اصلاح دوباره طرح شفافیت در مجلس

کدخبر: 2375814
خبرنگار:

طرح شفافیت قوای سه‌گانه همچنان بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در رفت و آمد است

نسیم‌ آنلاین: اسفندماه 1398 یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد که طی آن در شهر تهران لیست ایران سربلند با سرلیستی محمدباقر قالیباف به مجلس راه یافت.

شفافیت آرا نمایندگان، یکی از شعارهایی بود که اکثریت راه‌یافتگان به مجلس از آن استقبال کرده بودند و با همین وعده راهی مجلس شدند. قالیباف نیز یکی از حامیان این شفافیت بود که مدام از لزوم آن صحبت می‌کرد.

پس از انتخابات به عنوان اولین مطالبه نمایندگان جدید مجلس، طرح شفافیت آرا نمایندگان مطرح شد که محمدباقر قالیباف به عنوان اولین امضا کننده و طراح این طرح شناخته شد.

اما طرح شفافیت آرا نمایندگان هرگز حتی به مرحله رای‌گیری هم نرسید و پس از صرف زمان بسیار و رفت و برگشت‌های بسیار بین کمیسیون و صحن بدون سرانجام باقی ماند.

پس از آن بود که نمایندگان طرح بزرگتری را مطرح کردند. طرح شفافیت در قوای سه‌گانه.

طرحی که علاوه بر شفافیت جلسات مجلس، خواستار شفافیت جلسات هیات دولت و حتی مجمع تشخیص مصلح نظام نیز شده بود.

اما این طرح با ایراداتی از سوی شورای نگهبان و همچنین مجمع تشخیص مصلحت روبرو شد. پس از بازگشت به مجلس، دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت تامین نظر شورای نگهبان تعدادی از مواد طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها را اصلاح کردند و برخی از این مواد برای اعلام نظر به مجمع تشخیص نظام جهت بررسی عدم مغایرت با سیاست‌های کلی نظام ارجاع شد.

درحالی‌ که چیزی تا انتخابات دور جدید مجلس باقی نمانده است، مشخص نیست بالاخره وعده‌ای که بسیاری از نمایندگان مجلس با آن رای‌ جمع کردند، به سرانجام خواهد رسید یا تبدیل به شعاری دیگر برای انتخابات بعدی خواهد شد.

ارسال نظر: