منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت:

مجلس یازدهم کارنامه قابل دفاعی ندارد

کدخبر: 2378926
خبرنگار:

اولین برنامه از سری گفت‌وگوهای نسیم‌آنلاین با موضوع انتخابات با منوچهر متکی به عنوان سخنگوی شورای وحدت صورت گرفت.

نسیم‌آنلاین: با نزدیک شدن به انتخابات اسفند ماه امسال سؤالی که ذهن فعالان سیاسی را مشغول به خود کرده است مشارکت مردمی در انتخابات است. بسیاری از کارشناسان معتقدند در انتخابات پیش‌رو مشارکت مردمی روند نزولی خود را طی خواهد کرد و علت این امر را نارضایتی مردم از مسئولین و ناامید شدن مردم نسبت به مجلس می‌دانند. نسیم آنلاین در نظر دارد تا از خلال گفتگو با فعالین سیاسی به بررسی نظرگاه آنان و افق گشایی سیاسی که هر یک ارائه می‌دهد، بپردازد. در اولین بخش با منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت به گفتگو پرداختیم.  

نسیم‌آنلاین: در دو انتخابات قبلی با کاهش مشارکت مردمی مواجه بودیم. تحلیل‌های متفاوتی از کاهش مشارکت ارائه شده است. صورت‌بندی شما از بحث کاهش مشارکت چیست و دلایل کاهش مشارکت چه می‌دانید؟

خوشحالم که در خدمت دوستان جوان و پرانرژی نسیم‌آنلاین هستم و امیدوارم در آستانۀ دهۀ دوم فعالیت‌هایتان پربارتر از دهۀ نخست تأثیر گذار باشید.

مهمترین موضوع سیاسی کشورمان در این ایام انتخابات است. رخداد مهمی که آخر سال رقم می‌خورد. در بحث انتخابات چهار مولفۀ موثر هستند. مسئولین، نامزدها، مردم و احزاب. این‌ها انتخابات را در واقع عملیاتی کرده و به ثمر می‌رسانند. برای کسانی که به دموکراسی و نقش مردم در تعیین سرنوشتشان اعتقاد دارند، مشارکت مردم در انتخابات، عامل مهمی است.

مشارکت‌ چه در دنیا و چه در ایران فراز و نشیب‌هایی داشته است. مثلاً در انتخابات کنگرۀ آمریکا که شش ماه پیش برگزار شد، سی درصد واجدین رأی در آن شرکت کردند. معنایش این است که هفتاد درصد مردم شرکت نکردند یا در انتخابات پارلمان اروپا در سال 88 که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شد، در حالی که ما در ایران 85 درصد مشارکت مردمی را داشتیم در برخی از کشورهای اروپایی با زیر 25 درصد مردم نمایندگانشان را برای پارلمان اروپا انتخاب کردند.

در رابطه با کشوری مثل ایران، مشارکت از زاویه‌های مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نگاه ایجابی بررسی می‌شود که مردم چقدر پایبندی به نظام دارند و در تعیین سرنوشت‌ خود شرکت می‌کنند. از منظر دشمن مسئله این است که چقدر می‌شود از این مشارکت کم کرد تا حربۀ تبلیغاتی علیه نظام پیدا کنند.

در مقاطع مختلف، مشارکت‌های متفاوتی را در انتخابات مجلس، ریاست جمهوری، خبرگان و شوراها داشتیم. هیچ وقت پایین‌تر از پنجاه درصد نبود. در دو انتخابات گذشته این اتفاق افتاد. ما در  1398 و 1400، 43 درصد و 48 درصد مشارکت مردم را داشتیم. در واقع یک رکورد منفی زیر پنجاه درصد را زدیم که سر و صدای زیادی ایجاد کرد.

سال گذشته و در دوره ریاست اینجانب در خانۀ احزاب، نشست ویژه‌ای تحت عنوان آسیب‌شناسی دو انتخابات گذشته برگزار کردیم. دلایل مختلفی به عنوان آسیب برای آن ذکر گردید که هشداری برای مشارکت مردم در انتخابات بود.

دو عامل مهم در کاهش مشارکت از نظر شرکت‌کنندگان، رویکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها و عدم رضایت مردم از عملکرد دولت در حل مشکلاتشان اعلام شد. برای بالا رفتن مشارکت مردم در انتخابات عواملی مؤثرند، همانگونه که در کاهش این مشارکت عواملی وجود دارد. 

مسئولین و احزاب دو محور موثر در ترغیب مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی هستند. مسئولین وظایف اجرایی و نظارتی دارند و نقش ترغیب مردم و معرفی نامزدهای مناسب بر عهدۀ احزاب و جریان‌های سیاسی است.

سوابق و شخصیت نامزدها، توان ایجاد ارتباط با مردم ‌و پای‌بندی آن‌ها به قوانین از عوامل برگزاری یک انتخابات سالم و حضور مردم است.

عامل مهم دیگری که در مشارکت چشمگیر مردم درانتخابات مؤثر است، عملکرد دولت‌ است. به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری. بر همین اساس در دو انتخابات گذشته که در دولت قبلی اتفاق افتاد، مردم از دولت رضایت نداشتند .

یکی از جاهایی که مردم می‌توانند نارضایتی‌ و عصبانیت‌شان را بروز دهند پای صندوق‌های رأی است . باید توجه داشت که مردم عقد اخوت با کسی نبسته‌اند. دولت‌ها می‌آیند و می‌روند. اگر رضایت از یک دولتی داشته باشند، پاسخ مردم مثبت است. ما در بعضی از انتخابات‌ها دور دوم مشارکت مردم در انتخابات، به مراتب بالاتر از دور اول بوده است. چند مورد از انتخابات، این گونه بوده است. این می‌تواند نشان دهندۀ رضایت مردم از دولت‌ها باشد.

اما فضای انتخاباتی که پیش‌روی ماست تلقی عمومی آن است که تنور انتخابات هنوز داغ نشده است. اولین گام ثبت‌نام بود که مدتی قبل پیش‌ثبت‌نام و پس از آن ثبت‌نام نهایی انجام شد. اگر چه دو مرحله‌ای کردن ثبت‌نام فوایدی داشت اما هیچکس نفهمید چه کسانی ثبت‌نام کرده‌اند. الان کمتر از نود روز تا انتخابات فرصت باقی است ولی هنوز جامعه نمی‌داند که چه کسانی ثبت‌نام کرده‌اند. اگر این سکوت ادامه پیدا بکند تازه بعد از پانزده دی معلوم می‌شود که چه کسانی تأیید نهایی شدند و بعدش هم تبلیغات شروع می‌شود.

به نظر من اعلام اسامی ثبت‌نام شدگان هیچ اشکالی ندارد. خود این می‌تواند یک کنجکاوی، یک شور و شعفی را برای مردم به وجود بیاورد. درگذشته نامزدها به وزارت کشور و فرمانداری‌‌ها مراجعه و ثبت‌نام می‌کردند. رسانه‌ها اخبار ثبت‌نام‌ها را لحظه‌ای منتشر می‌کردند. الان با منسوخ شدن آن رویه وزارت کشور اطلاع‌رسانی کند. این اشکال به مسئولین وارد است.

متأسفانه یکی از جریانات سیاسی با استفاده از رانت سیاسی توانست اسامی ثبت‌نام‌شدگان را پیدا و با هدف بهره‌‌برداری‌ حزبی برایشان پیامک بفرستد. خوب این اخلال در روند انتخابات است و وزارت کشور باید پاسخگو باشد. به نظر من اعلام اسامی ثبت‌نام‌شدگان منع قانونی ندارد.

نسیم‌آنلاین: اگر ما بخواهیم روی همان سه ضلع تمرکز کنیم، یکی از ضلع‌ها مردم هستند. تصویری که مردم از مجلس دارند، تصویر مناسبی نیست و معتقد هستند که ما بارها در انتخابات شرکت کرده‌ایم ولی آن تغییر در وضع موجود اتفاق نیفتاده است و مجلس نتوانست آن کار را انجام بدهد. یعنی مردم چنین تصویری از مجلس در ذهنشان به جا مانده است. شما این تصویری که در ذهن مردم است را چقدر در مشارکت تأثیرگذار می‌دانید؟ و اینکه به نظر شما این تصویر واقعی است؟

در انتخابات مجلس قطعاً تصویری که در ذهن مردم از عملکرد مجلس کنونی یا مجالس قبلی وجود دارد در حضور آنان پای صندوق‌های رأی تاثیر مستقیم دارد. ما دوره‌های مختلفی از مجالس را داشتیم. در مورد مجلس کنونی یعنی مجلس یازدهم یک بحث مربوط به مواضع این مجلس است، به لحاظ مواضع سیاسی و ورود به برخی از مباحث مبتلا به جامعه، خوشبختانه مجلس یازدهم عنوان مجلس انقلابی را گرفته است.

این عنوان دوبار از سوی مقام معظم رهبری بیان شده است. از نظر کارشناسی هم بنده همین را می‌گویم که مجلس به لحاظ مواضع انقلابی است.

اما در حوزه عملکردی باید از جامعه تصویربرداری کنیم. بنده از این منظر اظهار کردم که مجلس یازدهم کارنامۀ قابل دفاعی ندارد. در دیدار با برخی از دوستان نمایندۀ فعلی به این مسئله اشاره کردم و گفتم: «شما سه سال و اندی است در مجلس هستید. در این مدت بیش از بیست هزار تومان به قیمت دلار اضافه شده است. در این مدت در برابر گرانی‌های افسار گسیخته‌‌ای که وبال کشور شده، نتوانستید دو ریال از قیمت‌ها را پایین بیاورید و کماکان روند صعودی دارد.» در جدیدترین نظرسنجی‌ها نرخ مشارکت مردم برای انتخابات پیش‌رو درصد پایینی است و پرسیدم آیا مردم از مجلس راضی هستند؟ آیا فرقی بین دولت و مجلس قائلند؟ بصورت ضمنی مطالب بنده را تایید کردند. گفتم: «اگر فضا این است، متکی هم  این حرف را نمی‌زد شما می‌بایست کسی را پیدا کنید که این حرف را بزند.»

برخی معتقد هستند ما این مجلس را ساماندهی کردیم، نیروهای مومن، نیروهای انقلابی، ما این محورها را قبول هم داریم. اما آیا توانستند آن تصویر مثبت را ایجاد کنند؟ مثلاً در مورد نمایندگان تهران از مردم تهران  بخواهید نام پنج نفر از نمایندگان را ببرند خوب نمی دانند. چرا؟ برای اینکه سازوکاری برای ارتباط نمایندگان تهران با مردم تهران، تعریف نشده است.

نسیم‌آنلاین: شما معتقد هستید که این تصویر از عملکرد ضعیف نمایندگان مجلس حاصل شده است؟

از عملکرد مثبت نداشتن در ارتباط با فوری‌ترین مشکلات مردم حاصل شده است. گرانی‌ها را نمی بینند؟

نسیم‌آنلاین: خود مجلس از نظر شما از لحاظ جایگاهی و ساختاری هنوز می‌تواند تاثیرگذار باشد؟ چون برخی از کارشناسان می‌گویند جایگاه مجلس به لحاظ ساختاری ضعیف بوده که نماینده‌ها هم نتوانستند کاری بکنند.

آن یک بحث ساختاری در نظام است و مقولۀ دیگری است. اما همین مجلس سه تا وظیفه دارد.

یک. قانون‌گذاری (برسی طرح‌ها و لوایح)

دو. انتخاب وزرا و سایر انتخاب‌ها

سه. نظارت بر اجرای قوانین

مجلس کنونی برای انتخاب وزرا اصلا نمره خوبی ندارد. چرا؟ برای اینکه در یک فاصله کوتاه و قبل از پایان دوره دولت، چهار تا پنج وزیر تغییر می‌کنند و این نشان‌دهندۀ آن است که در انتخاب اولیۀ آنها دقت لازم نشده است. ما ابتدا این نقد دلسوزانه را متوجه شخص آقای رئیسی که برای انتخاب ایشان بسیار کار کردیم می‌دانیم.

آقای رئیسی در سال 1396 نامزد ریاست جمهوری بود و برای اولین بار در ایران، به عنوان یک نامزد برنده نشده، شانزده میلیون رأی آورد. در حالی که بعضی از رؤسای جمهور سابق با 10-11 میلیون رأی رییس جمهور شدند. ایشان می‌دانست که به احتمال قوی در 1400 دوباره می‌آید و یا او را می‌آورند. در این چهار سال ایشان می‌باید حداقل ۱۰ نفر را به عنوان وزرای دولت خود شناسایی و ارزیابی شده در آستین خود می‌داشت.

الان عمده‌ترین مشکل اقتصاد است و در حوزۀ اقتصاد، مصیبت گرانی افسار گسیخته‌ای است که در کشور وجود دارد. دیگر کشورها هم با گرانی مواجه می‌شوند. چکار می‌کنند؟ اتاق فکر تشکیل می‌دهند. صاحب‌نظران را دعوت می‌کنند. راهکار برون‌رفت پیدا می‌کنند. مصوب می‌کنند. عمل می‌کنند. تا از آن وضعیت عبور کنند.

زمانی برزیل با اجرای توصیه‌های صندوق بین المللی پول و بانک جهانی از بدهکارترین کشورهای دنیا شد. مسئولین برزیلی بررسی کردند و با رویکرد بومی راهکار مناسب را پیدا کردند و امروز به عنوان یکی از اقتصادهای جدی دنیا و یکی از اعضای مهم بریکس کنش‌گری می‌کنند. بنابراین ما مشکل اقتصادی داریم. بخشی به مسائل کلان ساختاری و زیرساخت‌ها مربوط می‌شود و بخش دیگر به معیشت و زندگی روزمره مردم. وقتی توازن بین درآمد و هزینه‌های مردم نباشد ‌و افزایش بی‌حساب قیمت‌ها این فاصله را بیشتر کند خروجی آن نارضایتی مردم است. 

بر این اساس در آغاز سال جاری، مقام معظم رهبری «مهار تورم» را شعار سال و تحقق آن را مطالبه نمودند. متاسفانه تا شهریور اقدام جدی صورت نگرفت. در دیدار هیأت دولت با مقام معظم رهبری پس از گزارش مفصل دکتر رئیسی از کارهای دولت مقام معظم رهبری فرمودند:«شما غبار این گرانی را کنار بزنید تا مردم کارهای شما را ببینند». یعنی چی؟ یعنی اگر مردم در زندگی روزانه مشکل داشته باشند سدسازی و دیگر برنامه‌هایتان را نمی‌بینند.

چه کسی مسئول این اوضاع است؟ تیم اقتصادی دولت. دیروز آقای رییس جمهور گفتند «سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی را برای مردم توضیح بدهید» کاری که تیم اقتصادی دولت متأسفانه به درستی انجام نداده است. اگر تیم اقتصادی در مدت باقیمانده تا انتخابات نتواند رضایت مردم را کسب نماید باید جای خود را به تیم دیگری بسپارد. البته در 2-3 ماهه اخیر، دولت اقداماتی را شروع کرده، یک ثبات نسبی در قیمت ارز ایجاد شده و در حوزۀ مسکن یک کارهایی دارد می‌کند و برخی موارد دیگر که قابل تقدیر است.

نسیم‌آنلاین: با توجه به وضعیت موجود مجلس و چیزی که از دولت توصیف کردید، وضعیت برای مردم آنچنان مطلوب نیست. با هدف افق‌گشایی سیاسی از نظر شما چگونه می‌توانیم این وضعیت را اصلاح کنیم؟

ببینید کسی که نامزد می‌شود برای انتخابات مجلس، کسانی و یا احزابی از او حمایت می‌کنند. کسانی کمک مالی وتبلیغاتی می‌کنند و نهایتاً مردمی به او رأی می‌دهند و نمایندۀ مردم می‌شود. وقتی که وارد مجلس شد ارتباط او با عقبه‌اش قطع می‌شود. احساس می‌کند که خودش باید در طرح‌ها و لوایح و انتخاب وزرا تصمیم بگیرد. این غلط است. ما متأسفانه نظام حزبی نداریم. در کشورهایی که نظامشان پارلمانی است، احزاب در انتخاب نمایندگان ‌نقش دارند. وقتی نمایندگان‌شان در مجلس اکثریت پیدا کردند، نخست وزیر را انتخاب می‌کنند و نسبت به عملکرد دولتی که حزب اکثریت یا ائتلاف اکثریت آن را تشکیل می‌دهد پاسخگو هستند.

ما در کشورمان این را نداریم. حزب در کار تشکیلاتی در حوزه‌های اقتصاد، سیاست، فرهنگ، سیاست خارجی و دیگر امور کشورداری برنامه‌ریزی می‌کند همانند یک دولت در سایه. اما الان یک کار مبتنی بر خرد جمعی، رایزنی و تصمیم‌گیری جمعی در مجلس وجود ندارد.

راه‌حل چیست؟ راهکار شورای وحدت این است که اگر این مجموعه‌ موفق به کسب کرسی‌هایی در مجلس شود از فردای ورود به مجلس با تشکیل گروه سیاسی، شورای وحدت کار جمعی خود را در مجلس شروع می‌کند. این گروه (فراکسیون) سه وظیفه دارند.

یک. بررسی طرح‌ها و لوایح

دو. رأی به وزرا و دیگر انتخاب‌ها

سه. پیگیری وظیفۀ نظارتی مجلس

نسیم‌آنلاین: برای این مسئله سازوکار حزبی خاصی مد نظرتان است؟

سازوکار آن باید در داخل مجلس تدوین شود. مثلاً در حوزۀ انتخابیۀ تهران بزرگ که 30 نماینده دارد. جالب است بدانید برخی از نمایندگان فعلی دیگر شهرستان‌ها می‌خواهند نامزد انتخابات در تهران بشوند. چرا؟ چون فکر می‌کنند 30 نمایندۀ تهران الزام به پاسخگویی به مردم ندارند.

شورای وحدت در صورت کسب کرسی‌های تهران هر نماینده را مسئول یکی از مناطق سی‌گانۀ تهران می‌نماید. در آن یک هفته‌ای که مجلس برای سرکشی نمایندگان به حوزۀ انتخابیه تعطیل می‌شود نمایندگان تهران باید در محل شهرداری، فرهنگسرا و یا مساجد منطقه خود رفته و در گفتگو با مردم در جریان مطالبات آنها قرار گیرد.

نسیم‌آنلاین: به عنوان سخنگوی شورای وحدت، تحلیل‌تان راجع به ائتلاف‌های پیش‌رو در انتخابات چیست؟ سازوکار انتخاباتی و تشکیلات سیاسی خودتان را هم کمی جزئی‌تر توضیح بفرمایید.

در مورد فعالیت‌های انتخاباتی شورای وحدت که یکی از مجموعه‌های مسمی به اصولگرایی است؛ بیش از سه سال قبل یعنی شهریور 1399 تأسیس گردید. مؤسسین تشکیل‌دهنده شورای وحدت حدود ۴۰ حزب و تشکل سیاسی در قالب ۵ جبهه و حدود ۲۰ قشر اجتماعی و روحانیت می‌باشند و طی نامۀ رسمی به وزارت کشور اعلام و نزد کمسیون مادۀ ۱۰ احزاب ثبت شده است.

برنامۀ اساسی و مستمر شورای وحدت، انسجام تشکیلاتی نیروهای ارزشی و ولایی در سطح ملی و همۀ استان‌های کشور است. در این رویکرد اندیشه‌های تشکیلاتی شهید بهشتی در تأسیس حزب جمهوری اسلامی مد نظر و چراغ راه است. هم اینک در بسیاری از استان‌ها پارلمان شورای وحدت به تعداد بیش از ۵۰ نفر متشکل از احزاب، اقشار و روحانیت تشکیل شده و شورای مرکزی وحدت استان را به تعداد ۲۱ نفر برگزیده‌اند.

از نظر محتوایی، شورای وحدت سرفصل‌های اساسی موضوعات کشورداری در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی را احصا و کارگروه‌های تخصصی آن ها را مورد بررسی قرار می‌دهند. این بررسی‌ها براساس مبانی اسلام، آموزه‌های امامین انقلاب، قانون اساسی ‌و اندیشه‌های صاحب‌نظران می‌باشد. هدف از این بررسی‌ها رسیدن به نظر اجماعی در هر موضوع می‌باشد.

فعالیت دیگر شورای وحدت حضور و ایفای نقش فعال در مناسبت‌ها ‌و عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی کشور است. انتخابات یکی از مهمترین این عرصه‌هاست. نقش منحصر به فرد شورای وحدت در اولین انتخابات بعد از تشکیل این شورا در ۱۴۰۰ و برگزیده شدن جناب آقای رئیسی برای همگان روشن و آشکار است.

شورای وحدت از سه ماه پیش برای انتخابات مجلس دوازدهم و خبرگان رهبری در یازدهم اسفند سال جاری آرایش انتخاباتی گرفته است. به همۀ استان‌ها اعلام کردیم که نماینده‌های فعلی را ارزیابی و نامزدهای جدید را بررسی و براساس گفتمان شورای وحدت و شاخص‌های مقام معظم رهبری کسانی را که از صلاحیت لازم برخوردارند انتخاب و معرفی نمایند.

گفتمان‌ شورای وحدت بر سه مؤلفه استوار است؛ مردم محوری، گام دوم و تحول‌خواهی. نگاه شورای وحدت به مردم برگرفته از نگاه امام راحل(ره)، رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی است. آن بزرگان مردم را یکپارچه می‌دیدند و آن‌ها را شقه شقه نمی‌کردند و روابطشان با مردم دوطرفه بود. معتقدیم اگر نگاه و تعامل‌ ما با مردم درست باشد، مردم تعامل‌ درستی با ما می‌کنند.

نگاه و تعامل شورای وحدت با دولت سیزدهم بر سه پایۀ حمایت، مشاوره (اگر بخواهند) و نقد منصفانه و صریح قرار دارد. هیأت عالی شورای وحدت پانزده نفر هستند. بلوک‌های حزبی، نمایندگان اقشار (رزمندگان، هیئات‌ مذهبی، دانشجویان، اساتید، جوانان)، روحانیت و نمایندگان بانوان.

رئیس ستاد انتخابات مرکزی کشور و رئیس ستاد ‌انتخابات تهران بزرگ مشخص شدند. رؤسای ستاد انتخابات شورای وحدت استان‌ها به زودی منصوب می‌شوند. بررسی نامزدهای شورای وحدت در تهران و استان‌ها دی ماه آغاز و تا پایان دی‌ ماه نتایج اولیه به هیأت عالی منعکس می‌شود.

در خصوص پرسش شما پیرامون اتحاد احتمالی جریان‌های ولایی و اصولگرا، کار ما در حال حاضر بررسی و تنظیم فهرست مستقل شورای وحدت است. در دو ماه آینده با توجه به شرایطی که در آن قرار می‌گیریم بررسی و تصمیم‌گیری می‌کنیم.

یعنی اگر شرایط اقتضا داشت نیروهای اصولگرا با هم رقابت می‌کنند اما اگر آرایش صحنۀ انتخابات تولید نگرانی کند فرآیند تفاهم برای رسیدن به فهرست مشترک جدی می‌شود.

اخیراً هیأت عالی شورای وحدت مصوب کرد که  با جریان‌های اصولگرا گفتگوهایی را آغاز نماید. خوشبختانه این رویکرد با استقبال مواجه شده است در صورت توافق انشاالله در آینده تحولات در این زمینه را به مردم عزیزمان گزارش خواهد شد.

نسیم‌آنلاین: فکر می‌کنید که امکان دارد که افق گشایی سیاسی رخ بدهد و در انتخابات اخیر ما بتوانیم هم  مشارکت را داشته باشیم و هم تشکیلات خودتان بتواند نقش آفرینی جدی بکند؟

احزاب در معرض یک آزمایش مهم هستند. آن‌ها از نظام مجوز می‌گیرند که فعالیت سیاسی کنند. در موقع انتخابات نمی‌توانند بگویند انتخابات را تحریم می‌کنیم یا در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. این خلاف فلسفه وجودی یک حزب است و می‌تواند موجب لغو مجوز آن حزب بشود. بنظر می‌رسد عموم احزاب فارغ از گرایشات سیاسی خود را برای ورود به کارزار انتخابات آماده می‌کنند.

در مورد افق گشایی سیاسی و مشارکت خوشبختانه اغلب نظرسنجی‌ها روند رو به افزایشی را در میزان مشارکت مردم نشان می‌دهد که امیدبخش است. اعلام مواضع اصلاح‌طلبان نشان از تصمیم نهایی آنها در انتخابات است. آنان بهترین تصمیم سیاسی خود را گرفتند. این خبر خوبی است و البته بر میزان مشارکت تاثیرگذار است.

مجلس در این مدت کوتاه باقیمانده کار خاصی نمی‌تواند انجام دهد. اما دولت چند وظیفۀ مهم برای کمک به گرم شدن فضای انتخابات دارد.

اول اینکه راحت‌تر و صمیمی با مردم حرف بزند. آقای رئیسی در سفر به کهگیلویه و بویراحمد برای اولین بار از کلمۀ مردم‌آشنای گرانی استفاده کرد. مردم مدت‌هاست گرانی را با پوست و گوشت خود لمس می‌کنند. حتماً آقای رئیسی هم لمس می‌کند. مشکل مردم را بیان کنید، نگاه‌ و برنامه‌تان را برای مردم توضیح بدهید، دربخش‌هایی که نیازشان توسط برخی مسؤلین ناکارآمد برآورده نشد از مردم عذرخواهی شود.

این همان تعاملی است که اگر باز تعریف شود اثر خودش را می‌گذارد. برای دستیابی به راهکارهای فوری در کنترل تورم و گرانی اتاق فکرها با بسیج صاحب نظران و استفاده از تجارب دیگر کشورها چاره جویی شود.

به دلسوزان در دولت و قوه قضائیه عرض می‌کنم پر کردن فضای مجازی و اذهان مردم از اخبار اختلاس‌ها و حرام خواری‌های کلان چونان بهمن‌های مهیبی است که انتخابات را هدف قرار داده‌اند. طولانی شدن روند دادرسی‌ها و صدور حکم مزید بر علت است.

در پایان به مردم عزیز و مقاوم ایران و به نسل جوان و زمان‌شناس عرض می‌کنم، دشمنان کشور و ملت خواب‌های زیادی برای ما دیدند، جنگ داخلی، خارجی، تحریم، تهدید و راه‌های دیگر را برای براندازی تجربه کردند و شکست خوردند. اینک در حال تجربۀ آخرین راهکار هستند و آن شما مردم هستید

حرفشان این است که جمهوری اسلامی از هیچکس شکست نمی‌خورد مگر از مردم خودش و ما باید مردم را از انقلاب بگیریم. آنها حضور مردم را هدف قرار داده‌اند تا بگویند این بار ایران شکست خورد نه از آمریکا و‌دشمنانش، بلکه از مردم خودش. بیاییم این بار نیز با حضور پررنگ خود آنان را مأیوس کنیم. پس از بیرون آمدن از این کارزار مسؤلین خود را مورد خطاب قرار دهیم که باز مردم سهم خود را به اسلام، امام، رهبری، نظام و کشور پرداختند. منتظر اقدام و پاسخ شما هستیم.

ارسال نظر: