مدیرکل دفتر امور پژوهشی وزارت علوم: کل بودجه آموزش عالی ۲.۳ میلیارد دلار است

کدخبر: 957962

بختیاری افزود: اعتبار این وزارتخانه در لایحه بودجه سال ۹۴ کمترین میزان در میان وزارتخانه‌های کشور است/ اعتبار ۴۰۰ و ۸۰۰ هزار تومانی برای پژوهش‌های مقطع ارشد و دکتری یک فاجعه است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، جلال بختیاری، مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان کرمانشاه در دانشگاه رازی، با بیان اینکه در ایام هفته پژوهش نمایشگاه‌هایی در کشور برگزار می‌شوند که تاکنون کمترین خروجی را داشته‌اند،‌ عنوان کرد: در نمایشگاه فن‌بازار تهران فضایی چهار برابر سال‌های گذشته برای پژوهشگرانی که دنبال تجاری‌سازی ایده‌ها هستند، مهیا شده است.

وی با بیان اینکه کل بودجه مجموعه آموزش عالی ایران 2.3 میلیارد دلار است، گفت: این در حالی است بودجه یکی از دانشگاه‌های عربستان سعودی بیش از سه برابر این رقم است. البته با همین بودجه هم خروجی حوزه‌های پژوهشی قابل توجه بوده است. بختیاری افزود: وزارت علوم، برون‌سپاری امور پژوهشی، همکاری با بخش‌های تولیدی و صنعتی، پرهیز از تکراری نبودن طرح‌ها، کیفی‌سازی پژوهش‌ها و ایجاد رقابت بین پژوهشگران را در دستور کار قرار داده است.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه بودجه این وزارتخانه در لایحه بودجه 94 کمترین بودجه در میان وزارتخانه‌های کشور است، گفت: برای پژوهش‌های مقطع کارشناسی ارشد تنها 400 هزار تومان و برای پژوهش‌های مقطع دکتری تنها 800 هزار تومان اعتبار اختصاص می‌یابد که این یک فاجعه است زیرا هرگز با این ارقام نمی‌توان یک کار پژوهشی خوب انجام داد.

وی همچنین از راه‌اندازی پنج آزمایشگاه مرکزی مستقل در کشور خبر داد و افزود: این آزمایشگاه‌ها با سرمایه بخش خصوصی راه‌اندازی خواهند شد تا هم بتوانند مشکلات دانشگاه‌ها را برطرف کرده و هم درآمدزایی داشته باشند.

ارسال نظر: