ولایتی: ایران می‌تواند مهمترین شریک تجاری چین شود

کدخبر: 980723

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با وزیر خارجه چین با اشاره به حجم روابط بیش از ۵۰ میلیارد دلاری دو کشور در سال ۲۰۱۴ تصریح کرد: زمینه توسعه مبادلات به مراتب بیش از این حجم است

علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار وزیر امور خارجه چین گفت: ایران می‌تواند مهمترین شریک تجاری چین در دراز مدت به منظور تأمین انرژی محسوب شود.

ولایتی افزود: جمهوری اسلامی ایران به رابطه ایران و چین به عنوان رابطه راهبردی و همه جانبه توجه ویژه دارد و تلاش می کند که علاوه بر روابط راهبردی دوجانبه، همکاریهای منطقه ای و بین المللی خود را با جمهوری خلق چین توسعه دهد.

ولایتی به حجم روابط دو کشور در سال 2014 میلادی که به بیش از 50 میلیارد دلار رسید اشاره کرد و گفت: با این حجم مبادلات ، چین شریک اول تجاری ایران است که زمینه توسعه به مراتب بیش از این حجم است.

وزیر امور خارجه چین هم در این دیدار گفت: جمهوری خلق چین به جمهوری اسلامی ایران به عنوان شریکی راهبردی می نگرد و آماده است در مذاکرات هسته ای و همکاریهای بین المللی و منطقه ای بیش از گذشته با جمهوری اسلامی ایران همکاری کند.

"وانگ یی" در پاسخ به پیشنهاد ولایتی مبنی بر عضویت کامل ایران در پیمان شانگهای تصریح کرد: ما نیز این پیشنهاد را با نظر مثبت بررسی و در این خصوص با روسیه و دیگر کشورهای عضو مشورت خواهیم کرد.

ارسال نظر: