تأکید رئیس دولت و مجلس بر همدلی قوا

کدخبر: 2378826
خبرنگار:

در نشست بین دولت ومجلس، رؤسای دو قوه بر همدلی و همکاری بین دولت و مجلس به عنوان یک ضرورت و وظیفه تأکید کردند.

نسیم‌آنلاین: دیروز سه‌شنبه چهاردهم آذر نشست مشترک میان دولت و مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این نشست که به علت هفتۀ مجلس برگزار شده بود رئیس‌جمهور، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، با اشاره به اینکه جلسۀ امروز دولت و مجلس مبارک بوده، بر اهمیت تبادل نظر میان این دو قوه تأکید و تصریح کرد: «مسئولیت همۀ ما مشترک بوده و بر یک کشتی سوار هستیم و قضاوت مردم نیز همین‌طور خواهد بود. اگر موفقیتی در کشور ثبت شود به نام همه ثبت خواهد شد و اگر کاستی وجود داشته باشد از همۀ مسئولان توقع خواهند داشت. نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه مورد سؤال مردم قرار می گیرند و ما نیز هنگامی که در مراکز استان‌ها حاضر می شویم همواره این سؤال‌ها مطرح می شود. مردم خوبی‌ها را می بینند و اقدامات مثبت موجب تقدیر و تشکر آن‌ها بوده و کاستی‌ها نیز آن‌ها را رنج می‌دهد. تمام تلاش دولت و مجلس باید رفع کاستی‌ها و نیازهای مردم باشد.»

وی با بیان اینکه حسرت اختلاف میان دولت و مجلس را به دل دشمنان می‌گذاریم، افزود: «الگوی مناسب بین دولت و مجلس همراهی و هماهنگی است. این بدین معنا نیست که نماینده انتقاد نکند، چراکه نقد مصلحانه به دولت کمک هم می‌کند. بارها اعلام کردیم نقد منصفانه حتماً به اصلاح می‌انجامد. نقد منصفانه را باید پذیرا بود و حتماً می تواند تأثیرگذار باشد. بسیاری در سر می‌پرورانند که چالشی بین دو قوه مطرح شود تا بگویند این‌ها با هم دچار اختلاف شدند. ممکن است جایی اختلاف نظر باشد اشکالی ندارد با گفت‌وگو و تعامل بسیاری از مسائل حل می‌شود. مصمم هستیم کار مردم را به عقب نیندازیم و مشکلات مردم را خوب بشناسیم، خوب پی‌گیری کنیم و به نتیجه برسانیم. امروز هم ارادۀ دولت و مجلس همین است.»

رئیسی گفت: «طبیعتاً اولویت‌ها مورد توجه همۀ ماست در مواردی که تشخیص دولت، در میدان این است که امری فوری وجود دارد و باید با کسب مجوز از مجلس کار ادامه پیدا کند، برای چنین شرایطی قانون اساسی «فوریت» را پیش‌بینی کرده است؛ هم دو فوریت را پیش بینی کرده هم سه فوریت را، چراکه در امور اجرایی ممکن است مجری با تنگنا و مشکلی مواجه شود و این فوریت‌ها برای برون رفت از تنگناهاست.»

رئیسی در مورد فرمانداران و استانداران تصریح کرد: «دولت مجری انتخابات است، ناظر انتخابات شورای نگهبان است، کسانی که صلاحیت‌ها را بررسی می‌کنند هیئت‌های اجرایی هستند و نهایتاً هیئت‌های نظارت هستند. بخشداران، فرمانداران و استانداران دخالتی در مورد صلاحیت افراد نباید داشته باشند داوطلبی هم اگر اعتراض دارد به مبادی ذی‌ربط مراجعه کند. در دولت هم اعلام کردیم اصل بر صلاحیت است.»

در این نشست همچنین دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور عنوان کرد: «امروز همدلی و همکاری بین دولت و مجلس یک ضرورت و وظیفه‌ای است که خواست رهبر معظم انقلاب و مردم در شرایط و مشکلات امروز نیز می‌باشد و البته همینطور هم است و حتماً کسانی هستند که دوست داشته باشند اختلاف سلیقه و مباحثۀ کارشناسی را به اختلاف میان قوا تبدیل کنند.»

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: «هرگز چنین چیزی(اختلاف میان قوا) در جبهۀ انقلاب اتفاق نخواهد افتاد چرا که ما وظیفه‌ای جز این نداریم که به آن عمل کنیم. از سوی دیگر هم دوستان من در مجلس شاهد هستند که این موضوع را وظیفۀ دینی و اخلاقی خود در مجلس می‌دانم.»

ارسال نظر: