تامین نیازهای دست چندم نیروهای مسلح به وسیله سربازان

کدخبر: 2372667

در فضای رسانه‌ای، دلسوزان نظام و مردم باید راجع به سربازی گفت‌وگو کنند. موارد مطرح شود، آسیب‌ها ذکر شود و همه پای‌بند به قانون باشند و به تدریج به یک راه‌حل کاملاً عاقلانه و حکیمانه‌ای برسیم و همه با آن راه‌حل حکیمانه همراهی کنند

نسیم‌آنلاین؛ آرش خلیلی:بحث تغییر مدل فعلی سربازی اجباری مدتی است به یکی از بحث های مهم افکار عمومی و فضای رسانه ای تبدیل شده است. سردار شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در نشست خبری خود در ۱۷ فروردین به دفاع از مدل فعلی پرداخت و از افرادی که پیگیر طرح سربازی حرفه ای بودند انتقاد کرد. یکی از نمایندگان پیگیر این طرح، حسن شجاعی نماینده مردم ابهر و خرمدره در مجلس است که در مورد این طرح و صحبتهای سردار شکارچی، به گفتگو با وی پرداختیم.

 

در ابتدا اگر مقدمه‌ای به ذهنتان می‌رسد بفرمایید.
انقلاب اسلامی یک تحول بنیادین در ایران بود و بناست این تحول در سطح جهانی هم توسعه پیدا کند. کما اینکه توصیف رهبر معظم انقلاب از حضرت امام داشتند این بود که امام یک شخصیت تحول آفرین بودند. بنابراین می‌خواهم عرض کنم که این ذات انقلاب اسلامی است  که کلیشه‌ها را می‌شکند و مقابل سنت‌های باطل می‌ایستد و از بین می‌برد.

از این جهت خواستم تأکید بر این نکته داشته باشم که سربازی اجباری پدیده‌ای است که حدود یک قرن در ایران رایج بوده است. این در حالی است که تحولات بی‌شماری در جامعه ایرانی رخ داده که بزرگترین تحول، انقلاب اسلامی بوده است. این تحول به برخی از ساحت‌ها از جمله سربازی نرسیده است. ما به هر حال می‌دانیم نیروهای مسلح ما نیازمند به برخی از خدمات در حوزه‌های مختلف هستند که باید دریافت کنند و این می‌تواند راهکارهای نوینی داشته باشد که از آفاتی که متوجه سربازی است، جلوگیری کند.

در خصوص آسیب‌های سربازی اجباری بسیار گفته شده و مردم و به خصوص جوانان ما تا حدود زیادی از این آسیب‌ها اطلاعاتی دارند. در نیروهای مسلح معمولاً نیازهای دست چندم نیروهای مسلح به وسیله سربازان برآورده می‌شود و گاهی حتی نیازهایی که نیازهای نظامی نیست به وسیله سربازان برآورده می‌شود که این شایسته نظام نیروهای مسلح ما و جوانان ما نیست. 

از طرفی جوانان ما در بهترین فصل عمر خود راهی خدمت سربازی می‌شوند که این دو سال فترتی که در زندگی، تخصص‌هایی که کسب کرده‌اند به خوبی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. زندگی خود و خانواده‌هایشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 

همانطور که در برخی از نظرسنجی‌ها ذکر شده دومین عاملی که برخی از جوانان به عنوان عامل تأخیر در ازدواج ذکر کردند، موضوع سربازی بوده که پسران و دختران را به نحوی تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و آسیب‌های بی‌شماری که از این جهت متوجه جوانان ما می‌شود.

در یک کلام عرض می‌کنم که ما نیاز داریم با یک نگاه عاقلانه، حکیمانه و منصفانه هم نیازهای نیروهای مسلح و هم متقابلا نیازهای جوانان عزیز را احصاء کنیم و در یک نقطه تعادلی این‌ها را تنظیم کنیم.

مسئله‌ای که مسئولین سربازی می‌گویند این است که تصمیم‌گیری در مورد بحث سربازی به مجلس مربوط نمی‌شود و مجلس حق مداخله در آن را ندارد. نظر شما در این مورد چیست؟

مجلس یکی از قوای سه گانه نظام است و جایگاهی که قانون اساسی برای مجلس در نظر گرفته جایگاه بسیار بالایی است. در نگاه امامین انقلاب، حضرت امام خمینی و امام خامنه‌ای تأکید بسیار جدی بر نقش مجلس وجود دارد و از جمله مهمترین آن تعبیر امام که مجلس در رأس امور است. 

به استناد اصول قانون اساسی که مجلس و نمایندگان در تمام موضوعات کشور هم حق اظهارنظر و هم حق تحقیق و تفحص دارند و در چارچوبی که قانون اساسی به مجلس اختیار داده است، حق قانونگذاری دارد. که این موضوع یکی از موضوعاتی است که مجلس می‌تواند در آن ورود کند. کما اینکه بعد و قبل از انقلاب، مجالسی حق ورود به این موضوع را داشتند و قانونگذاری صورت پذیرفته است. این نکته درستی است که باید با مشورت، همراهی و همفکری نیروهای مسلح و مجلس، قانونی که به نفع مجموعه نظام و جامعه ماست در مجلس به تصویب برسد.

سردار شکارچی در نشست خبری گفتند هیچ جا مجلس از ما نخواسته که ما صحبت کنیم و این ادعای کذب است که ستاد کل روند همکاری در سربازی را متوقف کرده و به موضوع بحث سربازی تن نمی‌دهد.

با طراح طرح اصلاح سربازی گفت‌وگویی داشتم. ایشان با برخی از عزیزانی که در بخش‌های مختلف نظام وظیفه، وزارت دفاع و بخشی از نیروهای مسلح که مسئولیتی در خصوص نظام وظیفه داشتند، جلساتی را برگزار کردند. از طرفی بخشی از نیروهای مسلح در دعوتی که از آنها شده همراهی خوبی و مشارکتی در این خصوص نکردند و بنده بنای این را ندارم که به گذشته بپردازم اما من بعد از این افراد دعوت می‌کنیم و میزبانی می‌کنیم و تشریف بفرمایند و در مورد این موضوع ملاحظاتی که دارند را بفرمایند و ملاحظات آنها را مدنظر قرار خواهیم داد.

اینکه بفرمایند که مجلس نمی‌تواند این حرف طبیعتاً خلاف قانون اساسی، منویات رهبری و خلاف مصلحت نظام و جامعه است. امام مجلس را در رأس می‌پسندند و اگر در مقاطعی به دلیل ضعف عملکرد ما در مجلس، مجلس از این جایگاه رفیع خود ذره‌ای تنزل کرده باشد، وظیفه ماست که مجلس را به این جایگاه بازگردانیم و این مجلس که از رهبری لقب مجلس انقلابی را دریافت کرده با تمام توان درصدد هست که مجلس را به جایگاه حقیقی خود که در منظومه قانون اساسی و منظومه فکری امام می‌بینیم، برگردانیم.

اگر ستاد کل بنای همکاری نداشت، رویکرد مجلس چیست؟

در همین یک سال گذشته نمونه‌هایی را دیدیم که برخی از دولتمردان (رئیس جمهور) در مواردی گفت که قانون مجلس تصویب شده را نمی‌پذیرد و اجرا نمی‌کند و یا در مقام اجرا آئین‌نامه را به گونه‌ای تنظیم و تدوین می‌کند که خلاف آنچه در مجلس تصویب شده است، در بیاید. در همه این موارد، دولت که یکی از بزرگترین قوای سه گانه نظام است، مجبور به تمکین شد. انقلاب اسلامی در این موضوع شوخی ندارد. فرمایشی حضرت امام دارند که کسی گفته بود که من قانون را قبول ندارم گفته بودند که شما غلط می‌کنید قانون را قبول ندارید. قانون شما را قبول ندارد. 

وقتی قانونی تصویب می‌شود همه باید به این قانون تمکین کنند و کسی حق ندارد بگوید که من این قانون را انجام نمی‌دهم و تمکین نمی‌کنم. آنچه مسلم و مهم است قبل از قانون است. اگر عزیزان می‌خواهند قانون به کیفیت خاصی به تصویب برسد باید قبل از تصویب قانون گفت‌وگو کنند.

دوستان ستاد کل مطرح می‌کنند که ما در مسائل امنیتی تخصص داریم و از این جهت احساس خطر می‌کنیم. شما بحث سربازی حرفه‌ای را شما چطور ارزیابی می کنید؟ 

نکته‌ای که مطرح است این است که چنین نیست که تصمیم‌گیران نظام باید در همه موضوعات تخصص داشته باشند تا در مورد آن موضوع تصمیم بگیرند. اگر این طور بود که هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد در یک یا دو موضوع تخصص دارد و نمی‌تواند در باقی موضوعات تصمیم بگیرد. مسئله مهم این است که بحث مشورت تخصصی را به خوبی بتواند دریافت کند. از این جهت تأکید می‌کنم آماده هستیم تمام حرف‌های تخصصی که ممکن است عزیزان در حوزه‌های نظامی و امنیتی داشته باشند را بشنویم. 

نکته دوم این که سربازی موضوعی صرفا نظامی و امنیتی نیست و ابعاد فراوانی دارد و هرچه ما از نقطه تولد سربازی حدود 100 سال پیش فاصله گرفتیم، ابعاد غیرنظامی آن در حال گسترش است و فربه‌تر و چاق‌تر می‌شود. پاسخ این است که دوستان در نیروهای مسلح تخصص در سایر ابعاد مربوط به سربازی را ندارند. 

در بسیاری از ساحت‌های دیگر اثرگذار است و از این حیث دوستان در نیروهای مسلح طبیعتاً نمی‌توانند موضوع را به صورت تخصصی واکاوی کنند و لازمه آن این است که تمام حیثیت‌هایی که مربوط به ساحت سربازی است از جمله کارشناسان امنیتی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و .... گفت‌وگو کنند و موضوع چندوجهی را روی میز بگذاریم و آنچه به مصلحت نظام و مردم و جامعه است را از این جلسه استخراج کنیم. 

سرلشکر باقری فرموده بودند که بحث سرباز حرفه‌ای مدل ایده‌آل ما هم هست و نبود بودجه بزرگترین مانع این طرح است و ما قبول داریم سربازی وظیفه بهره‌وری ندارد. سوال این است که مجلس چه نقشی می‌تواند ایفا کند و به نظر شما اگر بودجه تأمین شود آیا مهمترین مانع حذف می‌شود یا خیر؟

اولاً این اطمینان را به نیروهای مسلح می‌دهم که چنین نیست که ما توجه به نیاز نیروهای مسلح نداریم و خدای نکرده بخواهیم ضربه‌ای را به نیروهای مسلح و یا امنیت‌مان وارد کنیم. ما این توجه را داریم که نیروهای مسلح به هر دلیلی دهه‌ها وابسته به موضوع سربازی است و طبیعتاً به یک‌باره نمی‌شود آن را قیچی و قطع کرد که آسیب جدی را به نیروهای مسلح و در نهایت به امنیت ما وارد می‌کند. اما مسئله‌ای که باید به آن توجه کرد این است که ما باید بنشینیم و با توجه به همه مسائلی که راجع به موضوع سربازی است، گفت‌وگو کنیم. به عنوان مثال به یک نسخه دوران گذار دست پیدا کنیم که چگونه با تدبیر می‌توانیم نیاز نیروهای مسلح را به این مدل از سربازی اجباری کاهش دهیم که طی 5 الی 10 سال این نیاز کاملاً قطع شود و به آن مدل حرفه‌ای سربازی که اشاره شد، دست پیدا کنیم. طبیعتاً آن تأمین کننده نیاز نیروهای مسلح ما خواهد بود.

اطمینان دارم که اگر روی مدل‌های جایگزین بنشینیم و با دوستان نیروهای مسلح صحبت کنیم، تجربه‌های جهانی را ببینیم، خصوصیتی که در جامعه ما هست را ببینیم، می‌توانیم به مدلی برسیم که خود دوستان نیروهای مسلح اذعان خواهند کرد که این مدل در تأمین نیاز نیروهای مسلح و در تأمین امنیت کشور موثرتر است. لذا باید بنشینیم و گفت‌وگو کنیم. انجماد بر سر مدل موجود سربازی اجباری به نظر من به مصلحت کشور نیست.

نکته دوم در مورد بودجه است. یک برآوردی وجود دارد که می گوید 25 هزار میلیارد تومان بودجه برای اینکه ما بخواهیم مدل سربازی اجباری را حذف کنیم، نیاز داریم تا بتوانیم به یک مدل جایگزین دست پیدا کنیم. واقعیت این است که این عدد خیلی بزرگی نیست و در طی چند سال از بعضی از منابع و محل‌ها می‌شود این بودجه را به تدریج تهیه کرد و این دغدغه‌ای است که نباید نیروهای مسلح ما داشته باشند.

ما باید در مورد مدل مطلوب و جایگزین صحبت کنیم و با نگاه کارشناسی که هم مصالح نظامی و امنیتی ما و هم مصالح اقتصادی و فرهنگی و سیاسی ما تأمین شود. سپس به یک عددی در بودجه برسیم که اگر این مدل اجرا شود به این عدد نیاز داریم. حالا من می‌گویم 25 هزار میلیارد تومان، ممکن است یک عزیزی بگوید15 هزار میلیارد تومان و دیگری می‌گوید 40 هزار میلیارد تومان.  در این هنگام مجلس و دولت که متولی تأمین و تصویب بودجه کشور هستند، به تدریج برای تأمین مبلغ مورد نیاز فکر کنند.

بحث شرعی و فقهی قضیه را بررسی کردید؟ آیا این شیوه اجباری اسلامی است؟ موضع شما از این منظر به عنوان کارشناس دینی چیست؟

ما قائل به ولایت مطلقه فقیه هستیم و بر حسب آنچه که در قرآن کریم آمده است (النبی اولی بالمومنین من انفسهم) ولی‌فقیه می‌تواند چنین تصمیمی را اتخاذ کند و محدوده‌ای را چه سنی و زمانی در نظر بگیرد تا یک خدمت اجباری را از یک جمعی دریافت کند. لذا از این حیث که اذن ولی‌فقیه یا حکم ولی‌فقیه روی خدمت سربازی باشد، شرعیت این موضوع حل می‌شود و چنین نیست که عده‌ای بگویند که سربازی با وجود این که ولی فقیه نظر مثبت دارد، غیر شرعی است.

نکته دیگر این است که ولی فقیه طبیعتاً بر مبنای فقه اعمال ولایت می‌کند و حکمرانی ما براساس فقه است. این مقوله فقهی که آیا جایز است و یا به مصلحت جامعه اسلامی است که حکومت دو سال از جوانی جوانان این کشور را در خدمت نیروهای مسلح قرار دهد یا خیر، موضوع جداگانه‌ای است که به لحاظ فقهی قابل بررسی است که آیا چنین چیزی مجاز است یا خیر که از باب اختیارات ولی فقیه، مجاز است.

اما آیا به مصلحت نیز می‌باشد؟ در واقع در اعمال ولایت آیا مصلحت اقتضا می‌کند چنین حکمی را از طرف ولی فقیه داشته باشیم و یا اگر یک مشورت فقهی به ولی‌فقیه داده باشیم، ممکن است ولی‌فقیه هم به این نتیجه برسند که به مصلحت نیست. این موضوع دومی است که باید در مورد آن جداگانه گفت‌وگو صورت گیرد.

آنچه که مسلم است این است که این مدل سربازی یک مدل عرفی است که بشر در ایران و در غیر ایران در یک مقطعی به این مدل از سربازی رسیده و آفات بیشماری به خصوص با احکام اسلامی دارد. تعارض زیادی دارد، به نهاد خانواده آسیب می‌زند و جا دارد مباحث مختلف فقهی صورت بگیرد. از این باب که بعضی از بزرگواران فرمودند این سربازی اجباری، واجب کفایی است مطالبی مطرح شده و باب مباحث فقهی در این مورد باز است که ما ببینیم که از لحاظ فقهی آیا به مصلحت جامعه اسلامی است که این همچنین پدیده‌ای در جامعه ما رواج داشته باشد یا خیر.

در مورد برخورد آقای عنابستانی با سرباز راهور شما این اتفاق و عکس‌العمل مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

کمی منصفانه‌تر به موضوع نگاه کنید. نه سرباز بلکه هر فردی حرمت و کرامتی دارد. نقض حرمت هر شخصی شرعاً جایز نیست و در برخی از موارد قطعاً حرام شرعی است و عقل نیز آن را تأیید نمی‌کند. اینکه کسی به فرد دیگری توهین کند و آزار برساند پذیرفته نیست. کما اینکه در موضوع سرباز هم به این ترتیب است. با سرباز هر جایی بدررفتاری صورت بپذیرد، هم خلاف اخلاق انسانی و هم خلاف شرع است. چه این رفتار توسط نماینده مجلس و چه یک مدیر دولتی و چه فرمانده نیروهای مسلح باشد، فرقی ندارد. هر جایی هر برخوردی که منجر به آزار و اذیت، توهین و تحقیر کسی از جمله سرباز باشد، پذیرفته نیست. حال اگر بخواهیم این موضوع را مستمسک قرار دهیم برای اینکه به مجلس بگوییم حق ورود به این موضوع را نداری منصفانه نیست. ما حتماً برخورد تحقیرآمیز و توهین آمیز را با هیچ‌کسی از جمله سربازان نمی‌پسندیم چه از طرف مجلسی‌ها، چه دولتی‌ها و چه قوه قضائیه و چه نیروهای مسلح.  بنابراین هرجایی که این مسئله وجود داشته باشد از نظر ما مردود است و باید با آن برخورد شود.

در این خصوص نظر هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان چیست؟ لازم است که پیگیری در این خصوص انجام دهند یا خیر؟

این پرونده در هیئت نظارت باز است اما چون ابعاد قضایی دارد، هیئت نظارت صلاح را در این دیده که موضوع به لحاظ قضایی مورد رسیدگی قرار بگیرد و ببینیم از دستگاه قضایی چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود، هیئت نظارت ورود می‌کند. حتما مجلس از این موضوع کوتاه نخواهد آمد و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بر این است که آنچه که مر قانون و مر حق است را تشخیص دهد و روی آن بایستد. لذا هیئت نظارت این موضوع را رها نکرده است. درست است که این موضوع به تأخیر افتاده که این تأخیر ناشی از رسیدگی  قضایی است اما طبیعتا این موضوع در حیطه صلاحیت هیئت نظارت است و هیئت نظارت حتما نظارت خود را در این موضوع خواهد داشت.

عنوانی که ما برای پرونده در نظر گرفته‌ایم «شهروند درجه صفر» است. ما معتقدیم که سرباز به عنوان یک مسئله جداگانه محاسبه می‌شود. حقوق و رسیدگی به گونه‌ای در نظر گرفته می‌شود و قواعد در مورد سرباز به گونه‌ای دیگر اعمال می‌شود. انگار پدیده متفاوتی در سیستم ماست. چطور این مسئله را ارزیابی می‌کنید؟ موافق این لفظ شهروند درجه صفر هستید؟ یا اگر به لفظ دیگری معتقد هستید بفرمائید؟

نکته اول اینکه همه ما به موضوع سربازی اجباری عادت تاریخی کرده‌ایم. یعنی زمانی شما عادت فردی، گاهی عادت اجتماعی و گاهی عادت تاریخی دارید که نفوذی تا حد گوشت و پوست و استخوان دارد و عادی شده است. در مورد سربازی همچنین اتفاقی افتاده و مسئله سربازی در عمق ما تبدیل به عادت شده است. این عادت خوبی نیست. اینکه نیروهای مسلح ما عادت کرده‌اند که به وسیله سرباز بخشی از نیازهای خود را برآورده کنند، عادت خوبی نیست و نیاز به تحول دارد. تأکید می‌کنم که این عادت باعث شده که برخی از پدیده‌های نامطلوب را در موضوع سربازی ببینیم. بسیاری از حقوق را که حقوق عادی یک شهروند می‌تواند باشد گاهی واقعا برای سربازان قائل نیستند. در این زمینه هم آمارهای رسمی و هم مشاهدات و گزارشات این موضوع را تأیید می‌کنند که برخی از سربازان از حق قانونی خود محروم می‌شوند که شایسته نظام اسلامی نیست. ما نیاز به یک سنت شکنی و عادت شکنی داریم.

نکته دوم این که بنده به دوستان نیروهای مسلح و عزیزان در بخش‌های امنیتی، تأکید می‌کنم. گاهی یک موضوع، موضوعی امنیتی است مثلا شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای را می‌گذارد و در آنجا تمام ما موظف هستیم مطابق با مصوبه شورای عالی امنیت ملی عمل کنیم. اما گاهی یک موضوعی امنیتی نیست و امنیتی‌سازی می شود و بعد یک مصوبه روی آن می‌آید که اگر روی آن مسئله‌ای طرح شود، ممکن است امنیت آسیب ببیند. این موضوع واقعا امنیتی نیست. به این نحو نشود که عده‌ای این موضوع را تبدیل به موضوع امنیتی کنند و بعد فضای گفت‌وگو در اینباره را ببندند.

نکته سوم که باید به آن تأکید کنم و همراهی مردم عزیز را می‌طلبد این است که همه باید به قانون پای‌بند باشیم. تا زمانی که قوانین موجود جمهوری اسلامی بر این مدل از سربازی تأکید می‌کند، هم بنده، هم فرزندان بنده، هم اقوام و هم همشهریان بنده و همه مردم باید به این قانون پای‌بند باشیم. چنین نباشد که کسی احساس کند ممکن است این قانون 5 سال بعد اصلاح شود لذا از الان اقدامات خلاف قانون را انجام دهد. اگر این ملاحظه را مردم داشته باشند، نکته دوم که تأکید کردم که ممکن است موضوع را امنیتی کنند، طبیعتاً بلامحل می‌شود و این اتفاق نمی‌افتد.

جمع بندی عرایض بنده این است که ما باید مطابق با روحیه‌ای که انقلاب به ما بخشیده، رفتار کنیم. انقلاب ما را سنت‌شکن، عادت‌شکن بارآورده است. این روحیه‌ای است که ما از امام انقلاب یاد می‌گیریم. چه امام‌راحل و چه امام حاضر. ما از این دو بزرگوار چنین می‌فهمیم. این روحیه تحول‌خواهی که از این دو بزرگوار سراغ داریم باید مربوط به تمام مسائل کشور باشد.

سال‌هاست به دنبال اقتصاد بدون نفت هستیم که تاکنون محقق نشده است. سال‌ها به دنبال نظام آموزشی بدون کنکور هستیم که تاکنون محقق نشده است. نظام نیروهای مسلح ما بدون سربازی اجباری. اینها  تابو نیست و موضوعی است که باید در مورد آن گفت‌وگو صورت بپذیرد و نخبگان ما نظر بدهند. نیروهای مسلح با بخش‌های مختلف حاکمیتی در این مورد گفت‌وگو کنند تا به یک مدل مطلوب در این زمینه برسیم و تا تصویب این اصلاحات، همه ما پای‌بند به قوانین موجود باشیم.

با توجه به اینکه امروز 12 میلیون نفر درگیر و پیگیر بحث سربازی هستند در راستای عرایض قبلی اگر مایل هستید نکته‌ای را کامل کنید بفرمائید.

در این ایام ما دیدیم شبکه‌های خارجی و رسانه‌های بیگانه به چه نحو به موضوع سربازی پرداختند، پیام‌هایی دارد. دشمنان ما هر چیزی که به نفع ما باشد را نمی‌پسندند و می‌کوبند. از جمله در مورد موضوع اصلاح سربازی دیدید که دروغ‌های بیّنی را گفتند. خب طرح‌هایی در مجلس وجود دارد اما آنها دروغ‌های بیّنی را گفتند که مطلقا در طرح مجلس وجود ندارد اما برای اینکه مجلس را بکوبند. 

تأکید می‌کنم آسیب‌هایی که این مدل از سربازی دارد، انباشت می‌شود و در یک مقطعی ممکن است ضرباتی را به جامعه، انقلاب و مردم ما وارد کند که ممکن است قابل جبران نباشد. کسی که بیشترین استحقاق را دارد، به این موضوع بپردازد و آسیب‌ها را احصا کند، تا به یک راه‌حل برسد. ما درصدد تحکم دیدگاه‌های خودمان نیستیم. نه ما و نه نیروهای مسلح ما به دنبال تحکم نیستیم. 

در فضای رسانه‌ای و دلسوزان نظام و مردم باید راجع به این موضوع گفت‌وگو کنند. موارد مطرح شود، آسیب‌ها ذکر شود و همه پای‌بند به قانون باشند و به تدریج به یک راه‌حل کاملاً عاقلانه و حکیمانه‌ای برسیم و همه با آن راه‌حل حکیمانه همراهی کنند. این قطعا می‌تواند از بسیاری از مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم، جلوگیری کند و به تحقق اهداف آرمان‌های انقلاب کمک کند.

سربازی امروزه یکی از موانع تولید است. از نزدیک می‌شناسم عزیزانی را که در یک کاری شکوفا شدند اما الان باید دو سال به خدمت سربازی برود.  کسانی که دیگر نتوانستند این فرصت را پیدا کنند. در مورد ازدواج هم چند دهه موضوعی که مطرح است این است که سن ازدواج بالا رفته و یکی از موضوعاتی که باعث بالا رفتن سن ازدواج می‌شود، همین خدمت سربازی است. راه‌حل جایگزین داریم و نمی‌خواهیم به نیروهای مسلح و امنیت ضربه بزنیم اما با حفظ مصالح امنیتی و حفظ نیاز نیروهای مسلح، می‌توانیم راه‌حل دیگری را پیش روی جامعه بگذاریم که تحقق اهداف انقلاب را تسریع کند.

باب این گفت‌وگو باید باز باشد و از این قبیل مطالبات به حق برآمده از انقلاب اسلامی، جلوگیری کنیم. دشمنان ما با نیت سو و طراحی خبیثانه، در دست بگیرند و چیزی که می‌توانست مایه آبرو برای انقلاب اسلامی و نظام اسلامی باشد را تبدیل به مشکل برای جمهوری اسلامی از جمله در ساحت امنیتی کنند.

نکته دیگر اینکه بعضی از دوستان در نیروهای مسلح می‌گویند در دوران سربازی خدماتی مثل آموزش‌های مهارتی را به سربازان ارائه می‌دهیم که می‌تواند بعدها در جامعه مفید باشد. در نگاه تمدنی هر نهادی وظیفه‌ای دارد. ما نهادی برای آموزش فنی و حرفه‌ای داریم. اگر نیازی وجود دارد که مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به جوانان ما آموزش داده شود، این مسئله در سازمان فنی و حرفه‌ای اتفاق می‌افتد. سربازی به این شکلی که ما داریم برای برآورده کردن یک سری نیازهای امنیتی است که آن نیازها را باید واقعی ببینیم و با کمترین آسیب، محقق کنیم. به جای اینکه آسیب‌ها را حفظ کنیم و تلاش کنیم با برخی از اقدامات سطحی، برخی از آسیب‌ها را کاهش دهیم. 

اتفاقی که در درون ساختار سربازی اجباری می‌افتد، اقدامات خوبی است و ما نیز تأیید می‌کنیم و باید ادامه داشته باشد اما اصلاح اساسی که ما به دنبال آن هستیم که بتواند هم مصالح نظامی و امنیتی ما را تأمین کند و هم آسیب‌ها را به حداقل ممکن برساند، این نیست که ما با این دست فرمان می‌رویم و در سربازی اجباری به دنبال آن هستیم.

عرض آخر اینکه این موضوع را با رعایت مصالح نظام، مصالح جامعه و مردم در مجلس شورای اسلامی پیگیر هستیم و درصدد هستیم یک فراکسیون اصلاح ساختار سربازی در مجلس راه‌اندازی کنیم که ان شاءالله در مجلس به شکل متمرکز این موضوع را دنبال کنیم. 

از تمام عزیزان، نخبگان، چه عزیزان در ساختارهای نیروهای مسلح که مشغول به کار هستند و چه بازنشستگان نیروهای مسلح و هر کسی ایده‌ای در این زمینه دارد که می‌تواند به اصلاح ساختار فعلی سربازی کمکی کند، دعوت می‌کنیم تا با عقلانیت جمعی در فضای نخبگانی و نیروهای به خصوص انقلابی شکل می‌گیرد، بهترین تصمیم را در این مورد بگیریم.

ارسال نظر:
  • سعید اصفهانی

    ممنون از بابت پیگیری تون در مسئله سربازی اجباری
    بسیاری از رسانه های ظاهرا مستقل زیر فشار یا بخاطر منافعشون صداشون در نمیاد بابت این موضوع متاسفانه