روایتی از تجمع شنبه 9 مهر در دانشگاه تهران

کدخبر: 2375681

حامیان ناآرامی‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی، شنبه 9 مهر را روزی تاریخی نامیدند. شنبه صبح در تهران اولین جرقه‌ها حوالی دانشگاه تهران و محدوده انقلاب خورد.

نسیم‌آنلاین: پس از گذشت بیش از یک هفته از فوت مهسا امینی، جمعه 9 مهر ماه تهران در آرامش بسر می‌برد. هرچند فضا کاملا آرام نشده بود و شاهد حضور نیروهای انتظامی در مناطق مختلف شهر بودیم اما اتفاق جدید و مهمی بحز شعارهای مردم از پشت‌بام یا پنجره‌ها نیافتاد. حامیان ناآرامی‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی، شنبه 9 مهر را روزی تاریخی نامیدند. شنبه صبح در تهران اولین جرقه‌ها حوالی دانشگاه تهران و محدوده انقلاب خورد. روایت خبرنگار نسیم‌آنلاین از اعتراضات در دانشگاه تهران را بخوانید.

از همان ابتدای صبح شاهد حضور پررنگ نیروهای انتظامی در اطراف دانشگاه بودیم. دانشجوها به سختی و با کارت دانشجویی وارد دانشگاه می‌شدند. با این وجود، در شلوغی‌های اطراف در ورودی 16 آذر و درب قدس دانشگاه تهران، برخی افراد غیردانشجو یا دانشجویان دانشگاه‌های دیگر هم توانستند وارد دانشگاه شوند. اصلی‌ترین محل تجمع معترضین درب اصلی دانشگاه بود. به رغم حضور نیروهای انتظامی، تجمعاتی در اطراف دانشگاه برقرار بود که همگی قصد داشتند به تجمعات داخل دانشگاه تهران، علی‌الخصوص تجمع مقابل سردر دانشگاه تهران بپیوندند.

درگیری داخل دانشگاه بین دو گروه عمده بود. دانشجویان معترض و دانشجویان حزب اللهی دانشگاه .معترضین با تعداد کمی پلاکارد و عکس آزادی دانشجویان بازداشتی طی روزهای گذشته را مطالبه می‌کردند. افراد معترض شعار «مرگ بر دیکتاتور»، «زن، زندگی،آزادی» و برخی شعارهای رادیکال دیگر می‌دادند. 

در طرف دیگر دانشجویان با فریاد الله اکبر و شعار «به اسم زن می‌زنند، می‌شکنند، می‌کشند» «مرگ بر فتنه‌گر» در برابر معترضین ایستاده بودند و از رسیدن دانشجویان معترض به سردر دانشگاه و دامن زدن به خشونت جلوگیری می‌کردند. این دانشجویان پرچم ایران در دست داشتند و گروه مقابل را فتنه‌گر و حامی آشوب در کشور و تجریه‌طلب می‌خواندند.

نیروهای حراست دانشگاه هم بین این دو گروه حضور داشت از درگیری فیزیکی این دو گروه جلوگیری می‌کرد.

 با وجود سر داده شدن شعارهای رادیکال و تضاد بین دو طرف درگیری جدی اتفاق نیافتاد. هر از چندگاهی تلاش‌هایی برای دور نگه داشتن دانشجویان معترض از سوی دانشجویان حزب اللهی دانشگاه صورت می‌گرفت. در گیرودار اعتراضات چندین بار، دانشجویان معترض به سمت دانشجویان حزب اللهی بطری آب پرتاب کردند. 

این کش و قوس‌ها در محیط دانشگاه که از حدود ساعت 11 آغاز شده بود تا ساعت 15 ادامه یافت.در نهایت با استقامت دانشجویان بسیجی معترضین از سردر دور و متفرق شدند.  پس از آن فضای دانشگاه تقریبا به حالت طبیعی بازگشت.

ارسال نظر: