گزارش جلسه پرسش و پاسخ تشکل‌ها با رئیس داشگاه تهران

کدخبر: 2375734

گزارش جلسه‌ی پرسش و پاسخ رئیس دانشگاه تهران با دانشجویان بعد از گذشت یک ماه از شروع تجمعات در دانشگاه تهران

نسیم‌آنلاین؛ محمد غفاری: روز شنبه 30 آبان 1401 در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران جلسه پرسش و پاسخی با مسئولان دانشکاه برگزار شد.  رئیس دانشگاه تهران به همراه دکتر بهرامی و دکتر وجهی که از معاونین خود در این نشست حاضر شد. پرسش و پاسخ امروز بعد از حدود یکماه درگیری و التهاب در دانشکده‌های مختلف دانشگاه‌های تهران اتفاق افتاد و برگزاری این جلسه نیز با درخواست‌های متعددی ممکن شد. این برنامه به میزبانی سه تشکل دانشجویی، بسیج دانشجویی، تشکل آرمان و جامعه اسلامی دانشجویان و با نطق نمایندگان این تشکل‌ها بعد از خیرمقدم و تشکر مجری شروع شد.

رضا نیک‌نژاد نماینده تشکل آرمان تهران در فرصت هفت دقیقه‌ای خود امنیتی شدن فضای دانشگاه را محکوم کرد. در ادامه بحث وی از دکتر مقیمی خواست که سازوکارهای انظباطی و امنیتی موجود در دانشگاه را به کار گرفته و تنها از این طریق به مشکلات دانشگاه رسیدگی کند. ورود نهاد امنیتی و برخودهای خشن حراست به دانشگاه از نظر این تشکل نمایان‌گر بی‌کفایتی دانشگاه است. در آخر نیک‌نژاد به لزوم برخورد با کادر متخلف و فراهم شدن قضای مناسب برای جلوگیری از بی‌نظمی و امکان گفت‌وگو تاکید کردند.

تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران تشکل بعدی بود که با نمایندگی عرفان غلامعلی‌زاده به روی سن آمده و به بیان مواضع و مطالبات خود پرداخت. وی با اشاره به گذشت یک‌ماه از تجمعات در دانشگاه گفت که توطئه و برنامه دشمنان برای تعطیلی دانشگاه در همه جا جز دانشگاه تهران با شکست مواجه شده‌است. از نظر غلامعلی‌زاده برخود درستی با دانشجویان معترض و اساتید حامی ایشان انجام نگرفته است که به خود جرات ادامه دادن اعتراض را می‌دهند. در ادامه به ضرورت جهت‌دهی به علم موجود در دانشگاه توسط اساتید اشاره شد و تفکر درست هم چیزی خوانده شد که استاد وظیفه یاددهی آن را به دانشجو دارد. در نهایت نماینده جامعه اسلامی از دیگر تشکل‌ها خواست که به کرسی‌‌های گفت‌وگو بپیوندند تا در این شرایط متلاطم بتوانند مسیر درست را تشخیص بدهند.

خانم فاطمه مفیدی بعنوان نماینده تشکل بسیج دانشجویی به عنوان آخرین تشکلی که مواضع خود را ارائه کرد پشت میکروفون رفت. وی اقدامات دانشجویان را که با تحریم کلاس‌ها باعث رادیکال شدن گروه‌های تجزیه‌طلب شدند را محکوم کرد. در ادامه نماینده بسیح به فحاشی‌ها و حمله‌های این گروه که شعار آزادی سر می‌دهند اشاره کرد. از نظر این دانشجو عده‌ای دیکتاتور با تهدید و توهین مانع حضور افراد سرکلاس می‌شوند. همراهی اساتید با این اتفاقات از نظر خانم مفیدی نشانه‌گیری حیثیت علمی دانشگاه است. وی امنیتی شدن فضای دانشگاه، ورود لباس شخصی‌ها و بازداشت‌های بی‌مورد را نیز محکوم کرد. با اشاره به لزوم ورود کمیته انظباطی و محکوم کردن حرکات دور از شان حراست که صرفا هزینه‌زا بوده‌اند سخنان خود را به پایان رساند.

دکتر مقیمی در بخش اول سخنان خود در موضع پاسخ‌گویی به نکات مطرح شده درآمد. وی در ابتدا از همه برگزارکنندگان و حضار تشکر کرد و گفت که چند جلسه خصوصی‌تر پیش از این برگزار شده و این اولین پیگیری او نیست.

مقیمی اشاره کرد که قائل به گفت‌وگوی عالمانه است و اخلاق در نزد او اهمیت بسیار زیادی دارد. از نظر رئیس دانشگاه تهران در هیچ شرایطی در هیچ‌جای دنیا اعتراض باعث متوقف  شدن علم‌آموزی نمی‌شود و دانشجو در هر صورت باید به وظیفه خود عمل کند. در ادامه دکتر مقیمی با اشاره به اینکه در حالت ایده‌آل ما باید شاهد استقلال اداری و مالی دانشگاه باشیم شرایط پیش‌آمده را مسبب شکسته شدن این استقلال و ورود حداقلی شخصی‌ها به دانشگاه دانست. همچنین دکتر مقیمی تذکر داد که این استقلال در هر صورت به معنی استقلال کلی از حاکمیت نیست. در هر صورت دانشگاه باید در چهارچوب دولت عمل کند و به دلیل نگرانی‌ها از بیرون دانشگاه و برخورد نادرست دانشجویان شاهد محقق نشدن این اتقاق هستیم.

 

وی با قبول مشکلات حراست و لزوم بهبود عملکرد این نهاد دانشگاهی از دانشجوها هم بخاطر عمل‌های دور از شان شکایت کرده و برخورد قهری با دانشجوی خاطی را ضروری دانست. وقتی احترام نهاد داخلی نگه‌ داشته نشود مداخله از بیرون دانشگاه امری طبیعی است. وی فشارهای از خارج دانشگاه را به علت این می‌بیند که هر میزان با دانشجو با مدارا برخورد می‌شود اوضاع بهبود پیدا نمی‌کند. مقیمی با قبول نقدهای وارده به کمیته انظباطی از تعویض همه اعضا این شورا خبر داد. وی گفت که وقتی به شخصیت‌ها مقدس توهین می‌شود و چادر از سر کارکنان کشیده‌ می‌شود و کتک می‌خورند، حراست حتما باید دانشجوی متخلف برخورد کرده و از جیغ و داد ابایی نداشته باشد. برخوردهای تند حراست به رغم ناشایست بودن از نظر ایشان نتیجه اعمالی مثل تهدید دانشجویان و اساتید برای حضور در کلاس در دانشکده‌های مختلف بوده است.

 

حراست وظیفه دارد که با بی‌انظباطی برخورد کند و نمی‌شود من بعنوان رئیس دانشگاه با کسی که دارد وظیفه خود را به درستی انجام دهد برخورد کنم. هرچند ایشان از جمع‌آوری تمام لوازم دفاعی حراست نیز برای کم شدن برخودها خبر داد. در مجموع ایشان بر لزوم پیگیری مطالب درست از منبع درست تاکید کرده و به دانشجویان توصیه کرد که جریان فکری خود را خودشان بدست بیاورند و با تفکر مستقل خود عمل بکنند.

دکتر بهرامی نیز به عنوان معاونت فرهنگی دانشگاه تهران از پیگیری‌های متعددش برای آزادی دانشجوها و برخوردهایی که با نیروهای متخلف حراست انجام داد گفت. وی از فراهم بودن گفت‌وگو از ابتدای ریاست دکتر مقیمی و برگزاری 10 جلسه تربیون آزاد بین اساتید خبر داد. همچنین اشاره شد که بین دانشجویان این امر مورد استقبال واقع نشده و اگر هم حکمی برای تریبون در شرایط متشنج امضا نشده برای امنیت خود دانشجو بوده‌است. ایشان دانشجویان را به مس‍ولیت دانشگاه در قبال برگزاری کلاس و تعطیل پذیز نبوده آن توجه دادند.

در نهایت دکتر وجهی به عنوان مسئولیت دانشجویی همین دانشجویان معترض را آینده کشور دانسته و از اینکه نماینده بسیج به این دانشجویان انگ فتنه‌گر زد شکایت کرد. وی کلاس را خط قرمز دانشگاه دانست. از نظر دکتر وجهی ضعف عملکرد شورای انظباطی در برخورد را مسبب برخی از این حوادث دانست و این اشتباه را از جانب خود قبول کرد. در انتهای بحث نیز ایشان به لزوم وجود حراست قوی اشاره کرد و از پیگیری آزادی بازداشت‌شدگان توسط بسیج تشکر کرد.

ارسال نظر: