جزیره‌فروشی یا قلم‌فروشی؟

اعاده‌ی حیثیت اصلاح‌طلبان از براندازان تجزیه‌طلب

کدخبر: 2376551

اگرچه اصلاح‌طلبان توانستند در مقابل اتهام دیرینه‌ی سازش‌کاری خوراکی برای حمله به رقیب سیاسی خود پیدا کنند، اما خوراکی مناسب برای رهبران شورش تجزیه‌طلبانه‌ی پاییز و زمستان 1401 نیز فراهم آوردند تا از خود اعاده‌ی حیثیت کنند.

نسیم آنلاین؛ روح الله اکبری: آیا کیش و قشم و خوزستان به فروش می‌رسد؟ این سؤالی است که در پی انتشار بخشی از سخنان «سجاد پادام»، مدیر کل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار به‌وجود آمده است. پادام در سخنانی در بهمن 1401 که دوشنبه‌ی این هفته توسط پایگاه خبری- تحلیلی «نود اقتصادی» منتشر شد گفته است: «ما که 300 هزار شهید دادیم که یک وجب از خاکمان را از دست ندهیم به آنجایی برسیم که مجبور شویم کیش بفروشیم، قشم بفروشیم، خوزستان بفروشیم. تجربه‎‌ای که یونان طی کرده. فکر می‌کنم یونان حدود صد تا جزیره فروخت.» سخنان هشدارآمیز پادام درباره‌ی بحران صندوق‌های بازنشستگی اما بازخورد متفاوتی در رسانه‌ها داشت، تا آنجا که سخن او درباره‌ی وضعیت حاد ناترازی منابع در این صندوق‌ها، به فروش خاک ایران ترجمه شد. اما معنای این سخنان چگونه به یک‌باره عوض شد؟

پایگاه خبری تحلیلی «نود اقتصادی» 11 اردیبهشت‌ماه این بخش از سخنان پادام را در کانال تلگرامی خود با تیتر «به‌زودی مجبوریم کیش، قشم و خوزستان را بفروشیم تا بتوانیم حقوق بازنشستگان را بدهیم» برای اولین بار منتشر کرد. 12 اردیبهشت‌ماه پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» فیلم سخنان پادام را با تیتری مشابه به تیتر نود اقتصادی منتشر کرد. بعد از ظهر این روز اما «مصطفی فقیهی» صاحب‌امتیاز این رسانه، در توییتی روی فیلم سخنان پادام نوشت: «اندیشه‌ی حقیقی #بدیم_بره را در رفتار و منش دولت انقلابی و مدیران نخبه‌اش جستجو کنید!»

1

این اظهار نظر مدیر رسانه‌ی انتخاب، به‌عنوان اولین رسانه‌ای که بعد از نود اقتصادی سخنان پادام را پوشش داد، نشان‌دهنده‌ی نیت این رسانه از پوشش این خبر است. به‌عبارتی به‌نظر می‌رسد انتخاب اگرچه همان محتوای اولیه‌ی منتشرشده را منتشر کرده است، اما هدفی متفاوت را دنبال می‌کرده: انتشار موجی رسانه برای پدید آوردن با مضمون «خاک‌فروشی مدیران دولت رئیسی.» راه انداختن این موج، فرصتی مناسب برای اصلاح‌طلبان است تا درمقابل اتهام همیشگی خودباختگی و غرب‌زدگی، به جناح مقابل حمله کنند. کاری که فقیهی با پیش‌کشیدن موضوع برخی مخالفت‌ها با برجام و اتهام سازش‌کاری نسبت به اصلاح‌طلبان از طرف مخالفین برجام در توییت خود انجام داد. حالا مخالفان برجام، خود متهم به وطن‌فروشی هستند. این خط رسانه‌ای توسط دیگر رسانه‌ها و برخی شخصت‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب نیز دنبال شد.

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت روحانی روز سه‌شنبه در کانال تلگرام خود نوشت: «از حرفِ «دیپلماسی عزتمندانه» رسیدند به «فروش جزایر»؟» عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت خاتمی نیز همان روز در توییتر خود نوشت: «فروش «سرزمین» برای جبران ناکارآمدی «ناشایستگان»!» محمدعلی ابطحی، سیاست‌مدار اصلاح‌طلب و مسئول دفتر خاتمی در دولت اول او نیز در توییتی نسبت به سخنان پادام واکنشی مشابه داشت.

5

روزنامه‌های اصلاح‌طلب «آرمان امروز»، «مردم‌سالاری»، «آرمان ملی» و «تعادل» بخشی از صفحه‌ی اول خود در روز چهارشنبه را با تیترهایی مثل «جزیره‌فروشی برای بازنشستگان»، «فروش قشم و کیش و خوزستان برای پرداخت مطالبات بازنشستگان» و «ماجرای جزیره‌فروشی» به سخنان پادام اختصاص دادند. 

2

3

4

در روز چهارشنبه برخی دیگر از شخصیت‌های رسانه‌ای اصلاح‌طلب نیز وارد میدان شدند. محمد فاضلی و عباس عبدی در این روز از جمله اصلاح‌طلبانی بودند که در توییتر خود نسبت به سخنان پادام واکنشی مشابه و هماهنگ با رسانه‌های اصلاح‌طلب نشان دادند.

6

اما دامنه‌ی این موج رسانه‌ای از اصلاح‌طلبان فراتر رفت. شخصیت‌ها و رسانه‌های معاند و برانداز خارج‌نشین نیز به این موج پیوستند. بار دیگر اصلاح‌طلبان پاس گلی عالی به رهبران و رسانه‎‌های برانداز دادند. «ایران‌اینترنشنال»، «بی‌بی‌سی»، «یورونیوز»، «رادیو زمانه»، «من‌وتو» و «آواتودی» از جمله رسانه‌های براندازی بودند که آنچه مصطفی فقیهی، صاحب‌امتیاز انتخاب در توییت خود بیان کرده بود را تکرار کردند. علی کریمی، یاسمین پهلوی، ابراهیم حامدی (ابی)، شاهین نجفی، پوریا زراعتی و مسیح علی‌نژاد از جمله شخصیت‌های رسانه‌ای براندازی بودند که نسبت به سخنان پادام واکنشی مشابه با اصلاح‌طلبان نشان دادند. مسیح علی‌نژاد نوشت:

«جمهوری اسلامی که عملا مدتهاست ایران را مستعمره چین و روسیه کرده است حالا دارد  فروختن خاک ایران را سبک‌ و سنگین می‌کند. این آرزو را که یک وجب از این خاک را بدهید تا بتوانید چند صباحی بیشتر حکومت کنید با خود به گور خواهید برد.»

پوریا زراعتی نیز سخنان پادام را با طرح نمایندگان «کنست» رژیم صهیونیستی برای حمایت از تجزیه‌ی ایران مقایسه کرد و گفت ‌به‌جای توجه به آن طرح، به صحبت‌های مدیرکل بیمه‌های اجتماعی جمهوری اسلامی بپردازید.

حالا بار دیگر رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب با قلب واقعیت برای گرفتن انتقام از رقیب سیاسی خود، موجی از دروغ و شایعه به راه انداخته‌اند که بستری برای استفاده‌ی همه‌ی رسانه‌های معاند و برانداز خارجی برای حمله‌ی مجدد به جمهوری اسلامی پدید آورد. اگرچه اصلاح‌طلبان توانستند در مقابل اتهام دیرینه‌ی سازش‌کاری خوراکی برای حمله به رقیب سیاسی خود پیدا کنند، اما خوراکی مناسب برای رهبران شورش تجزیه‌طلبانه‌ی پاییز و زمستان 1401 نیز فراهم آوردند تا از خود اعاده‌ی حیثیت کنند. این اولین پاس گل اصلاح‌طلبان به دشمنان این کشور در ماه‌های اخیر نبود، اما آیا می‌توان امیدوار بود که آخرین باشد؟

ارسال نظر: