دوازدهمین همایش نکوداشت حافظ در تالار اجتماعات نفت اهواز برگزار شد

کدخبر: 937370

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی خوزستان در این همایش گفت: شعر حافظ با همه پیچیدگی‌های خود عارف و عامی را دربرمی‌گیرد/ حافظ هنرمندانه آسیب‌های اجتماعی زمانه خودش را در شعر به تصویر می‌کشد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، مهرداد شریف مخمل‌زاده، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان، در دوازدهمین همایش نکوداشت حافظ گفت: ‌آن چه حافظ را برای ما حافظ می‌کند و به شعر او جلوه جادویی می‌بخشد هم هنر شاعری و رفتار زبانی او و هم ساختار معنایی پیچیده‌ پر از رمز و راز او است . شعر حافظ با همه پیچیدگی‌هایش و با جادوی خود عارف و عامی را دربرمی‌گیرد. در نتیجه معمای بزرگ فرهنگ ما از همین جا رقم می‌خورد . ‌این فرهنگ معمای بزرگی است که راه بردن به لایه‌های زیرین آن کاری بس دشوار است . حافظ نه فقط صاحب ویژگی‌های ادیبانه است بلکه نکته ظریفی که کمتر به آن پرداخته می‌شود این است که حافظ دردآشنای زمانه خودش نیز بوده است. حافظ با رندی خاص خود نقاب از چهره تزویر، ریا و دورویی برمی‌دارد. حافظ هنرمندانه آسیب‌های اجتماعی زمانه خودش را در شعر به تصویر می‌کشد و تعهد اجتماعی و اخلاقی را به خوبی در آثارش نشان می‌دهد .

در ادامه، همایون قنواتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، گفت: ‌امیدوارم این گردهمایی ادیبانه کمک کند تا همه ما در بستر فرهنگی و فضایی که با شعر و غزل حافظ و عارفان پر شده به آرامش برسیم . ما همواره در لحظات و وقت‌هایی که خیلی خسته‌ایم یا اضطراب داریم و در مسایل و مشکلاتی زندگی تفالی به حافظ می‌زنیم و به سراغ او می‌رویم، چراکه آرامش به ما دست می‌دهد. دلیل آرامش این است که حافظ حرف ما را می‌زند. به همین خاطر حافظ همواره با ما بوده است . بخش بسیار زیادی از فرهنگ ما را حافظ جمع کرده است و آثار او میراثی معنوی برای همه ما محسوب می‌شود . از همه کسانی که این همایش را بر پا کردند تشکر می‌کنم و امیدوارم همان‌طور که از جلسه برمی‌آید به مسأله حافظ پژوهشی توجه شود و ما نیز شرایطی را ایجاد کنیم تا جمعی از استادان ما بتوانند بخشی از کارهای تحقیقی و پژوهشی را درباره حافظ انجام دهند .

ارسال نظر: