شهردار تبریز، قربانی عملکرد ضعیف یا عدالت‌خواهی

کدخبر: 2374722
خبرنگار:

در روز‌های گذشته خبر استیضاح و برکناری عباس رنجبر، شهردار تبریز منتشر و علت این امر عملکرد ضعیف وی عنوان شد، این موضوع حاشیه‌هایی را هم به همراه داشت.

به گزارش نسیم‌آنلاین، به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ در روز‌های گذشته استیضاح و برکناری عباس رنجبر شهردار تبریز منجر به ایجاد حواشی‌هایی شد. آنچنان که گفته شده علت این امر عملکرد ضعیف عباس رنجبر بوده، فردی که شهریور ماه امسال از سوی اعضای شورای اسلامی شهر تبیرز به سکاندار شهرداری شده بود، و توسط همان شورا هم برکنار شد.

شنیده‌ها حاکی از این است که در جلسه علنی شورا شهر تبریز علت  استیضاح شهردار  عدم ارائه برنامه جامع راهبردی در حوزه گردشگری، سرمایه‌گذاری و ایجاد درآمد پایدار شهری و عملکرد عمرانی بسیار ضغیف وی عنوان شده و گفته شده که اکثر پروژه‌های مصوب راکد و متوقف شدند و هیچ تحرکی در پروژه‌های عمرانی مشاهده نمی‌شود.

افزایش نارضایتی عمومی در ارتباط با خدمات شهری و محله‌ای مانند روشنایی، آسفالت اساسی و لکه‌گیری معابر و همچنین ترافیک شهری ناشی از پروژه‌های ناتمام، تعطیلی برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و تبلیغی و تحقق کمتر از ۱۰ در صدی مصوبات فرهنگی اجتماعی، افت عملکردی و کاهش انگیزه خدمتی کارکنان شهرداری تبریز به دلیل عزل و نصب‌های گسترده و نامناسب مدیریتی، شورا محور نبودن شهردار، خودمحوری و یکجانبه‌گرایی در مدیریت شهری نیز به عنوان دلایل این برکناری اعلام شده است.

تبریز

نارضایتی شهروندان از برخی مشکلات تبریز

رسول برگی، رئیس شورای شهر تبریز علت  استیضاح شهردار تبریز  نارضایتی شهروندان از برخی مشکلات موجود سطح شهر همچون تقاطع ارتش بود، مردم انتظار داشتند که در حوزه سرمایه‌گذاری و خدمات محله‌محوری شاهد گام‌های مثبت باشند.

وی ادامه می‌دهد: صرفا تذکراتی در خصوص مشکلات شهری به شهردار دادیم، اما کار را به‌جایی رساندند که دیدیم دیگر نمی‌شود ادامه داد.


برگی با بیان اینکه گاهی برخی جملات شوراستیزی از سوی شهردار شنیده شده است، گفت: شورا از کسی باج نخواسته و احتیاجی به هیچ کس ندارد، ما صرفا برای خدمت به مردم تلاش می‌کنیم.

عملکرد ضعیف شهردار تبریز منجربه استیضاح شد

علی نوای‌باغبان، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه  شورای اسلامی شهر تبریز در جلسه فوق‌العاده به عنوان موافق استیضاح شهردار تبریز اظهار می‌کند: در قانون اساسی ۱۰ اصل در خصوص شورا‌ها و اهمیت و جایگاه آن ذکر شده که یکی از اصول این است که برای پیشبرد سریع برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی، عمرانی و... شورا‌ها تصمیم می‌گیرند.

وی ادامه می‌دهد: طبق قانون ۳۴ وظیفه برای شورا تعریف شده و اهمیت موضوع انتخاب شهردار به اندازه‌ای است که به عنوان وظیفه نخست مطرح شده و در ادامه آمده که ادامه خدمت شهردار توسط شورا می‌تواند زیر سوال برود.


رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان می‌کند: انتخاب شهردار حداقل با ۷ نفر انجام می‌شود و برکناری شهردار به ۲/۳ آرا نیاز دارد، این نشان می‌دهد که برکناری شهردار به اکثریت آرا نیاز دارد.


وی با بیان اینکه عملکرد شورا‌های قبلی نشان می‌دهد که انتخاب شهردار سریع و آسان بوده، اما برکناری شهردار آسان نیست می‌گوید: کاش بررسی عملکرد شهردار تبریز هنگام انتخابش به‌صورت دقیق صورت می‌گرفت و حالا به شهرداری و عملکردش نمره خوب داده می‌شد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریزابراز کرد: عملکرد ضعیف شهردار تبریز منجربه استیضاح شد و ادامه خدمت شهردار زیرسئوال رفت، ناگفته نماند که در این مدت شورای شهر در ابعاد مختلف دید که عملکرد قابل قبول نیست.

شهرداری تبریز


وی با بیان اینکه ما باید در خدمت‌رسانی به شهر عدالت را رعایت کنیم، ادامه داد: فرصت ما برای خدمت به مردم اندک است و همین چهار ماه نشان می‌دهد که این وضعیت بهبودناپذیراست.


رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: در روز‌های گذشته خبر استیضاح شهردار منجربه حواشی شده که این موضوع برای شهر و مجموعه شهرداری خوشایند نیست.


وی در ادامه مطرح کرد: عزل و نصب‌ها نیز منجر به از بین رفتن انگیزه کارکنان شده بود، شورا در این راستا چیزی نمی‌داند و شهردار هم هیچ مشورتی با شورا ندارد، بسیاری از مسائل وجود دارد که شورا می‌تواند طرف مشاوره باشد، اما شهردار خود را موظف به تعامل با شورا نمی‌داند.


رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز می‌افزاید:شهردار خودمحور بوده و شورا در حاشیه مانده و این به اندازه‌ای آشکار شده که در جلسه قبل هم خود شهردار هم خواستار استیضاح شده است.

نوای‌باغبان یادآور می‌شود: باوجود اینکه شورا این موضوع را مطرح کرده که خارج از شهرداری مدیری انتصاب نشود، اما این اتفاق رخ داد و حتی کار به جایی رسید که در مقابل قانون هم ایستادند، چطور این شهر را در چهار سال آتی اداره خواهیم کرد در حالی که بهبودی با این اوضاع نمی‌بینیم.


رشیدی، رئیس کمیسیون عمران حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای شهر تبریز با انتقاد از کسانی که برای شهردار تبریز حواشی درست می‌کردند می‌گوید: این حواشی پیش‌از انتصاب آقای رنجبر آغاز شد و کسانی بودند که موضوعاتی مانند آلزایمر و سرطان شهردار را نیز مطرح کردند، اما کسانی میگویند در طول چهار ماه اخیر چیز خاصی از اقدامات شهردار ندیده‌ایم مردم نیز از ما خواهند پرسید که شورا در شش ماه اخیر چه کار کرده‌است.


وی می‌افزاید: در ابتدای آغاز شورای شهر ششم برخی از اعضا گفتند که برای برقراری تعامل بین شهردار و شورا می‌بایست جلساتی غیررسمی و دوستانه برگزار شود، اما تنها چند نفر در جلسات باغ صبا حاضر شدند.

شهرداری تبریز

 

آماده دادن تاوان مبارزه با فساد هستم

عباس رنجبر شهردار سابق شهر تبریز در دفاع از عملکرد خود می‌گوید: بنده از سال ۷۰ در سمت‌های مختلف مدیریتی حضور داشته‌ام و همیشه با فساد مبارزه کردم و زمانی‌که بنده به‌عنوان شهردار تبریز انتخاب شدم عده‌ای صراحتاً گفتند که خیلی چیز‌ها از دستشان خارج خواهد شد.


وی خاطرنشان می‌کند: روز ۲۷ مهرماه اولین انتصابات انجام و تنهایک هفته بعد از آن انتصابات سوالات مطرح شد و عضو محترمی از شورا بیست و دو نفر به من پیشنهاد داد که هفت نفر از آن لیست اصلا در شهرداری کار نمی‌کرد.


شهردار کلان‌شهر تبریز ادامه می دهد: من آماده دادن تاوان مبارزه با فساد هستم و تمامی حرف‌هایم را روراست می‌گویم و تأکید می‌کنم نفراتم را براساس قانون انتخاب می‌کنم و اعضای شورا حق دخالت ندارند در شورا‌های قبلی اعضای شورا افرادی در حد کارشناس تعیین می‌کردند، اما اکنون مدیر عامل سازمان انتخاب می‌کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: