مهدی محمدی: تبدیل شدن فردو به تاسیسات تحقیق و توسعه به چه معناست؟

کدخبر: 901167

این کارشناس مسائل هسته‌ای در یادداشتی به بیان برخی سوالات و ابهامات درخصوص تبدیل شدن تاسیسات غنی‌سازی فردو به تاسیسات تحقیق و توسعه پرداخت

مهدی محمدی، کارشناس مسائل سیاسی و هسته ای طی یادداشتی در خبرگزاری "تسنیم" با عنوان "معناشناسی راهبردی و امنیتی تبدیل فردو به تاسیسات تحقیق و توسعه" نوشت:

برخی اخبار که در هفته های گذشته منتشر شده نشان دهنده آن است که به عنوان بخشی از توافق جامع، بناست تاسیسات نیمه صنعتی غنی‌سازی ایران در فردو به یک تاسیسات تحقیق و توسعه تبدیل شود .

اگرچه هنوز این موضوع رسما تایید نشده و می‌دانیم که این راه حل حتی نهایی هم نشده است، ولی ظاهرا دو طرف به طور اصولی بر سر آن توافق کرده‌اند .

اگر دقیق باشیم، معنای تبدیل فردو به یک تاسیسات تحقیق و توسعه این است که :

اولا- تاسیسات فردو تعطیل نمی شود .

ثانیا- بخشی از ماشین های موجود در فردو باید برچیده شود تا تاسیسات از وضعیت نیمه صنعتی به وضعیت آزمایشگاهی تغییر وضعیت بدهد .

ثالثا- وقتی هدف از فعالیت غنی‌سازی در فردو تحقیق و توسعه باشد، عملا دیگر انباشت مواد هسته‌ای در این تاسیسات رخ نخواهد داد .

رابعا- ماشین‌های فعلی موجود در فردو از نوع P-1 بهبود یافته هستند. در صورتی که بنا باشد فردو تبدیل به یک تاسیسات تحقیق و توسعه شود، باید این ماشین‌ها با ماشین‌های نسل بالاتر که ایران هم اکنون در حال تحقیق بر روی آنهاست جایگزین شود .

در اینجا چند سوال و ابهام جدی وجود دارد :

1- هم اکنون بخش تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای گازی و غنی سازی ایران در نطنز و همچنین کارگاه‌های شرکت کالای الکتریک مستقر است. آیا معنای تبدیل شدن فردو به تاسیسات تحقیق و توسعه این است که کل برنامه تحقیقاتی ایران به فردو محدود خواهد شد و بقیه تاسیسات تحقیق و توسعه باید برچیده شود .

2- از یاد نبریم که هدف اصلی از راه اندازی تاسیسات فردو این بود که با ایجاد یک پدآفند غیر عامل از حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران جلوگیری کند. به عبارت دیگر، به لحاظ نظامی- امنیتی، فرض بر این بود که تا زمانی که تاسیساتی در ایران وجود دارد که قابل بمباران نیست، دشمن به تاسیسات دیگر ایران هم حمله نخواهد کرد. این تئوری تا به حال درباره نطنز و فردو کاملا جواب داده و باعث شده با وجود فردو، نطنز هم از تهدید نظامی مصون بماند. اکنون سوال این است که اگر فردو به یک تاسیسات تحقیق و توسعه تبدیل شود، آیا باز هم قادر خواهد بود نقش پدافند غیر عامل را برای نطنز ایفا کند یا اینکه از این پس باید شاهد افزایش تهدیدها علیه نطنز -به عنوان یگانه تاسیسات غنی سازی ایران- باشیم؟

3- سومین پرسش هم این است که ابعاد تاسیسات تحقیق و توسعه‌ای که در فردو راه اندازی خواهد شد، چقدر خواهد بود؟ آمریکایی ها اکنون از محدود شدن برنامه تحقیق و توسعه ایران سخن می‌گویند و ظاهرا هدفشان هم این است که ایران کار روی نسل‌های جدیدتر ماشین‌های سانتریفیوژ را متوقف کند. از سوی دیگر، می‌دانیم نداشتن هرگونه محدودیت در حوزه برنامه های تحقیقاتی به عنوان یک خط قرمز از سوی تیم مذاکره کننده ایران مطرح شده است. سوال مهم در اینجا این است که اگر بنا باشد برنامه تحقیق و توسعه‌ای که نهایتا ایران خواهد داشت یک برنامه بسیار محدود باشد، آیا ارزش دارد که تاسیساتی با اهمیت فردو به آن اختصاص داده شود و اگر قرار است برنامه تحقیق و توسعه ایران محدود نباشد، ابعاد آن چقدر خواهد بود؟

ارسال نظر: