آصفری: کسی حق ندارد برای غنی‌سازی ما سقف و محدودیتی مشخص کند

کدخبر: 946956

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «نسیم» افزود: ما توقع داریم تیم مذاکره کننده اطلاعات دقیق مذاکرات را به سمع و نظر نمایندگان مجلس برساند چون نمایندگان حق دارند از روند دقیق مذاکرات مطلع باشند

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «نسیم» با اشاره به اینکه ایران کشور آزاد و مختاری در برنامه هسته‌ای خود است، افزود: میزان غنی‌سازی را کسی نمی‌تواند برای ما تعیین کند که غنی‌سازی ما 3 درصد باشد، 5 درصد یا 90 درصد.

نماینده مردم اراک در مجلس ادامه داد: ما در مذاکرات به دنبال شفاف‌سازی و اعتمادسازی هستیم به جهت این که به طرف مقابل بفهمانیم که اگر ما حتی غنی‌سازی 90 درصد هم انجام می‌دهیم در راستای صلح‌آمیز هست و به هیچ وجه از معاهده NPT انحرافی نخواهیم داشت و تمام فعالیتمان در این چهارچوب است. طرف مقابل هم از این زیاده‌خواهی‌های خود بایستی دست بردارد.

آصفری با به اشاره طبعات زیاده‌خواهی غربی‌ها در مذاکرات اظهار داشت: این زیاده‌خواهی‌ها سبب می‌شود مذاکرات با چالش و مشکلات مواجه شود. جمهوری اسلامی ایران هم در مجلس تصویب کرده و هم در برنامه پنجم توسعه ما بایستی برق هسته‌ای 20 هزار مگابایت داشته باشیم و فعالیت هسته‌ای داشته باشیم. این فعالیت وابسته به مجوز طرف مقابل نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی همچنین با اعلام اینکه راه هسته‌ای ایران بی بازگشت است عنوان کرد: اگر ما با آنها مذاکره می‌کنیم به این خاطر نیست که آنها به ما مجوز بدهند که ما فعالیت هسته‌ای داشته باشیم یا نداشته باشیم. ما چه آنها به ما مجوز بدهند یا ندهند یا حقوق هسته‌ای ما را به رسمیت بشناسند یا نشناسند از فعالیت هسته‌ای خود دست بر نخواهیم داشت و فعالیت هسته‌ای خود را دنبال می‌کند.

آصفری با اشاره به بومی شدن علم تولید و غنی‌سازی اورانیوم در داخل کشور افزود: این دانش در داخل کشورمان بومی شده است. ما اصلاً نیازی به این که از خارج بخواهیم سوختی را وارد کنیم نداریم. ما وارد کردن سوخت هسته‌ای را زیر سئوال بردن استقلال کشور می‌دانیم. جمهوری اسلامی ایران دنبالش نیست و اینها گمانه‌زنی‌ها است و به نظر من این گمانه‌زنی‌ها یک حرکت ژورنالیستی و رسانه‌ای است که طرف مقابل شروع کرده تا بتواند پشت میز مذاکرات از ایران امتیاز بیشتری را بگیرد.

نماینده مردم اراک اظهار داشت: ما امروز در غنی‌سازی مشکلی در داخل کشور نداریم و طرف غربی هم باید متوجه این شده باشد. بایستی تلاش کنیم که مذاکرات نتیجه‌بخش باشند و اگر مذاکرات نتیجه ندهد مطمئناً طرف مقابل بازنده خواهد بود. مذاکرات هم به نتیجه نرسد ایران دست از فعالیت هسته‌ای خود بر نخواهد داشت. آصفری در پاسخ به این سئوال که آیا از جزئیات مذاکرات در جریان است یا خیر، گفت: ما توقع داریم تیم مذاکره کننده اطلاعات دقیق و مسائل دقیق مذاکرات را به سمع و نظر نمایندگان مجلس برساند. نمایندگان مجلس حق دارند از روند دقیق مذاکرات مطلع باشند چه مسائل پشت پرده و چه مسائل رو هم بایستگی به نظر نمایندگان برسد. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه اظهار داشت: اگر توافقنامه‌ای بین ایران و هر کشوری بخواهد صورت بگیرد طبق اصل 126 قانون اساسی بایستی مورد تصویب مجلس برسد اما بعضی اوقات اقدام مشترک هست که دولت این اختیار را دارد و طبق اصل 136 قانون اساسی می‌تواند چنین کاری را انجام بدهد اما توافقنامه‌ها مطمئناً بایستی به تصویب مجلس برسد.

ارسال نظر: