نماینده جهرم: عملیات اجرایی چهار پروژه پتروشیمی توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا آغاز شد

کدخبر: 934194

رضایی افزود: یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های جهرم، فیروزآباد، داراب و فسا اختصاص یافته است/ خوراک این پتروشیمی‌ها از منطقه پارس جنوبی تأمین می‌شود

محمدرضا رضایی در گفتگو با «نسیم» با اشاره به اختصاص یک میلیارد و 300 میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای ساخت و بهره‌برداری از چهار پروژه پتروشیمی جهرم، فیروزآباد، داراب و فسا، گفت: عملیات اجرایی این پروژه‌ها توسط شرکت‌های زیرمجموعه قرارگاه خاتم‌الانبیا آغاز شده است. مابقی اعتبارات باید توسط شرکت‌های سهامدار تأمین شود. سهامداران این پروژه‌ها، قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)، بانک صادرات، صندوق بیمه روستائیان و عشایر و شرکت پتروشیمی ایران هستند.

نماینده مردم جهرم در مجلس با اشاره به اینکه خوراک این پتروشیمی‌ها از منطقه پارس جنوبی تأمین می‌شود، گفت: تأمین خوراک این پتروشیمی‌‌ها با راه‌اندازی پروژه اتان‌گیری پالایشگاه پارسیان و خط لوله انتقال اتان از این پروژه به فیروزآباد و خط لوله انتقال اتیلن از پتروشیمی فیروزآباد به پتروشیمی‌های فسا، جهرم و داراب انجام می‌شود. برآورد واحد اتان‌گیری این پروژه دو هزار میلیارد تومان است و افزون بر 600 میلیارد تومان نیز هزینه انتقال خوراک به این پروژه‌ها بوده که روند این کار توسط ستاد اجرایی فرمان امام صورت می‌گیرد.

نبود آب و فاصله زیاد این پروژه‌ها تا دریا از دلایل مخالفت وزارت نفت بود

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به مخالفت وزارت نفت با پروژه پتروشیمی‌های فارس به سبب عدم توجیه اقتصادی آن، بیان کرد: نبود آب و فاصله زیاد این پروژه‌ها تا دریا از دلایل مخالفت وزارت نفت بود که در جلسه‌ای با حضور نمایندگان فارس، وزیر نفت و رئیس مجلس در راستای حل مشکلات موجود پروژه‌های پتروشیمی برنامه‌ریزی شد.

رضایی با اشاره به فاینانس خارجی این پروژه‌های پتروشیمی، گفت: در این راستا تلاش شد تا با سپردن پروژه‌های پتروشیمی به چینی‌ها در روند تسریع ساخت آن اقدام شود که به سبب همکاری نامناسب آنها به سمت صندوق توسعه ملی رفتیم که در نهایت این مهم به تصویب رسید. هر کدام از مجموعه‌های پتروشیمی زمینه اشتغال یک هزار نفر را مهیا می‌کند و با توجه به خشکسالی پیاپی در فارس نمی‌توان به کشاورزی در آینده امیدوار بود و باید رویکردمان صنعتی‌شدن استان باشد.

وی با اشاره به اجرایی‌شدن مقدمات سه پروژه پتروشیمی در شهرهای دیگر فارس نیز گفت: این ظرفیت برای فارس وجود دارد تا در حوزه نفت و پتروشیمی فعال باشد.

ارسال نظر: