رحیم‌پور ازغدی: اعتدال واقعی موضع‌گیری‌های شهید بهشتی بود

کدخبر: 900682

این استاد حوزه و دانشگاه در مراسم سالگرد شهدای هفتم‌تیر: اینکه برخی می‌گویند مردم را نمی‌توان به زور به بهشت برد حرف شهید بهشتی است؛ اما ایشان این را هم بیان کرد که ما اجازه نمی‌دهیم مردم را به زور به جهنم ببرید

به گزارش خبرنگار «نسیم» مراسم سالگرد شهدای هفتم تیر در محل یادمان آن با حضور خانواده شهدای این حادثه و جمعی از شخصیت‌های لشگری و کشور همچون آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «نسیم» مهمترین محورهای سخنان حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم بزرگداشت شهدای هفتم تیر که در محل یادمان آن برگزار شد بدین شرح است:

-شهد بهشتی یکی از پیشنهاد دهندگان به رای گذاردن قانون اساسی بود اما بازرگان که همه تصور می‌کردند که وی دموکراسی را به خوبی رعایت میکند مخالف به رای گذاشتن قانون اساسی بود و می‌گفت؛ مردم قبول دارند که چند نفر در جایی بنشینند و قانون اساسی را تدوین کنند و نیازی به رای گذاشتن آن نیست. اما امام خمینی مصر بود که قانون توسط نمایندگان تدوین شود و خود این نمایندگان نیز به قانون اساسی رای دهند.

-اگر امام شکل انتخاباتی را جمهوری قرار نمیداد امکان داشت دهها بار این انقلاب سقوط کند چراکه امام معتقد بود مردم باید احساس کنند که حاکمیت را خود بر روی کار آورده اند. اگر ملت در جریان کار دولت ها قرار نداشتند و بر سر کار نبودند برخی مسئولین نظام این نظام را سرنگون کرده بودند.

-به هیچ وجه نباید اجازه داد تا پای مردم از حکومت کنار کشیده شود. ملت متمدن است و در 9 دی در صحنه حضور یافتند و با آنکه در انتخابات 88 به شخص خاصی رای داده بودند اما حساب آن اشخاص را با اسلامی که به آن اعتقاد داشتند تفاوت قائل شدند.

-مردم با ولایت فقیه می‌توانند مشکلات را حل کنند اما برخی می‌خواهند رابطه مردم با رهبری را حذف کنند. جمهوری اسلامی را شهید بهشتی پیشنهاد داد و شهید باهنر از آن حمایت کرد. کسانی که بین جمهوریت و اسلامیت تعارض می‌بینند اسلام را به خوبی درک نکردند یا اینکه خود را به نادانی زده‌اند.

-اعتدال واقعی موضع‌گیری شهید بهشتی بود و به معنای کامل کلمه با افراط و تفریط مخالف بود.

-بهشتی معتقد به آزادی بیان بود و و معتقد بود زمانی که کتاب قرآن همه را به مناظره دعوت میکند قطعا چنین مکتبی نمی‌تواند با آزادی بیان مخالفت کند و چگونه چنین مکتبی میتواند آزادی بیان را رد کند درحالی که خود را در مقابل دشمنان قرار میدهد.

-گفتگو و مناظره هیچگاه به ضرر اسلام نیست و کسانی با گفتگو و مناظره هراس دارند که فکر میکنند که مکتب شان تو خالی است.

-شهید بهشتی میگوید؛ اگر آزادی را در سایه قانون قرار دهیم این آزادی به ضرر کفر است و نه اسلام چراکه در آزادی بیان است که ایده و عقیده افراد مشخص میشود و هرچه فضا را بسته کنیم، این فضا به نفع کفر تمام خواهد شد.

-من از برخی از جریانات فکری که اکنون در خارج از کشور و برخی هم در داخل کشور هستند مکرر دعوت به مناظره کرده ام اما آنان از مناظره فرار میکردند و یا دلیلی برای نیامدنشان می آوردند. من به آنها گفتم شما می‌ترسید که در مناظره حضور یابید چراکه وقتی پای مناظره می آیید حرف هایتان شفاف میشود و شما نمیخواهید که شفاف شوید.

-آزادی بیان در منظر بهشتی این است که هرچه میخواهید بگویید اما حرفهای خود را جایی بزنید که ما باشیم و تنها تنها میکروب پخش نکنید؛ ما این آزادی بیان را قبول نداریم. بهشتی بدون جوسازی و توهین در مقابل دشمنان می ایستاد و صحبت میکرد. ماده آزادی مطبوعات را شهید بهشتی تدوین کرده است.

- اینکه برخی میگویند مردم را نمیتوان به زور به بهشت برد حرف شهید بهشتی است اما بهشتی این را هم بیان کرد که ما اجازه نمیدهیم که مردم را به زور به جهنم ببرید و مردم ایمان دارند و نظام اجتماعی بر ایمان مردم متکی است.

-بهشتی میگوید دهان ها باید باز باشد اما نباید هر آنچه به دهانتان می آید بیان کنید بلکه باید ببینید در چه شرایطی قرار دارید. شهید بهشتی بدون "ادا و اصول" معتقد آزادی گفتگو و آزادی احزاب بود و بیان می داشت بودن آزادی اسلام ضرر میکند و اعتقاد داشت در فضای رسانه ای بسته یا افراط و یا تفریط رشد میکند و هرج و مرج و دیکتاتوری میشود.

-تروریسم در غرب لائیک تعریف شده است و انوع و اقسام و ترور در غرب لائیک تعریف شد؛ امروزه برخی ها معتقدند که انقلاب اسلامی انقلاب خشونت است اما اگر به اعدام های زمان شاه توجه شود تعدادش از اعدامی‌هایی که در انقلاب فرانسه در سر چهار راه‌ها گردن زده شده اند و میلیون ها نفر کشته شده اند کمتر است. هیچ انقلابی به اندازه ایران ترور نداده است. در ایران ترور مذهبی ترور شخصیت زیاد انجام شده است در حالی که امروزه ترور مذهبی خشن را در سوریه مشاهده میکنیم در حالی که این ترورها ظاهرا مذهبی هستند اما پشت پرده آن دعوای قدیمی شخصیتی وجود دارد. برخی از رسانه ها و سایت ها نیز به این ترور شخصیتی کمک می‌کنند.

-شهید بهشتی میگفت که معتقدم هیچ دلیلی برای عدم ریاست‌جمهوری زنان نیست؛ اجتهاد من می‌گوید که فضا باید کمی بازتر شود که مردم این را بفهمند که این موضوع مشروعیت اسلامی دارد.

-شهید بهشتی معتقد بود در مبارزات سیاسی نباید انصاف را فراموش کنیم چراکه کفر همواره تلاش میکند برای حق پوششی قرار دهد. در جامعه اسلامی اولویت انصاف است و ما باید این را زیربنای اقدامات خود قرار دهیم و انصاف این نیست که زشتی های خود را در برابر خوبی های دیگران در تعارض قرار دهیم و کفه ترازوی زشتی‌های خودمان را با سنگ دیگری میزان کنیم.

ارسال نظر: