افروغ: دولت‌ها برای انتقال پیام رهبری توسط جوانان کشورهای اسلامی بستر را فراهم کنند

کدخبر: 975267

این استاد دانشگاه در گفتگو با «نسیم» گفت: اکنون کانال‌هایی باید تشنگی جوانان غربی را برطرف کنند و این وظیفه جوانان داخل است/ باید به صدور نرم انقلاب که همان گفتمان انقلاب اسلامی است بپردازیم

عماد افروغ استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با «نسیم»، در خصوص نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپا و شمال آمریکا گفت: زمانی که ایشان جوانان را خطاب قرار می‌دهند به این معناست که روی جوانان تأکید خاصی است؛ مخاطب اصلی مردم هستند اما در این بین چون جوانان انرژی و انگیزه بیشتری دارند و میل به دانستن و انتخاب بیشتری در آنها وجود دارد مورد خطاب قرار گیرد.

افروغ با بیان اینکه آن چیزی که در این نامه برجسته شده این است که دولت‌ها خطاب قرار نگرفتند گفت: این مهمترین و تعیین کننده‌ترین محور مورد توجه در این نامه است؛ یعنی آن اشتباه استراتژیکی که رئیس جمهور قبلی کرد و نامه را خطاب به رئیس جمهو آمریکا نوشت و عملاً سنگر مسیحیت را به او اعطا کرد این اشتباه استراتژیک را رهبری نداشتند.

وی خاطر نشان کرد: رهبر انقلاب به عنوان یک رهبری دینی مردم یک منطقه خاصی و مردم جهان غیراسلامی را مورد خطاب قرار دادند و این هم حق ایشان و هم یک توقع طبیعی است که یک چنین مقامی بایستی چنین اقدامی را صورت دهند.

این استاد جامعه‌شناسی با بیان اینکه نامه رئیس جمهور سابق نه در مقام درست بود و نه وی در آن حد بود افزود: و نه اصلاً خطاب و مخاطب درستی برای این نامه در نظر گرفته شده بود

وی تاکید کرد: از یک رهبر دینی کاملاً توقع است بیایند و یک هچنین نامه‌هایی بنویسد، نامه‌ای که نیازی به جواب ندارد و رهبری نیز توقع ندارند که جوابی داشته باشد؛ جواب نامه در عمل است و این عمل هم متقابل است یعنی هم جوان غربی احساس غرور می‌کند که مورد خطاب رهبر اسلامی قرار گرفته و همه جوان ایرانی بایستی احساس نیاز و احساس تکلیف کند که آستین‌ها را بزند بالا و بر اساس آن شور و انگیزه خود آن دین ناب را نشر دهند.

افروغ با بیان اینکه من گفته‌ام که در وهله اول این وظیفه جوانان نه دولت‌هاست که انتقال پیام کنند گفت: چون دولت‌ها دنبال ارائه یک بیلان کار و دنبال حق مأموریت هستند که به هر حال خودمان می‌دانیم که دچار چه درگیری هستیم، اما دولت‌ها می‌توانند ابزار باشند و بستر را فراهم کنند تا جوانان پر شور و حرارت ما نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای اسلامی نیز اقدام به این کار کنند.

وی افزود: با این حال این نامه مخاطب داخلی هم دارد و فقط مخاطب آن خارجی نیست، مخاطب داخلی آن نیز تمام جوانانی مسلمانی هستند که در ایران یا در خارج از ایران زندگی می‌کنند و مخاطب نامه چه داخلی و چه خارجی هم بسیار استراتژیک انتخاب شده و هم موقعیت موقعیتی بسیار تعیین کننده و حساسی است.

این استاد جامعه‌شناسی با بیان اینکه سالهاست که غرب در حال دنبال کردن یک سیاست واحد از درون و بیرون است گفت: این سیاسیتی است که بتواند به یک غیریت سازی کاذب به عنوان راه حلی برای برون رفت نظام سرمایه‌داری از تضادهای داخلی به آنها کمک کند.

وی افزود: تا دیروز غرب، شوروی را علم کرده بودند و امروز جهان اسلام را به عنوان مخالف اصلی معرفی می‌کنند و دقیقاً از سیاست‌های هانتینگتون تبعیت و پیروی کردند؛ هانتینگتون به دنبال نبرد تمدنی دینی بود و در آن مقاله‌ نبرد دینی آقای هانتیگتون ببینید که چطوری زمینه‌سازی کرده؛ یعنی از بیرون تفکر هانتینگتونی دنبال می‌شود و از داخل تفکر سلفی، داعشی و... دنبال می‌شود.

افروغ با بیان اینکه هرچند جهان مسیحیت متوجه شیطنت‌های هانتینگتون شدند و فریب نبرد تمدنی دینی را نخورند گفت: خودشان در قسمت خودشان و به سهم خودشان علمدار گفتگوی دینی بودند و این واقعیت است؛ چون من کسی هستم که در چهار نشست و گفتگوی ادیان در رم، بوسنی، بیروت‌ و.... شرکت کردم و متون آنها را خوانده‌ام و کتاب‌های آنها را می‌خوانم، آنها خودشان را علمدار این قضیه می‌دانند.

این استاد جامعه‌شناسی با بیان اینکه خود غرب نیز از بنیادگران داخل جهان مسیحیت بیمناک بود گفت: ما هم باید از این افراطیون جهان اسلام مانند سلفی‌ها، تکفیری‌ها و ... بیزار باشیم.

وی با بیان اینکه سلفی و تکفیری موجود با سلفی و تکفیری تاریخی متفاوت است گفت: این سلفی و تکفیری از بیرون تحریک، تشویق، تهییج و بسیج شده، یعنی پدیده کاملاً برون‌زا است اما ریشه‌هایی متاسفانه در جهان اسلام نیز وجود دارد.

افروغ با تصریح بر اینکه از بیرون تفکر تشویق شده غربی و از درون نیز تفکر بسته بنیادگرایانه افراطی علیه جوهر دین و اسلام در حال هجوم است گفت: این وظیفه‌ای تاریخی بر دوش رهبران دینی از جمله مقام معظم رهبری گذاشته است که به فکر اسلام و به فکر بسط آن روح معنوی، ‌اخلاقی و جوهر واقعی اسلام باشند که امروز به دلیل این سیاست‌هایی که متأسفانه هم در درون جهان اسلام و هم خارج از جهان اسلام متأسفانه شاهد آن هستیم با خطر رو به رو شده است.

وی با بیان اینکه باید اعتراف کنیم متأسفانه سیاست‌های شیطانی پیوند استکبار صهیونیستی تا حدی پیش رفته است گفت: دلیل آن نیز سستی‌هایی است که در جهان اسلام اتفاق افتاد که باعث شد آنها پیش روند، البته امیدوارم که این ظاهر قضایا باشد و در باطن ما شاهد این باشیم که اسلام است که دارد بر خلاف این ظاهر پیش می‌رود و انشاء الله که اینطور است.

این استاد جامعه‌شناسی منظور نامه مقام معظم رهبری را کاملا روشن دانست و افزود: این نامه می‌گوید شما بیایید مستقیماً با اسلام آشنا شوید؛ خودتان بر خلاف آن چیزی که رسانه‌ها القاء می‌کنند خودتان رجوع کنید.

وی با بیان اینکه جوانان در سن جوانی انگیزه بیشتری برای دانستن دارند گفت: جوانان غربی مخصوصا به دلیل بحران‌های اخلاقی و معنوی که با آن روبرو هستند و مسائلی که مربوط به اتخاذ سیاست‌ها مدرنیستی و پست مدرنیستی است آشفته‌تر هستند، جوان غربی بحران معنای بیشتری دارد و می‌خواهد بداند، حالاکه می‌خواهد بداند برود و مستقیم خودش تحقیق کند و متوجه شود.

افروغ افزود: حالا بایستی متونی در اختیار جوان غربی قرار گیرد یعنی باید کانال‌هایی باشند که این تشنگی را برطرف کنند که این بخشی است که مربوط به جوانان داخلی است.

وی با تاکید بر درستی کار انجام شده در خصوص نامه گفت: به نظر من این وظیفه یک رهبر دینی است که جدا از استفاده از ابزارهای سخت افزارانه با استفاده و با اتکاء به ابزارهای نرم به بسط جوهر دین خود کمک کند.

این استاد جامعه‌شناسی با بیان اینکه نکته اساسی ما اینست که مهمترین ابزار انقلاب اسلامی، ابزار نرم است گفت: ما باید به صدور نرم انقلاب که همان گفتمان انقلاب اسلامی است بپردازیم؛ گفتمان انقلاب اسلامی نیز بدون اسلام معنایی ندارد.

وی با اشاره به اینکه جوهر اسلام و انقلاب اسلامی که اخلاق، معنویت و عرفان است را بایستی به دنیا انتقال دهیم گفت: دقت کنید نکته‌ای که من در اینجا به آن تاکید دارم این است که این کار باید توسط عرفای ما صورت گیرد یعنی کسانی که بین نظر و عملشان شکاف نیست، کسانی که جوهر دین را شهود کردند و کسانی که به وصال و یگانگی رسیدند.

افروغ با اشاره به اینکه عرفای دنیا با پیام یگانگی و اتحاد با خدا آشنا هستند گفت: دعوایی میان آنها نیست چون کثرتی نیست و جوان‌ها چه مسیحی و چه غربی، آمریکایی و ایرانی باشد به این شهود عرفانی نزدیکتر است و همچنین از هر حیث که نگاه می‌کنید جوانان عارف‌تر هستند؛ البته امیدوارم این موضوع نیز مشمول دستورالعمل بخشنامه، بیلان کار، درخواست بودجه و مصیبت همیشگی ما گرفتار نشود.

وی تاکید کرد: این نامه هیچ واکنش منفی نخواهد داشت، اصلاً من هیچ احساس برداشت منفی از آن ندارم و احساس نمی‌کنم که هیچ واکنش منفی صورت بگیرد چون این نامه چارچوب جاری دنیا امر حساسیت برانگیزی نیست و کاملا معمول و متداول است مثل این است که مثلاً مقام پاپ یک پیامی را بدهد که این چیز مرسومی است.

این استاد جامعه‌شناسی با بیان اینکه این نامه نه تنها چیز غیرمنتظره و غیرمتوقعی نیست گفت: بلکه توقعی جا افتاده است و براساس وظایفی است که یک رهبر دینی دارد؛ فقط خدا کند داخلی‌ها تفسیر سیاسی از این نامه نکنند و تفسیر صرفاً جغرافیایی ایرانی از آن نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نکته‌ای که این نامه دارد همان نکته‌ای است که نامه امام به گورباچوف داشت گفت: نامه امام به گورباچف بسیار زیبا بود؛ صرف نظر از پیام آن زمانی که نماینده گورباچوف آمد و می‌خواست جواب آن نامه را بدهد، امام جلسه را ترک کردند و گفتند من می‌خواستم دریچه جدید روی شما باز کنم اما نگرفتید؛ یعنی اصلا بحث نظام جمهوری و سیاست نیست اصلا بحث چیز دیگری است، امیدوارم آنهایی که می‌خواهند این نامه را نشر دهند اهل این معنا باشند که اصلاً بحث، بحث قلمرو و سرزمین، جغرافیا و قدرت نیست.

ارسال نظر: