بازهم حمایت از شهروند درجه صفر

کدخبر: 2372575

به دنبال کنفرانس خبری سردار شکارچی درخصوص طرح اصلاح سربازی و کنایه به اقدامات صورت گرفته در چند ماه گذشته از جمله پرونده نسیم‌آنلاین با عنوان شهروند درجه صفر، موج جدیدی از انتقادات نسبت به موضع سردار شکارچی مطرح شد.

نسیم‌آنلاین؛ محمد حیدررضایی: در روزهای اخیر اعتراضات به سربازی اجباری روبه فزونی است و افراد متفاوتی اعم از مسئولین دولتی، نمایندگان مجلس، ائمه جمعه و بسیاری دیگر از شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی و لشگری، واکنش خود را نسبت به شهروند درجه صفر نشان داده‌اند. این واکنش‌ها گواهی بر آن است که این مسئله به پویشی همگانی تبدیل شده است. اما پس از اجماع جناح‌ها و طیف‌های مختلف در کشور بر لزوم بازنگری در قوانین سربازی اجباری، سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در نشستی خبری اظهار داشت: زیر سؤال بردن خدمت مقدس سربازی که رکن اساسی در دفاع و امنیت کشور و مردم است توسط عده خاصی به صورت شعاری و تبلیغاتی با واژگانی همچون اجباری، شهروند درجه صفر و ... از روی دلسوزی و حرفی صادقانه نیست.

سردار شکارچی ضمن اعتقاد به اینکه سربازان در کشور ما شهروند درجه صفر نیستند، مدعی شد شهروند درجه صفر کسی است که درک درستی از بازدارندگی و امنیت ندارد نه آن سربازی که جانش را کف دستش گرفته و با خطر دست و پنجه نرم می‌کند.

وی افزود: نمی‌توان گفت هرکسی که دلش خواست سربازی بیاید و هرکسی خواست نه، ما در صورت اجرایی شدن این طرح‌ها به بیش از این میزان نیروی پایور برای تامین شرایط فعلی داریم و این جدای از بحث جنگ است.

در پی این اظهارات از سخنگوی ارشد نیروهای مسلح، در دو روز گذشته، موج جدیدی از اعتراضات نسبت به سربازی اجباری و این سخنان پدید آمد.

موضع ستاد کل؛ نه اسلام، نه میهن

سینا کلهر، عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس در اعتراض به نگاه سخنگوی نیروهای مسلح گفت: آیا ستاد کل محترم نمی‌دانند این شیوه واکنش به مطالبه لغو سربازی اجباری نه تنها برای تامین امنیت بلکه برای اصل بنیادی ضرورت دفاع از وطن هم مخرب است.

حجت الاسلام سعید لواسانی، امام جمعه‌ی لواسانات با انتقاد از فهم اشتباه سردار شکارچی نسبت به سربازی اختیاری نوشت: معنای سربازی اختیاری، سربازی دلبخواهی نیست. بلکه گذر از نگاه نادرست شیءبودگی به سربازان که نگاه غربی به انسان است که متاسفانه برخی از ما هم بی‌توجه، آن نگاه را داریم به کرامت انسانی سربازان. ما مشکلی مبنایی با سربازی اجباری داریم. امنیت هم با نیروهای داوطلب و باانگیره بیشتر تامین می‌شود.

 همچنین آرا شاوردیان نماینده‌ی ارامنه در مجلس مانع اصلی تبدیل سربازی اجباری به حرفه‌ای را نگاهی نیروهای مسلح به منبع انسانی تقریبا رایگان و فراوانی به نام «سرباز» دانست.

قانون فقط در مجلس شورای اسلامی

973222_140

دیگر نمایندگان مجلس سخنان این سردار را بی‌اعتنایی به جایگاه مجلس شورای اسلامی در قانون‌گذاری دانستند و و این نگاه فراتر از قانون را لطمه به آبروی کشور شمردند.

ولی اسماعیلی، نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس خطاب به سردار شکارچی نوشت: مجلس در راس امور است و برابر قانون اساسی اصل ۷۱ می‌تواند قانونگذاری کند. امنیت خط قرمز ماست و هدف از حذف سربازی اجباری، تقویت نیروهای مسلح و استخدام افسران متخصص برای حراست از مرزهای کشور است. آمادگی داریم بودجه خرید تجهیزات نوین و استخدام نیروی نظامی به تعداد موردنیاز ستاد کل را تصویب کنیم. امنیت روانی و اقتصادی جوانان باید در اولویت کشور باشد.

سید محسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه‌ی مجلس صراحتا انتقاد خود را نسبت به مغرض دانستن مجلس در خصوص اصلاح طرح سربازی اجباری اعلام کرد. وی نوشت: آن سردار گرامی فراموش نکند که قانون‌گذاری، وظیفه مجلس است. نه می‌خواهیم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنیم و نه حرف خارج از مسولیتمان می‌زنیم اما دغدغه جوانان‌مان و خانواده‌هایشان را داریم. تاریخ انقضای سربازی اجباری سال‌هاست که گذشته و باید به سربازی حرفه‌ای روی بیاوریم.

میزان، قانون اساسی است

حسن شجاعی، نائب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اصول قانون اساسی کشور، اصلاح طرح سربازی اجباری را از وظایف قانونی نمایندگان بر شمرد. حسن شجاعی صحبت‌های اغراق آمیز سردار شکارچی را اشتباه و خلاف مصلحت نظام عنوان کرد. وی بیان داشت که سربازی اجباری پدیده‌ای صرفا نظامی نیست که فقط متخصصین نظامی حق اظهارنظر داشته باشند و خواسته‌ی منطقی نیروهای مسلح آن است که بودجه‌ی مورد نیاز برای حذف سربازی اجباری چه میزان است تا دولت و مجلس آن را تامین کنند.( سربازی اجباری پدیده‌ای صرفا نظامی نیست که فقط متخصصین نظامی حق اظهارنظر داشته باشند)

حسن شجاعی

علی بابایی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی نیز خاطرنشان کرد که حذف سربازی اجباری به معنی تهدید امنیت ملی نیست. مجلس قطعا بی‌توجه به امنیت کشور و نیاز قوای مسلح طرحی در این خصوص ارائه نخواهد داد و البته از هر زاویه‌ای بنگریم سربازی حرفه‌ای بیشتر به کارآمدی و توانمندی دفاعی کشور کمک خواهد کرد. مهدی عسگری نماینده مردم شریف کرج نیز با مقایسه‌ی وضعیت سربازی ایران با دیگر کشورهای دنیا، یکی از موانع اصلی تولید را وضعیت ناکارآمد سربازی فعلی دانست. احسان ارکانی، عضو کمیسیون بودجه و اصل 90 با کنایه به موضع ستاد نیروهای مصلح درباره ی سربازی اجباری نوشت: برادر عزیز! منتظر طرح با پشتوانه علمی خودتان هستیم. البته اگر مستندات رضایتمندی ۶۰ درصدی را هم بفرستید.

نزدیک‌تر از دیروز

موضع سرسختانه و نادیده گرفتن انتقادات توسط ستادکل نیروهای مسلح باعث شده تا موج جدیدی از اعتراضات نسبت به شهروند درجه صفر در سراسر کشور به راه بیفتد و معترضان را نسبت به راه خود مصمم‌تر کرده است. باید دید ستادکل نیروهای مسلح، همچنان به راه خود که منجر به تضعیف امنیت روانی و اقتصادی و نابودی نیروی انسانی مورد نیاز کشور می شود ادامه خواهد داد یا در نهایت این میراث قاجار با همراهی توده های مردمی رخت بر می‌بندد.

اما آنچه که مشهود است آنکه اتفاقات اخیر، جان تازه‌ای به پرونده‌ی شهروند درجه صفر بخشیده است. 

ارسال نظر: