچکترین فعالیتی در راستای صلاح نیروگاه وجود داشت به آن سمت می‌رفت، حتی اگر روند پروژه‌ها طولانی‌تر می‌شد. رئیس روس اتم با اشاره به امضای دو پروتکل صورت گرفته بین ایران و روسیه گفت: اولین آن مربوط به کارگیری تجربیات فوکوشیما و افزایش ایمنی نیروگاه‌های روسی و ایرانی می‌باشد و دیگری مربوط به اعلام همکاری‌ پرسنل روسی با شرکت بهره برداری نیروگاه بوشهر است که این همکاری‌ها تا زمان راه‌اندازی کامل نیروگاه ادامه دارد.
ارسال نظر: