در اوین چه گذشت؟

کدخبر: 2375715

در ساعات پایانی شنبه 23 مهرماه اخباری از آتش سوزی در زندان اوین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد

نسیم‌آنلاین؛ محمد ملکی: شامگاه شنبه 23 مهرماه اخبار آتش‌سوزی، تیراندازی، انفجار و گسیل نیروهای امنیتی به سمت زندان اوین در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شد.

ابتدا فقط تصاویر آتش‌سوزی و حضور نیروهای آتش‌نشانی و امنیتی مخابره می‌شد و همه‌ی تحلیل‌ها حول حدس و گمان صورت می‌پذیرفت.

اما با گذشت زمان دو روایت از ماجرا مطرح شد. نخست روایت شبکه‌ها و رسانه‌های خارجی که اعلام کردند؛ حوالی ساعت 9 شب در بند 7 زندان اوین شورش شد و مامورین اقدام به تیراندازی و ضرب شتم زندانیان کردند که زندانیان بند 8 نیز به آنها پیوستند. این رسانه‌ها از کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از زندانیان مستقر در این 2 بند خبر دادند.

همچنین این جریان خبری با تحلیل برخی فیلم‌های انفجار در حوالی زندان اوین، مدعی وقوع انفجار و پرتاب موشک یا راکت به داخل زندان نیز شدند.

یاسر هاشمی، برادر مهدی هاشمی نیز در گفتگویی که در کلاب هاوس انجام گرفته است مدعی شد برادرش مرخصی بوده است و قرار بود جمعه به زندان برگردد اما با او تماس گرفته شده و اعلام شد فعلا به زندان مراجعه نکند.

اما در طرف مقابل، رسانه‌ملی و خبرگزاری‌های داخلی روایت دیگری از ماجرای زندان اوین نقل می‌کنند. به نقل از این منابع که طی تهیه گزارش در محل حادثه و گفتگو با مقامات امنیتی صورت گرفته است، شامگاه شنبه شب درگیری صوری بین زندانیان بند 7 و 8 به وجود می‌آید. در پی این درگیری برخی از زندانیان که از قبل سلاح سرد نیز تهیه کرده بودند اقدام به آتش زدن انبار لباس می‌کنند که منجر به آتش سوزی گسترده می‌شود. 

در پی انتشار خبر وقوع این حادثه در زندان اوین، برخی از خانواده‌های زندانیان دیشب مقابل اوین تجمع کردند. همزمان با این اتفاقات در برخی کشورها نظیر آلمان، آمریکا و کانادا تجمعات اعتراضی مقابل سفارت و کنسولگری‌های ایران انجام گرفت و وزارت خارجه آمریکا نیز گفت با حافظ منافعش در ایران در تماس است.

همچنین از نیمه شب امکان تماس زندانیان با خانواده‌هایشان فراهم شد که باعث رفع نگرانی خانواده‌ی زندانیان شد. 

براساس اعلام مرکز رسانه قوه قضائیه، در حادثه دیشب ۴ نفر از زندانیان بر اثر استنشاق دود ناشی از آتش سوزی‌ها درگذشتند و ۶۱ زندانی نیز مجروح شده‌اند. 10 نفر از این افراد بستری هستند که حال 4 نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

به نظر می‌رسد برای جلوگیری از ایجاد موج جدیدی از اعتراضات و تبدیل شدن حادثه زندان اوین به بهانه‌ای برای اغتشاش، هرچه سریع‌تر باید مستندات و تصاویر دقیق این حادثه منتشر شود و با خاطیان احتمالی نیز برخورد صورت گیرد. در غیر این صورت باید منتظر انتشار مطالب بی اساس به اسم روایت از هر حادثه‌ای توسط رسانه‌های معاند باشیم.

توجه به دو نکته نیز ضروری است که اولا با توجه به محکومان بند 7 (مفاسد اقتصادی) و بند 8 (سارقین) ایجاد درگیری در میان این دو بند آن هم در شرایط فعلی کشور از سوی نیروهای امنیتی یا انتظامی، منطقی به نظر نمی رسد. ادعایی که جریان خبری مخالف جمهوری اسلامی آن را مطرح کرده است. 

ثانیا ایجاد موج گسترده‌ای از تجمعات در کشورهای اروپایی و موضع‌گیری مقامات خارجی بعد از این حادثه، نشانه‌ای از برنامه‌ریزی قبلی پیرامون وقوع این حادثه اوین است.

ارسال نظر: