جوابیه مرکز رسانه قوه قضائیه به گزارش نسیم‌آنلاین

کدخبر: 2374987

به دنبال انتشار گزارش «آقای اژه‌ای؛ مصوبات شورا در حکم قانون نیست» در نسیم‌آنلاین، مرکز رسانه‌ی قوه قضائیه با ارسال توضیحاتی به این گزارش واکنش نشان داد.

نسیم‌آنلاین: در متن ارسالی توسط مرکز رسانه قوه قضائیه در پاسخ به گزارش«آقای اژه‌ای؛ مصوبات شورا در حکم قانون نیست» آمده است: 

احتراما در تاریخ 27 فروردین 1401 گزارشی تحت عنوان « آقای اژه‌ای؛ مصوبات شورا در حکم قانون نیست» در آن خبرگزاری منتشر شد که متاسفانه حاوی اطلاعات دقیقی نبود.

در این خصوص توضیحاتی مورد نظر است که در ادامه به آن اشاره می شود و مقتضی است بر اساس قانون مطبوعات در اولین فرصت ممکن در خبرگزاری نسیم منتشر گردد

حجت‌الاسلام ‌و المسلمین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا در جریان جلسه روز 22 فروردین شورای عالی قوه قضاییه در راستای پیشگامی عدلیه در مسیر مورد نظارت قرار گرفتن عمومی، ضمن اشاره  به اهمیت و لازم‌الاجرا بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به رئیس سازمان بازرسی کل کشور دستور داد بر نحوه اجرایی و عملیاتی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در همه دستگاه‌ها نظارت کند و این نظارت ویژه نخست از قوه قضاییه آغاز گردد و نتایح بررسی و نظارت مزبور نیز به صورت عمومی اعلام شود تا مردم در جریان قرار گیرند.

رئیس دستگاه قضا در همین زمینه گفت: «سازمان بازرسی کل کشور طی دو روز آتی بررسی کند که بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر قوانین و مقررات لازم‌الاجرا آیا قوه قضاییه به وظایف و مسئولیت‌های خود عمل کرده است یا خیر؟ و از هفته آینده پس از انجام بررسی‌ها، نتایج را اعلام کند»

این دستور رئیس قوه قضاییه در راستای پیشگام شدن عدلیه در جهت مورد نظارت قرار گرفتن عمومی با استقبال محافل سیاسی و رسانه‌ای همراه بود

در این میان برخی رسانه ها مدعی شده‌اند که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون نیست و دستور رییس قوه قضائیه با اشکالاتی روبرو است

صرف نظر از اینکه رییس قوه قضائیه از سازمان بازرسی خواسته اند که میزان تحقق مصوبات این شورا که به نحوی از انحا مرتبط با وظایف و ماموریت های دستگاه قضائی بوده را مورد بررسی قرار دهد، اما با دقت در بیانات رهبر انقلاب آشکار می‌گردد موضوع لازم‌الاجرا بودن مصوبات این شورا مورد تاکید مکرر ایشان و امام راحل (رض) بوده است ؛ امری که از سوی رئیس قوه قضاییه نیز مورد تصریح و پیگیری قرار گرفته است.

فی‌المثل، رهبر انقلاب در سال 75 در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مصوبات این شورا گفتند: « بله، باید ترتیب اثر داده شود؛ این است. یعنی بایستی اجرا شود. تعبیر ایشان(امام خمینی)، چنین تعبیری بود. ایشان اسم قانون نیاوردند و به عنوان مرکز قانون‌گذاری قرار ندادند. کما اینکه مجمع تشخیص مصلحت هم مرکز قانون‌گذاری به این معنا نیست. طبعاً مجلس شورای اسلامی مرکز قانون گذاری است؛ لیکن مصوّبات این‌جا باید اجرا شود. »

رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای شوای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1378 نیز تاکید کردند:       « در مورد آن مسأله‌ی قانون که اشاره شد، به نظر من این‌جا هیچ شبهه‌ی قانونی ندارد؛ من قاطع میگویم. بنده، بی‌اطّلاع از قانون اساسی نیستم، این‌جا برابر قانون است؛ چون امام این را تأکید و تصویب کرده و آنچه را که امام و رهبری تصویب کند و قرار دهد، طبق قانون اساسی، مُرّ قانون است و هیچ مشکلی ندارد. اگر در قانون اساسی و در مفهوم این معانی هم شبهه‌ای هست، از شورای نگهبان سؤال کنید؛ قطعاً همین را پاسخ خواهند داد. شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراهای گوناگون دیگری وجود دارد که همه‌ی اینها یا به یک واسطه، یا بی واسطه، مصوّبه‌ی زمان امام رضوان‌الله‌علیه است. به‌هرحال مصوّبه‌ی مقام رهبری هستند و از لحاظ قانونی، هیچ اشکالی ندارند. الان مشکلات فراوانی برای دولت پیش می‌آید که از همین طریق حل میشود؛ باید هم حل بشود، هیچ اشکال قانونی هم ندارد

...آقایانی که مجریان کارهای فرهنگی هستند، مصوّبات این‌جا را مصوّبات قانونی و الزامی بدانند. این طور نباشد که هر وقت دلشان خواست، بر طبق آن رفتار کنند و هر وقت دلشان نمیخواهد، رفتار نکنند.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1390 نیز اجرای سیاست گذاری های شورای عالی انقلاب فرهنگی را موضوعی مهم و ضروری خواندند و تأکید کردند: شورای عالی انقلاب فرهنگی از نهادهای قانونی و قطعی نظام، و مصوبات آن لازم‌الاجرا است.

ایشان افزودند: تضمین اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، حضور رؤسای سه قوه در این شورا است و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی همواره باید به سرعت ابلاغ شوند.

قانون بودن مصوبات شورای انقلاب فرهنگی طبق دستور امام (ره)

رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1392 می‌فرمایند: «شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از آن ابتکارات واقعا با برکت امام بزرگوار بود. اول ستاد انقلاب فرهنگی بود، بعد مسئله‌ی شورای انقلاب فرهنگی که به ایشان پیشنهاد شد، بدون هیچ گونه لِمَ‌و‌بمَ‌ای پذیرفتند و حکم مستحکمی دادند.

بعد من از ایشان - رئیس جمهور بودم - سؤال کردم مصوبات ما [قانون باشد]، ایشان گفتند بایستی به مصوبات عمل بشود؛یعنی حکم قانون به مصوبات دادند. یکی از آن کارهای مهم امام بزرگوار این بود.»

همانطور که در مثال های مورد اشاره کاملا مشخص است لازم الاجرا بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و حضرت امام (رض) بوده است و دستور رییس قوه قضائیه نیز در همین راستا می باشد

اصولا آنچه در جلسه شورای عالی قوه قضائیه در خصوص پیگیری وضعیت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان و مطرح شده است، بحثی حقوقی در خصوص در حکم قانون دانستن یا ندانستن این مصوبات نبوده، بلکه بحثی مدیریتی و اجرایی در حوزه­ی  لازم الاجرا بودن این مصوبات و وظیفه نظارتی قوه قضائیه بوده است

ارسال نظر: