تدوین سند تحول پشت درب‌های بسته

کدخبر: 2375156

چند ماهی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی مشغول تدوین سند تحول خود پشت درب‌های بسته است

نسیم‌آنلاین: دبیر و سخنگوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از پایان جلسه 862 شورا که سوم خرداد 1401 برگزار شد از تصویب نهایی سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد. 

23 آبان 1400 رهبرانقلاب در حکمی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را منصوب کردند. در پیوست این حکم تدابیر شش‌گانه‌ای به شورا ابلاغ شده و مطالبه‌ی تدوین سند تحول شورا مطرح شده بود. 

2 آذر 1400 کارگروهی 15 نفره شامل آقایان: سعیدرضا عاملی، امیرحسین  بانکی پور، حسن رحیم پور ازغدی، مصطفی رستمی، حسین ساعی، ابراهیم سوزنچی، محمد قمی، منصور کبگانیان، محمدرضا مخبر دزفولی، مرتضی میرباقری، احمد واعظی، صادق واعظ زاده، حمید پارسانیا، عادل پیغامی و محمد مهدی طهرانچی برای تدوین سند تحول تشکیل شد.

21 دی ماه 1400 هفتمین جلسه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بررسی پیشنهاد کارگروه تحول برگزار شد و سند برای ارائه به رهبرانقلاب آماده شد. سندی که تدوین آن 19 جلسه از اعضای کارگروه 15 نفره زمان گرفت. با انجام اصلاحات متعدد در متن ابتدایی، نسخه 16 برای تایید توسط رهبرانقلاب، ارائه شد.

براساس اعلام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی این سند در سه فصل و درخصوص تحول در شورا، دبیرخانه شورا و لوازم اجرایی شدن سند تحول تدوین شده بود. 

14 اسفندماه بود که خبر برگزاری جلسه‌ی فوق العاده‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد. جلسه 857 شورا که به صورت فوق العاده برگزار شد با انتشار خبر تغییر در اعضای حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی همراه شد. نسخه‌ی ارائه شده انتظارات را برآورده نکرده بود و رهبرانقلاب از شورا خواسته بود که نسخه‌ی جدیدی از سند را آماده و ارسال کند. در کنار این نکات برای چابک سازی شورا 12 نفر از اعضای حقوقی شورا از ترکیب شورا خط خوردند.

وزیر کشور، وزیر ورزش، وزیر بهداشت، رئیس دانشگاه آزاد، رئیس جهاد دانشگاهی، معاون علمی رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، رئیس کمیسیون آموزش مجلس، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها که تا پیش از این عضو حقوقی شورا بودند، از این شورا کنار گذاشته شدند. 

یکی از مصوبات جلسه 14 اسفند شورا، سپردن انجام اصلاحات در سند تحول به دبیرخانه شورا در قالب 4 کارگروه ذیل این دبیرخانه بود. 

جزئیات کاملی از بحث‌های مطرح شده در جریان اصلاح سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی در دسترس نیست اما بنابر اخبار محدود منتشر شده، در جلسه 20 اردیبهشت 1401 فصل دوم این سند درخصوص االگوی تعامل شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با سایر قوا و نهادهای حاکمیتی به تصویب رسید. 

3 خرداد 1401 بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی نسخه‌ی نهایی سند تحول را در قالب ۴ فصل به تصویب نهایی رساند. براساس گزارش سایت شورای عالی این نسخه از سند تحول در درجه اول به مسیر فعالیت شورا انسجام می‌بخشد و در وهله بعدی مناسبات بین این شورا با قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی را به شکل مشخص و روشن تدبیر و ساماندهی می‌کند.

حالا باید دید که آیا این نسخه تایید و در دسترس عموم قرار می گیرد یا اینکه همه چیز در پشت درب‌های بسته باقی می‌ماند. اطلاع رسانی محدود و پیشبرد فرآیند آسیب شناسی، تدوین و تصویب به صورت چراغ خاموش، نشان از فاصله‌ی جدی این شورا با آنچه باید باشد دارد.

ارسال نظر: