واکنش‌ها به سخنان رهبر انقلاب درمورد انتخابات پیش‌رو

کدخبر: 2378928
خبرنگار:

پس از بیانات رهبر انقلاب در دیدار با مردم کرمان، برخی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای، فضای فعلی انتخاباتی را خلاف رهنمودهای رهبرانقلاب ارزیابی کردند.

نسیم‌آنلاین: بعد از سخنان مقام معظم رهبری در روز شنبه دوم دی ماه در دیدار با مردم کرمان و خوزستان در رابطه با برگزاری هرچه پرشورتر انتخابات پیش‌رو، فعالان سیاسی و رسانه‌ای نسبت به آن واکنش‌های مختلفی نشان دادند و برخی از تعارض فضای فعلی با رهنمودهای رهبری سخن گفتند.

رهبر انقلاب در این سخنرانی اعلام داشتند: «ملت خود را برای برگزاری انتخابات به بهترین شکل یعنی همراه با چهار خصوصیت «مشارکت قوی‌ و پرشور، رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف، سلامت حقیقی و امنیت کامل آماده کند.»

ایشان همچنین افزودند: «میدان باید برای حضور جناح‌های سیاسی و گرایش‌های گوناگون سیاسی- اقتصادی-فرهنگی در مسابقۀ بزرگ انتخابات باز باشد تا همۀ دیدگاه‌ها و نگاه‌ها در این میدان فعال باشند.»

فعالان اصولگرا و اصلاح‌طلب واکنش‌های مختلفی نسبت به بیانات رهبری در رابطه با انتخابات یازدهم اسفند داشتند. در رابطه با همین موضوع روح‌الله ایزدخواه نمایندۀ فعلی مجلس با تأکید بر سخنان رهبری اعلام داشت: «متأسفانه بیش از پنج دوره است که در انتخابات مجلس «لیست واحد» در میان دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا مصطلح شده که با اصل موضوع رقابت، منافات دارد چراکه رقابت نباید بین دو لیست محدود شود که این خود ضد رقابت است.»

وی همچنین رویۀ فعلی که منجر به بایکوت شدن گرایش‌های مختلف در انتخابات می‌شود را خلاف با رویۀ مدنظر برای انتخابات پرشور دانست.

هادی بیگی نژاد نمایندۀ فعلی مجلس نیز با اشاره به بیانات رهبری و بعضی واکنش‌های صورت گرفته نسبت به آن‌، بیان کرد: «فکر نکنیم اگر هر کسی را تأیید صلاحیت کنیم منجر به افزایش مشارکت در انتخابات خواهد شد. ممکن است امروز مشارکت افزایش پیدا کند اما چهار سال دیگر چه می شود. وجود کسی که مفسد یا حامی مفسدان است، آبروی نظام اسلامی را می برد. باید بدانیم سلامت افراد در مشارکت مردم در انتخابات‌های آتی مهم است باید افراد سالم تأیید صلاحیت شوند تا بستر رقابتی سالم شکل بگیرد.»

عباس سلیمی‌نمین، فعال سیاسی اصولگرا، نیز با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب دربارۀ انتخابات، بیان کرد: «علی‌القاعده دستگاه‌های نظارتی و اجرایی بخشی از پیش نیاز مشارکت در انتخابات را رقم می‌زنند. تردیدی نیست که تکرار این تذکر از جانب رهبری به معنای ناخرسند بودن از برخی عملکردهاست.»

وحیدی وزیر کشور نیز با اشاره به بیانات رهبری اعلام کرد: «جایگاه این دو مجلس در بیانات رهبری تعیین و تببین شد و ایشان مولفۀ چهارگانه‌ای که در ابتدای سال تأکید کردند را بیان فرمودند. مشارکت پرشور، رقابت واقعی، امنیت کامل و سلامت جزو کلید واژه‌های اصلی بود که به ما یادآور شدند.»

وی همچنین افزود: «وزارت کشور هم در این زمینه مسئولیت دارد. در بحث اجرایی که به خوبی انجام می‌شود و سایر دستگاه‌ها و جناح‌های مختلف هم بیایند و در این زمینه مشارکت کنند. باید همۀ دلسوزان و فعالان اجتماعی اقتصادی و فرهنگی پا در میدان بگذارند تا شاهد مشارکت پرشور باشیم.»

وزیر کشور همچنین عنوان کرد: «در حال حاضر نیز از همۀ طیف‌های مختلف در انتخابات مجلس پیش رو نامزد وجود دارد.»

اما فعالان اصلاح‌طلب واکنش متفاوتی نسبت به بیانات رهبری داشتند و فضای فعلی و عملکرد نهادهای مختلف را خلاف رهنمودهای رهبری دانستند.

 در همین رابطه محمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به بیانات دیروز رهبر انقلاب در مورد انتخابات نوشت: «سخنان رهبری در مورد انتخابات همان بود که اول سال گفته بودند. اصحاب قدرت هیچ تلاشی برای رقابتی کردن وایجاد زمینه مشارکت و یا شنیدن سخنان مصلحان انجام ندادند. بلکه برعکس. هیئت‌های اجرایی دولت با ردصلاحیت‌های کم نظیر، مجلس با این مصوبۀ انتخابات و نوع عملکرد احتمالی شورای نگهبان و همچنین نهادهای امنیتی و انتظامی با سخت‌گیری‌های غیر ضرور، همه در خلاف این رهنمود تلاش کردند و می‌کنند تا قدرت را در اختیار خود نگهدارند.»

همچنین محمدرضا عارف سیاست‌مدار اصلاح‌طلب نیز اعلام کرد: «همانگونه که قابل پیش بینی بود برای رهبر انقلاب برگزاری انتخاباتی با مشارکت بالا و با تضمین امنیت و سلامت آن بسیار بااهمیت است که در گذشته نیز شاهد رهنمودهای ایشان به نهادهای نظارتی و اجرایی انتخابات بوده‌ایم اما متأسفانه علی‌رغم اینکه متولیان این نهادها خود را پیرو رهبری و ولایت فقیه می‌دانند اما نتیجۀ اقدامات آن‌ها در تأیید صلاحیت کاندیداها در چند انتخابات اخیر عملاً برخلاف توصیه‌های رهبری بوده است.» وی همچنین افزود: «به نظر من در درجۀ اول مخاطب اصلی سخنان مقام معظم رهبری نهادهای نظارتی امر انتخابات هستند که می توانند در چارچوب قانون زمینه را برای حضور همۀ افکار و عقاید درون نظام برای یک انتخابات رقابتی فراهم کنند. متأسفانه نهادهای اجرایی در ابتدای امر با ردصلاحیت‌هایی که انجام دادند برخلاف رهنمودهای رهبری عمل کردند و انتظار این است هیئت‌های نظارت استانی و شورای نگهبان خطای نهادهای اجرایی انتخابات را جبران کنند.»

نوری قزلجه نمایندۀ کنونی مجلس که توسط هیئت‌های اجرایی ردصلاحیت شده است با اشاره به سخنان رهبری افزود: «اتفاقاتی در برخی هیئت‌های اجرایی برای نامزدهای انتخابات مجلس افتاده بود که موجب بروز دلسردی در شور و نشاط انتخاباتی شده بود اما فرمایشات رهبر معظم انقلاب جان تازه‌ای به برگزاری انتخابات بخشید. اکنون امید داریم مسئولان امر نیز پیام این فرمایشات را دریافت کرده باشند و فضا را برای برقراری مشارکت و رقابتی سالم از سوی نامزدها و رأی دهندگان فراهم کنند.»

بعضی رسانه‌ها نیز با اشاره به این جملۀ رهبری که «مشارکت ضعیف منجر به تشکیل مجلسی ضعیف و ناتوان در رفع کامل مشکلات می‌شود و برطرف کردن مشکلات نیازمند مشارکت قوی و تشکیل مجلسی قوی است.» مجلس فعلی را به علت مشارکت پایین رخ داده در آن مجلسی ضعیف نام برده و از تغییر نظر رهبری در رابطه با مجلس یازدهم گفتند. در همین رابطه انصاف نیوز در گزارشی با عنوان «تغییر دیدگاه رهبری دربارۀ مجلس انقلابی» با یادآوری مشارکت 42 درصدی مردم در انتخابات مجلس یازدهم و با ذکر این موضوع که این میزان مشارکت ضعیف‌ترین مشارکت انتخاباتی تاریخ جمهوری اسلامی در انتخابات مجلس بوده است، از نارضایتی رهبری از این مجلس به علت همین ضعف و تغییر نظر ایشان نسبت به مجلس یازدهم که قبلاً از آن تحت عنوان مجلس قوی نام برده بودند، سخن گفت و اعلام داشت: «با نزدیک شدن به پایان کار مجلس یازدهم به نظر می‌آید که رهبری نظام از عملکرد نمایندگانی که مدعی تشکیل «مجلس انقلابی» بودند رضایت نداشته و خواستار تشکیل یک «مجلس قوی» با مشارکت قوی مردم در انتخاباتی هستند که «جناح‌ها و گرایش‌های گوناگون» در آن امکان رقابت داشته باشند.»

ارسال نظر: