آصفری: ایران محتاج توافق هسته‌ای نیست

کدخبر: 999233

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «نسیم» افزود: اگر غرب مجدداً ما را تهدید کند با توجه به موقعیت جغرافیایی و اثرگذاری خود در خاورمیانه و غرب آسیا مطمئناً تصمیماتی می‌گیریم که می‌تواند برای مسائل اقتصادی غرب مشکل‌آفرین باشد

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «نسیم» اظهار داشت: مطمئناً ما هر توافقی که صورت بگیرد و به تأیید نظام جمهوری اسلامی ایران برسد اعتقاد داریم.

وی افزود: اینکه کنگره آمریکا طرح نظارت بر توافق هسته‌ای را به امضا رسانده، ما حرفی نداریم. جمهوری اسلامی محتاج این توافق نیست که امروز بخواهد دغدغه‌ای از این موضوع داشته باشد لذا به جهت این که آنها اینگونه می‌خواهند ما هم از تیم مذاکره کننده می‌خواهیم که هر گونه توافقی صورت گرفت این توافق را به کنگره آمریکا و تصویب کند که حداقل جلوی فریبکاری آنها گرفته شود.

نماینده مردم اراک در مجلس به عواقب تغییر تصمیم ایران در عدم مذاکرات اشاره کرد و گفت: اگر روند مذاکرات اینگونه ادامه پیدا کند و جمهوری اسلامی ایران تصمیم دیگری بگیرد مطمئناً به نفع غرب نخواهد بود و ما مطمئناً برای جایگزین تحریم‌ها و برای اینکه ما هم بتوانیم به غرب فشار بیاوریم و چه کشورهای اروپایی و چه آمریکایی در بعضی از موارد تحریم کنیم این موقعیت برای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که در زمان خودش این موضوع عملیاتی و اجرایی خواهد شد که مطمئناً آن موقع آنها هستند که بایستی به دنبال این باشد که جمهوری اسلامی ایران را راضی کنند که مجدداً پای میز مذاکره بنشیند.

وی با هشدار به غرب در خصوص زیاده‌خواهی و عهدشکنی طرف مقابل، اقدامات عملی از سوی ایران را در پی خواهد داشت، اظهار داشت: اگر چنین اتفاقی بیافتد و اگر غرب مجدداً ما را تهدید کند با توجه به موقعیت جغرافیایی و اثرگذاری خود در خاورمیانه و غرب آسیا مطمئناً تصمیماتی می‌گیریم که می‌تواند برای مسائل اقتصادی غرب مشکل‌آفرین باشد و بیشتر از همه اتحادیه اروپا متضرر خواهد شد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به روند مذاکرات و اینکه این مذاکرات برای لغو کلیه تحریم‌هاست، خاطرنشان کرد: در بحث روند مذاکره باید عرض کنم ما در حال مذاکره برای لغو همه تحریم‌ها هستیم نه تعلیق تحریم‌ها. مطمئناً باید ساختار همه تحریم‌ها کنار گذاشته و برچیده شود و اگر غیر از این باشد مطمئناً هیچ توافقی را جمهوری اسلامی ایران نخواهد پذیرفت.

وی با توصیه به تیم مذاکره کننده ایرانی در خصوص ادامه روند مذاکرات، گفت: تیم مذاکره کننده ما باید مقتدرانه این را بداند که ما یک توانایی‌هایی داریم که این توانایی‌ها اگر اجرایی و عملیاتی شود مطمئناً این غرب است که ناچاراً بخواهد برای ادامه مذاکرات رایزنی‌های زیادی را انجام دهد. اگر ایران تصمیم بگیرد که میز مذاکره را ترک کند مطمئناً بازنده طرف مقابل خواهد بود.

آصفری به لزوم برخورد و ایستادگی تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در مقابل زیاده‌خواهی آنها گفت: تیم مذاکره کننده ما باید مقتدرانه از حقوق ملت ایران دفاع کند و ذره‌ای اجازه باج‌خواهی و زیاده‌خواهی به آنها ندهد و اجازه ندهد که آنها بخواهند با اینگونه اقدامات‌شان، امتیاز بیشتری به آنها بدهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از ورود مجلس به بحث توافق در صورت عدم رعایت خطوط قرمز نظام خبر داد و گفت: مجلس مطمئناً اگر بخواهد اقدامی را انجام بدهد با توافقی که در آن خطوط قرمز ما رعایت نشده باشد برخورد می‌ ‎ کند. توافقی که حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت بشمارد را می‌پذیریم و غیر از این را مجلس مطمئناً رد می‌کند.

ارسال نظر: