عنابستانی مچکریم

کدخبر: 2370156
خبرنگار:

حالا که غبارهای ماجرای برخورد نماینده مجلس با سرباز راهور فرو نشسته، نباید اصل موضوع سربازی اجباری و تبعات اجرای آن به روش کنونی را نادیده گرفت. تلاش برای اصلاح این روند، قطعا به نفع مردم و از مسئولیت های اصلی رسانه ها و تریبون داران است.

نسیم‌آنلاین: برخورد نامناسب نماینده مجلس با سرباز راهور که مانع اقدام غیرقانونی او شده بود، در چند روز اخیر بازتاب‌های بسیاری در فضای مجازی ایجاد کرد. حجم واکنش‌ها نسبت به این موضوع در فضای افکار عمومی بی‌سابقه بود. تاخیر در پذیرش موضوع از سوی نماینده مجلس، شعله‌های آتش عصبانیت افکار عمومی را بیشتر کرد. 

آن چیزی که اهمیت داشت و در ورای این ماجرا پنهان ماند، موضوع سربازی اجباری و واکنش‌ها نسبت به این موضوع است. مروری بر این واکنش‌ها نشان می دهد ماجرای برخورد نامناسب با سرباز، منحصر به رفتار این نماینده مجلس نیست و نادیده گرفتن حقوق او، به خصوص در این شرایط اقتصادی، خود ظلمی بزرگ در حق جوانانی است که مقوله سربازی به اجبار جلوی پای‌شان قرار دارد. 

ماجرای رفتار عنابستانی، صرفا تلنگری بود برای همه مسئولین نظامی و غیرنظامی، و همه تریبون‌داران و فعالان اجتماعی و رسانه‌ای که بر سر این موضوع به اتفاق نظر برسند که باید برای این معضل دیرینه در کشور، فکری اساسی کرد. 

از آن مقام رسمی کشور که در یادداشت خود تریبون‌داران و رسانه‌ها را متهم به سیلی زدن به سرباز می‌کند، تا آن فعالان رسانه‌ای و روزنامه‌هایی که پیگیری معضلات مربوط به سربازی را کبریت زیر امنیت ملی قلمداد می‌کنند تا آن رسانه‌هایی که حقوق 1.8 میلیون تومانی سربازان را عامل خوشبختی آن‌ها معرفی می‌کنند؛ اگر نگوییم در سیلی زدن به سرباز نقش دارند، اما حتما در مسئولیت‌گریزی و عدم کمک به اصلاح روندهای معیوب سربازی اجباری نقش دارند. 

سال‌هاست که حقوق قانونی سرباز نادیده گرفته می‌شود، سال‌هاست که با سربازانی که در سخت‌ترین شرایط و امکانات مشغول گذراندن دوره خدمت خود هستند و در بهترین دوره سنی خود قرار دارند، برخوردهای نامناسب صورت می‌گیرد؛ که نه در دوربین‌های مدار بسته ثبت می‌شود و نه رغبتی برای پیگیری آنها از سوی سربازان وجود دارد. چه جوانانی که به خاطر مشکلات و آسیب‌های ناشی از فرآیند کنونی سربازی، ازدواج شان به هم خورد و دچار مشکلات اقتصادی و معضل بیکاری شدند.

 حال این جوانان با دیدن تیترهایی از جنس سربازان پولدار یا خوشخبت می شوند، چه حسی پیدا می کنند؟! از بی‌تفاوتی صداوسیما نسبت به دغدغه‌هایشان چه پیامی می‌گیرند؟ روی صحبت با تریبون‌دارانی است که به جای آنکه به اصلاح این روند معیوب کمک کنند، دیگران را متهم می‌کنند که مشغول به آتش کشیدن امنیت ملی کشور هستید! بدون شک، امنیت ملی در سایه حل تلاش‌ها برای حل مشکلات و مردم است که محقق می‌شود، نه در کتمان و نادیده گرفتن آن‌ها.

حالا که غبارهای ماجرای برخورد نماینده مجلس با سرباز راهور فرو نشسته، نباید اصل موضوع سربازی اجباری و تبعات اجرای آن به روش کنونی را نادیده گرفت. تلاش برای اصلاح این روند، قطعا به نفع مردم و از مسئولیت‌های اصلی رسانه ها و تریبون داران است.

ارسال نظر:
  • ناشناس

    عالیه

  • ناشناس

    چرا کم کار شدید؟