امامی: صندوق توسعه ملی توفیقی در برآورده کردن اهدافش نداشته است

کدخبر: 933837

نماینده مردم گرگان در مجلس افزود: امروز تولید، تشنه منابع است و در صورت تأمین مناسب، می‌تواند موجب فعال شدن با حداکثر ظرفیت شود و بخش اعظم بنگاه‌ها که در حالت رکود هستند به کار کنند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، عیسی امامی، نماینده مردم گرگان در تذکر شفاهی به وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس افزود: تذکرم به رئیس‌جمهور این است که صندوق توسعه ملی با هدف سرمایه‌گذاری تشکیل شده است اما متأسفانه در چند سال اخیر توفیق چندانی نداشته و بیشتر به صندوق نگهداری منابع تبدیل شده است در حالی که این منابع باید در چرخه تولید و با هدف سرمایه گذاری قرار گیرد.

وی گفت: امروز تولید، تشنه منابع است و در صورت تأمین و توزیع مناسب می تواند موجب فعال شدن تولید با حداکثر ظرفیت شود و بخش اعظم نیروهایی که در حالت رکود از بنگاه های اقتصادی خارج شده اند برگشته به کار کنند. واحدهایی مانند پتروشیمی گلستان که چندین سال در پیچ و خم های منابع تا یک قدمی راه اندازی پیش رفته اند فرصت جذب داده شود تا هر چه سریعتر وارد چرخه تولید گردند.

امامی اظهار داشت: با این اقدامات بخش عظیمی از معضل بیکاری و اشتغال که امروز جزء مطالبات جدی مردم به ویژه جوانان فارغ التحصیل چشم انتظار رفع خواهد شد؛ آقای رئیس جمهور اخیرا مطلع شدیم علی رغم نیاز جدی دولت به این منابع در شرایط رکود در تصمیمات سال 93 این صندوق برای توزیع و تعیین تکلیف ده ها میلیارد دلار در بخش های مختلف متأسفانه به دلیل یک اقدام ناشیانه و سختگیرانه در مفاد قراداد عاملیت بانک ها هیچ اشتیاق و استقبالی از این بابت نشان ندادند و هیچگونه قراردادی امضا نشده است.

وی اضافه کرد: امیدواریم با تعدیل مفاد قرارداد بانک ها و صندوق توسعه ملی تسریع شود و در غیر این صورت اقدام مناسبی برای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در ارتباط با اقتصاد مقاومتی و نامگذاری سال 93 به نام فرهنگ و اقتصاد شده است، نخواهیم بود.

نماینده مردم گرگان و آق قلا خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: آقای حجتی امسال میزان آفات در مزارع محصولات زیادی را از بین برده است و این امر نگرانی های بسیاری را برای کشاورزان ایجاد کرده است. قطعا نظر شما و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی این است که کشاورزان از سموم مناسب استفاده کنند ولی متأسفانه سموم توزیع شده هم قیمت بالایی دارد و هم از خاصیت پایینی بهره می برد . در نتیجه استفاده از سموم نامرغوب، زیان زیادی به کشاورزان وارد شده است و امیدواریم با این اتفاق جبران خسارت را از هر منبع ممکن توسط وزارت جهادک شاورزی دنبال شود.

امامی خطاب به وزیر نیرو گفت: آقای چیت چیان پتانسیل منابع آب استان حدود 2 و نیم میلیارد متر مکعب است در حالی که نیاز آبی استان 7 میلیارد مترمکعب می باشد . آقای وزیر، در سند چشم انداز کشاورزی محور توسعه استان قرار گرفته و بر همین اساس 81 درصد منابع آب در حال بهره برداری در کشاورزی است با این وجود برای 251 هزار هکتار از زمین های کشاورزی آب تأمین نشد است.

نماینده مرم گرگان و آق قلا در ادامه گفت: 700 هزار هکتار از زمین های مرغوب کشاورزی فاقد آب است و به صورت کشت دیم بهاره کار کشت انجام می گیرد. در سال های کم آبی خسارات سنگینی به کشاورزان وارد شده است که امسال نیز یکی از آن سال ها است. انتظار ما این است از منابع آبی که در سایر استان های مجاور و بالا دست است، تدبیری اندیشیده شود و مصوبات مجمع نمایندگان استان اجرایی شود.

ارسال نظر: